امروزه به دلیل افزایش علاقه مردم به مصرف غذاهای ارگانیک و مفید و پژوهش های انجام شده در این زمینه، توجه عموم به محصولات پروبیوتیک جلب شده است. از آنجایی که آگاهی افراد نسبت به تاثیر رژیم غذایی بر سلامتی و کاهش خطر ابتلا به بیماری ها افزایش یافته است، محصولات غذایی پروبیوتیک به قفسه ی فروشگاه ها راه پیدا کرده اند.

تاثیر مصرف لبنیات پروبیوتیک دار بر سلامتی

سلامت نیوز:پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده ای هستند که در صورت مصرف تاثیرات مثبتی بر سلامتی دارند. میلیون ها میکروارگانیسم در معده و روده زندگی میکنند که میکروبیوتای روده را تشکیل میدهند و این امر کلیدی برای رسیدن به سلامتی است.

به گزارش سلامت نیوز باکتری های خوب موجود در روده با بدن رابطه ی همزیستی دارند، باکتری ها انرژی موجود در غذاها را دریافت میکنند و مواد مغذی موجود در آنها را در اختیار بدن میگذارند.

همه ی پروبیوتیک ها یکسان نیستند و بدن هر شخص میکروبیوتای روده ی منحصر به فردی دارد که به پروبیوتیک ها پاسخی متفاوت میدهد.

مصرف انواع مواد لبنی غنی شده با پروبیوتیک ها علاوه بر افزایش سطح باکتری های خوب در روده، خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش داده و ویتامین، پروتئین و سایر مواد معدنی مورد نیا بدن را تامین میکند.

بدن ما به چه میزانی از این مواد نیاز دارد؟ 

میزان مورد نیاز هر فرد بسته به انواع مختلف پروبیوتیک ها و مواد معدنی که نیاز دارد متفاوت است. پروبیوتیک های مختلف در سطوح مختلفی در بدن تاثیر دارند: برخی از محصولات در سطح 50 میلیون سلول زنده در روز و برخی دیگر در بیش از یک تریلیون سلول موثر هستند. ماست معمولا در هر وعده حاوی 100 میلیون تا 10 میلیارد پروبیوتیک زنده است. محصولات پروبیوتیک مدت زمان زیادی در معده باقی نمیمانند، از این رو مصرف روزانه این محصولات توصیه میشود.

چه غذاهایی حاوی مواد پروبیوتیک هستند؟

پروبیوتیک ها هم در غذا و هم در داروهای مکمل یافت میشوند. مکمل ها نسبت به غذاهای طبیعی مقادیر بیشتری از این مواد را در خود دارند اما غذاها، علاوه بر مواد پروبیوتیک، حاوی سایر مواد معدنی دمورد نیاز بدن هستند.

باکتری های پروبیوتیک و محصولات لبنی با یکدیگر گره خورده اند، زیرا برخی از باکتری های که در محصولات لبنی تخمیر شده (ماست، پنیر، کفیر و خامه ترش) استفاده میشود، میکروبیوتای روده را نیز تشکیل میدهد.

به دلایل مختلف مصرف محصولات لبنی یکی از بهترین روش ها برای رساندن محصولات پروبیوتیک به بدن هستند:

محصولات لبنی از پروبیوتیک ها در برابر میزان بالای اسید معده محافظت میکنند تا به سطوح بالاتری در روده برسند.

نگهداری محصولات لبنی در یخچال باعث پایداری پروبیوتیک ها میشود.

محصولات لبنی حاوی پروبیوتیک بر ارتقا سطح سلامت بسیار تاثیر گذارند. این محصولات ارزش افزوده ای برای مواد لبنی ایجاد میکنند. مواد لبنی خود سرشار از پروتئین ها، ویتامین ها و سایر مواد مورد نیاز بدن هستند.

پروبیوتیک ها و سلامت دستگاه گوارش:

پژوهش ها نشان داده است مصرف پروبیوتیک ها باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش و پیشگییری از بیماری ها میشود. مصرف روزانه پروبیوتیک در کودکان و بزرگسالانی که آنتی بیوتیک مصرف میکنندف باعث جلوگیری از اختلال در ئکارکرد معده و اسهال میشود.

پروبیوتیک ها و نارسایی لاکتوزی:

افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند، میتوانند هرازگاهی ماست پروبیوتیک مصرف کنند. پروبیوتیک ها به هضم لاکتوز در روده کوچک قبل از رسیدن آن به روده بزرگ موثر هستند.

پروبیوتیک و سیستم ایمنی:

سیستم ایمنی سالم یکی از مولفه های مهم در سلامت هر فرد است و پروبیوتیک ها نقشی مهم در این زمینه ایفا میکنند.نتایج پژوهشی که بر بزرگسالانی که ماست پروبیوتیک مصرف میکنند نشان داد، این ماده باعث کاهش بروز عفونت های تنفسی و آنفولانزا میشود. همچنین در کودکان نیز باعث پیشگیری از سرماخوردگی، آنفولانزا و بیماری میشود.

پروبیوتیک ها و سلامت روان:

تاثیر مصرف پروبیوتیک ها بر سلامت روان یکی از حوزه های جدید مطالعه ی خواص این مواد است. پژوهشگران معتقدند ارتباط بین مغز و روده – که به عنوان "محور مغز-روده شناخته میشود" بر سلامت جسمی و روانی تاثر مثبت دارد. پروبیوتیک ها به دلیل تاثیر در کاهش خشم و استرس و بهبود وضعیت مغزی مورد مطالعه قرار گرفته اند.

پژوهشگران تاثیرات این ماده را در دیگر حیطه های سلامتی نیز مورد بررسی قرارداده اند. در این میان غذاهای سرشار از پروبیوتیک میتوانند به عنوان بخشی از الگوی غذایی روزانه دربیایند و تاثیر گذاری فراتری بر سلامتی داشته باشند.

منبع: healthyeating.org

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha