بیش از 640 نفر از کارمندان برنامه جهانی غذا اعلام کرده‌اند در حین کمک‌رسانی قربانی یا شاهد آزارهای جنسی بوده‌اند.کمیته نروژی نوبل، جایزه "صلح" خود را به دلیل واکنش‌های سریع و درست در دوران همه‌گیری کرونا به آژانس "برنامه جهانی غذا" (WFP) اهدا کرد تا بقیه کشورها را به تامین بودجه این سازمان ترغیب کند.

جایزه صلح نوبل به برنامه جهانی غذای سازمان ملل اهدا شد

سلامت نیوز:بیش از 640 نفر از کارمندان برنامه جهانی غذا اعلام کرده‌اند در حین کمک‌رسانی قربانی یا شاهد آزارهای جنسی بوده‌اند.کمیته نروژی نوبل، جایزه "صلح" خود را به دلیل واکنش‌های سریع و درست در دوران همه‌گیری کرونا به آژانس "برنامه جهانی غذا" (WFP) اهدا کرد تا بقیه کشورها را به تامین بودجه این سازمان ترغیب کند.


به گزارش  سلامت نیوز به نقل از عصرایران، آژانس "برنامه جهانی غذا"ی سازمان ملل متحد به دلیل تلاش‌های خود برای مقابله با گرسنگی و پیشگیری از سوءاستفاده از غذا به عنوان سلاح جنگی، برنده جایزه صلح نوبل شناخته شد.


آژانس "برنامه جهانی غذا" به بیش از 80 کشور جهان کمک غذایی و مالی می‌کند.
علامت "قرمز" نشانه فعالیت "برنامه جهانی غذا" در کشورهایی با شرایط بحرانی و اضطراری مانند شرایط جنگی و علامت "آبی" فعالیت این سازمان در کشورهای فقیر با میزان گرسنگی بالا را نشان می‌دهد

 

آژانس "برنامه جهانی غذا" تا کنون تلاش کرده با تامین امنیت غذایی به چشم‌اندازهای ثبات و صلح کمک کند. آنها در این مسیر از ترکیب اقدامات بشردوستانه و صلح‌طلبانه در مناطقی مانند آمریکای جنوبی، آفریقا و آسیا استفاده کرده‌اند.


این سازمان اعلام کرده که در سال گذشته به 100 میلیون نفر در 88 کشور جهان که قربانی ناامنی حاد غذایی بوده‌اند، کمک کرده است.


چرا برنامه جهانی غذا جایزه صلح را برد؟
"بریت رایس آندرسن" رئیس کمیته "صلح" نوبل نروژ در این باره اعلام کرد که امیدوار است این جایزه توجه کشورهای جهان را به موضوع گرسنگی در دوران کرونایی را جلب کند. زنجیره تولید و تامین غذا در دوران کرونایی برای مقابله با شیوع عفونت به هم خورده است.


"وال استریت ژورنال" به نقل از رایس آندرسن نوشت: تا روزی که یک واکسن پزشکی کشف شود، غذا بهترین واکسن برای مقابله با هرج و مرج است.
کمیته صلح نوبل اعلام کرد: بیماری همه گیر کرونا به افزایش تعداد قربانیان گرسنگی در جهان کمک کرده است و "برنامه جهانی غذا" توانایی و تاثیرگذاری خود را در برابر این بحران نشان داده است.


"بریت رایس آندرسن" رئیس کمیته "صلح" نوبل برنده جایزه صلحنوبل را اعلام کرد/ عکس: EPA
 

 
"ریس اندرسون" همچنین هشدار داده است که چندجانبه‌گرایی وهم‌افزایی که به تاسیس سازمان ملل و آژانس‌های تابعه آن مانند "برنامه جهانی غذا" کمک کرده به دلیل تک‌روی برخی از کشورها در معرض خطر است.


به عنوان مثال در برخی مواقع ترامپ با وجود حمایت‌های مالی از "برنامه جهانی غذا" به دلیل سیاست خارجی "اول- آمریکا" به تک روی متهم شده است.


 بودجه  آژانس "برنامه جهانی غذا" بهتر از آژانس های دیگر سازمان ملل حفظ شده و این سازمان از پشتیبانی آمریکا بهره می‌برد. آمریکا با پرداخت 2.73 میلیارد دلار بزرگترین کمک به این سازمان را می‌کند و حدود 43 درصد از کمک 6.35 میلیارد دلاری کمک‌کنندگان به برنامه جهانی غذا را می‌پردازد. آلمان با پرداخت 946 میلیون دلار دومین کمک کننده بزرگ به این سازمان است و چین حدود 4 میلیون دلار به این سازمان کمک می‌کند.


ریس اندرسون پس از اعلام برنده جایزه صلح نوبل برای خبرنگاران تشریح کرد که برای بسیاری از آژانس‌های سازمان ملل دریافت حمایت‌های مالی دشوار است و پشتیبانی‌های دولتی به اندازه گذشته وجود ندارد.


آژانس "برنامه جهانی غذا" در سطح بالا عمل می‌کند و در کشورهایی مانند سوریه، کره شمالی و یمن که بسیاری از سازمان‌ها برای دسترسی به آنها تلاش می‌کنند؛ فعال است.
رئیس کمیته "صلح" نوبل نروژ در این باره گفت: بدیهی است که این آژانس برای انجام وظایف خود به بودجه وابسته است.


برنامه جهانی غذا در کدام کشورها فعال است؟
وال استریت ژورنال اضافه کرد: در سوریه که به دلیل جنگ دهه گذشته نزدیک به 9 میلیون نفر آواره شده‌اند، "برنامه جهانی غذا" ماهانه به نیمی از آسیب‌دیدگان کمک غذایی کرد. در طول درگیری‌های سوریه دولت بشار اسد با محاصره‌ای فلج کننده از گرسنگی به عنوان عاملی برای تسلیم اجباری مخالفان استفاده کرد. در آن زمان این آژانس سازمان ملل نیز مانند دیگر سازمان‌های این نهاد، به دلیل رعایت محدودیت‌های دولت سوریه به ویژه در مناطق تحت کنترل مخالفان مورد انتقاد قرار گرفت و به تقویت تاکتیک‌های دولت در مورد گرسنگی متهم شد.


بزرگترین اقدام این سازمان در دهه گذشته نشان دادن واکنشی سریع و اضطراری به جنگ در یمن بود. در سال‌های گذشته  حدود دو سوم جمعیت (20 میلیون نفر) این کشور در ناامنی غذایی فرو رفتند. 10 میلیون نفر از آنها با ناامنی حاد غذایی دست و پنجه نرم می‌کنند. حدود دو میلیون کودک یمنی نیز به درمان "سوء تغذیه شدید" نیاز دارند.


برنامه جهانی غذا در سال جاری به 13 میلیون یمنی از طریق توزیع کوپن یا مواد غذایی مانند آرد یا حبوبات کمک کرده است. در مناطق باثبات‌تر یمن این سازمان با توزیع پول نقد برای خرید مواد غذایی به مردم کمک می‌کند. آنها برای زنگ استراحت در مدارس نیز وعده غذایی مغذی ارائه داده‌اند.


آژانس "برنامه جهانی غذا" مواد غذایی را در منطقه  Simumbwe کشور زامبیا در جنوب آفریقا را توزیع کرده است/ عکس: Agence France-Presse — Getty Images

بی‌بی‌سی در این باره نوشت: آژانس برنامه جهانی غذا می‌گوید "هدف اصلی"اش در افغانستان حمایت از کشور برای مقابله با گرسنگی در راستای کمک به صلح است. اما اعضای این سازمان در افغانستان می‌گویند ده‌ها "درگیری پیچیده و دنباله‌دار" در این کشور مشکلات زیادی برای آنها ایجاد کرده است. در این کشور به دلیل وقوع حملات و درگیری‌های داخلی تحویل بسیاری از کمک‌های غذایی در مواقع مختلف تعلیق شده است.


آژانس برنامه جهانی غذا در دوران درگیری و قحطی از مردم سودان جنوبی حمایت کرد. در طول سال‌ها جنگ طولانی که باعث فروپاشی اقتصاد این کشور شد تولید محصولات کشاورزی و واردات کاهش یافت و مانع دسترسی بسیاری از مردم به مواد غذایی کافی شد. در سال 2014 بسیاری از کارمندان این سازمان در سودان جنوبی با تهدید مسلحانه ربوده شدند.


آژانس "برنامه جهانی غذا" تنها در کشورهای درگیر جنگ فعالیت نمی‌کند. این سازمان در کشورهای آفریقایی نیز فعالیت‌های زیادی انجام داده است. شمار گرسنگان در کشورهای جنوبی آفریقا در ماه‌های گذشته دو برابر شده و کشورهای اتیوپی و آفریقای جنوبی با وجود برداشت بی‌سایقه گندم و ذرت با مشکل روبه‌رو هستند. آژانس "برنامه جهانی غذا" در زامبیا نیز برنامه‌های مشابهی برای کمک به مردم محروم از غذا دارد.


آنها همچنین کمک‌های زیادی را به به مردم کره شمالی کرده‌اند. براساس گزارش‌های مختلف پس از  شیوع ویروس کرونا و انزوای بیشتر کره شمالی، حدود 60 درصد مردم این کشور نیز در ناامنی حاد غذایی به سر می‌برند.


محموله‌های تجهیزات پزشکی و محافظتی در فرودگاه Liège بلژیک قبل از بارگیری به هواپیما برای کمک به کشورهای در حال توسعه که از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده‌اند/ عکس: رویترز

 

جایزه صلح سازمان ملل در حالی به آژانس "برنامه جهانی غذا" اختصاص یافته همه‌گیری کرونا در حال اوج گرفتن است و اثرات ناشی از ویروس میلیون‌ها نفر را به سمت فقر سوق می‌دهد.
براساس برآوردها اثرات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا می‌تواند شمار 135 میلیون گرسنه جهان را به بیش از 250 میلیون نفر برساند.


از درخواست آیزنهاور برای تشکیل برنامه جهانی غذا تا آزار جنسی کارمندان 
"برنامه جهانی غذا" در سال 1961 و به دنبال درخواست "دوایت آیزنهاور" رئیس‌جمهور وقت آمریکا به عنوان "طرح عملیاتی" برای کمک‌های غذایی از طریق سازمان ملل تاسیس شد.


سازمان "برنامه جهانی غذا" چند ماه پس از تشکیل، به بازماندگان زلزله‌ای بزرگ "بوئین زهرا" گندم، شکر و چای تحویل داد.این زلزله در تاریخ 10 شهریور 1341 یا 1 سپتامبر 1962 در نزدیکی استان قزوین رخ داد.


پس از آن این سازمان به مردم آسیب دیده از بلایای طبیعی و درگیری‌ها در سراسر جهان واکنش سریع نشان داده است.


برنامه جهانی غذا در حال توزیع مواد غذایی در موزابیک/ عکس: رویترز

 

بررسی‌های داخلی آژانس برنامه جهانی غذا در سال گذشته نشان داد که حدود 28 کارمند این سازمان در حین کمک‌رسانی در کشورهای محروم مورد تجاوز یا صدمه جنسی قرار گرفته‌اند. بیش از 640 نفر دیگر اعلام کرده‌اند که قربانی یا شاهد آزارهای جنسی بوده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha