پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 299181

آب بیش از 60 درصد كل وزن بدن را تشكیل می‌دهد. پس یكی از اصلی‌ترین اجزای تشكیل‌دهنده بدن انسان آب است. از این رو این‌كه چه مقدار آب بنوشیم، چه آبی بنوشیم و چگونه آب بنوشیم در عین سادگی از مهم‌ترین موضوعات علم تغذیه است.

آب آشامیدنی جایگزین ندارد

سلامت نیوز:  آب بیش از 60 درصد كل وزن بدن را تشكیل می‌دهد. پس یكی از اصلی‌ترین اجزای تشكیل‌دهنده بدن انسان آب است. از این رو این‌كه چه مقدار آب بنوشیم، چه آبی بنوشیم و چگونه آب بنوشیم در عین سادگی از مهم‌ترین موضوعات علم تغذیه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،حداقل مقدار آب مصرفی در فصل زمستان شش لیوان (5/1 لیتر) است و با گرم‌تر شدن هوا حداقل نیاز در خانم‌ها به ٩ لیوان (2 لیتر) و در آقایان با تحرك و تعریق متوسط به ١٢ لیوان (3 لیتر) می‌رسد.دقت كنید كه دمنوش‌های غلیظ مانند چای یا آبمیوه‌های غلیظ جایگزین آب نیستند. فقط نوشیدنی‌هایی جای آب را می‌گیرند كه غلظت پایینی دارند و دارای الكترولیت‌های مناسب باشند.

مانند شربت آبلیمو كه شامل مقدار اندكی آبلیمو همراه با مقدار بسیار كمی شكر باشد و با آب رقیق شود و دوغ رقیق با مقدار كمی نمك یا چای بسیار كمرنگ.پس آبمیوه خالص مانند آب‌ هویج، آب سیب و... و چای معمولی یا پررنگ یا شربت‌های غلیظ مطلقا جایگزین آب نمی‌شود. شاید در كوتاه‌مدت احساس تشنگی را برطرف كند ولی در بیشتر موارد مانند چای، مدر نیز هستند و بیش از این‌كه آب مورد نیاز را تامین كند با افزایش ادرار موجب كم‌آبی مضاعف بدن می‌شود.

همچنین به‌دنبال مصرف شربت‌ها، برای تعادل الكترولیت‌ها و رسیدن به رقت مناسب در دستگاه گوارش، مقداری از آب بدن كاسته می‌شود.آب گوارا آبی است كه دارای مقدار مناسبی اكسیژن محلول، حداقل سختی (بدون گچ و آهك و نمك) و با دارا بودن مقداری یون منیزیم و كلسیم كمی قلیایی باشد و كامل‌كننده همه این موارد هیدروژن مولكولی است كه در آب برخی چشمه‌ها بیشتر یافت می‌شود.آب‌هایی كه منشأ آنها ذوب برف و یخ یخچال‌ها و سدهاست، به‌خاطر بالا بودن اكسیژن محلول و كم بودن میزان نیترات، گواراتر از آب‌هایی با منشأ چاه عمیق هستند.

آب جوشیده به‌خاطر از بین رفتن اكسیژن و هیدروژن محلول آب گوارایی نیست. از این رو از جوشاندن آب آشامیدنی تا حد امكان پرهیز كنید. مگر آن‌كه دسترسی به آب سالم و مورد اطمینان ندارید و مجبورید از آب رودخانه و چاه نیمه‌عمیق برای آشامیدن استفاده كنید. در این مواقع الزاما باید آب را جوشاند.برای نوشیدن آب منتظر تشنگی نباشید و دائم آب بنوشید و هرگز نگذارید احساس تشنگی به شما دست بدهد. مخصوصا كسانی كه در رژیم كاهش وزن قرار دارند برای این‌كه دچار افت فشار خون و در نتیجه ضعف نشوند باید آب كافی بنوشند، زیرا در بسیاری از مواقع كم شدن آب بدن باعث تشدید احساس گرسنگی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha