رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی متخصصین بهداشت حرفه ای ایران، نسبت به آسیب های شغلی در کشور که ناشی از در حاشیه ماندن رشته مهندسی بهداشت حرفه ای است، هشدار داد.

وضعیت آسیب های شغلی در ایران/ابهام در جایگاه بهداشت حرفه ای

سلامت نیوز:رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی متخصصین بهداشت حرفه ای ایران، نسبت به آسیب های شغلی در کشور که ناشی از در حاشیه ماندن رشته مهندسی بهداشت حرفه ای است، هشدار داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،حسن اصیلیان مهابادی،  گفت: مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار، به عنوان رشته ای علمی و کاربردی که در زمینه شناسایی و ارزشیابی و کنترل عواملی که سلامت شاغلان را تهدید می کند، از جایگاه ویژه ای در دنیا برخوردار است.


وی با عنوان این مطلب که رشته مهندسی بهداشت حرفه ای در کشور ما هنوز نتوانسته خودش را به جامعه بشناساند، افزود: اساس کار این رشته، اهمیت به اصل پیشگیری است. 


اصیلیان با اشاره به آسیب های شغلی که در حرفه ها و صنوف مختلف وجود دارد، ادامه داد: بعضی مشاغل با بیماری هایی مواجه هستند که وقتی فرد شاغل گرفتار آن شد، دیگر نمی توان هیچ کاری برای درمان و نجات او انجام داد. از همین رو، توجه به امر پیشگیری در محیط کار، از اهمیت زیادی برخوردار است.


وی به آسیب هایی همچون آزبست و سیلیس در محیط های صنعتی اشاره کرد و افزود: اگر فرد شاغل بیش از اندازه در معرض این مواد قرار بگیرد، گرفتار سرطان می شود و دیگر نمی توان هیچ کاری برای او انجام داد تا بهبود یابد.


اصیلیان با تاکید بر جایگاه ویژه بهداشت حرفه ای، تصریح کرد: یکی از گلایه های متخصصین این رشته در کشور، ادغام با رشته بهداشت محیط است که غیر کارشناسی است.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی متخصصین بهداشت حرفه ای ایران، افزود: هدف ما تخریب رشته بهداشت محیط نیست، زیرا معتقدیم آنها نیز مباحث مهم خودشان را دارند که برای سلامت مردم، بسیار مهم و مفید است. اما، تخصص های بهداشت حرفه ای و بهداشت محیط، متفاوت است و از همین رو، ادغام معنی ندارد.


وی با اعلام اینکه در شروع فعالیت رشته مهندسی بهداشت حرفه ای دارای دفتر مجزا در وزارت بهداشت بود، ادامه داد: ما معتقدیم اگر این دو رشته از یکدیگر تفکیک شوند، به جایگاه های اصلی خودشان در جامعه دست پیدا می کنند.


استاد تمام گروه مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار، تاکید کرد: حوادث شغلی و کار، نشانگر این است که بچه های بهداشت حرفه ای مورد توجه قرار نگرفته اند و جایگاه این رشته درست تعریف نشده است.


اصیلیان با عنوان این مطلب که انجمن متخصصین بهداشت حرفه ای به دنبال دفاع از این رشته است تا متخصصین این حرفه بتوانند علم خود را به جامعه نمایان سازند، افزود: نکته ای که وجود دارد، این است که وزیر بهداشت نیز موافق این تفکیک است. اما، نمی دانیم چرا این تفکیک رشته صورت نمی گیرد.


وی ادامه داد: انجمن در نظر دارد این مطالبه خود را از طریق مجلس شورای اسلامی و نمایندگان عضو کمیسیون بهداشت و درمان، دنبال کند تا جایگاه واقعی این رشته را به جامعه بشناسانیم.


رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی متخصصین بهداشت حرفه ای ایران، گفت: آسیب های زیادی در محیط کار متوجه کارگران است که بخشی از آنها، آسیب های بهداشتی هستند. مثل «بنزن» که به وفور در صنعت دیده می شود و به عنوان عامل سرطانزا شناخته شده است. 


وی افزود: برای کارگرانی که با «بنزن» سر و کار دارند، حد مجاز از برخورد با این ماده سرطانزا تعریف شده است. زیرا، قرار گرفتن بیش از حد مجاز با این ماده، بعد از مدتی منجر به بروز سرطان خون می شود.


اصیلیان، قرار گرفتن در برابر آلودگی های گردو غبار، صدا و...، را از دیگر تهدیدات محیط های شغلی دانست و گفت: قرار گرفتن در معرض صدای بیش از ۸۵ دی سی بل، منجر به «کری شغلی» می شود.


وی ادامه داد: با توجه به وظایف متخصصین بهداشت حرفه ای و ایمنی کار که با دو وزارتخانه بهداشت و کار ادغام شده است، پیشنهاد می کنیم یک سازمان مستقل برای این رشته مهم تشکیل شود تا بتوان نظرات تخصصی خودش را پیاده کند. زیرا، خیلی سخت است دو وزارتخانه به نقطه اشتراک برسند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha