در چند روز گذشته انتشار دو فیلم از صحنه درگیری در دو شهر آبادان و مشهد، به شکل گسترده‌ای در فضای رسانه‌ای و مجازی بازتاب داشته و در این بین حضور ماموران پلیس (در مشهد) و حراست (شرکت نفت آبادان) و برخورد آنها، باعث واکنش‌های بسیاری در میان مردم شده است.

فراموشی نقش ضابطین در دو حادثه آبادان و مشهد

سلامت نیوز: در چند روز گذشته انتشار دو فیلم از صحنه درگیری در دو شهر آبادان و مشهد، به شکل گسترده‌ای در فضای رسانه‌ای و مجازی بازتاب داشته و در این بین حضور ماموران پلیس (در مشهد) و حراست (شرکت نفت آبادان) و برخورد آنها، باعث واکنش‌های بسیاری در میان مردم شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،در ویدئوی نخست که در روز جمعه منتشر گردید، در منطقه بریم آبادان یک زن جوان با صورت خون‌آلود، از چند زن دیگر کتک می‌خورد، در این بین حرکات ناشایست از سوی مأمور حراست شرکت نفت در مقابل فردی که مشغول فیلمبرداری است، باعث جریحه‌دار شدن احساسات مردم شده است.

روز پنج شنبه نیز انتشار یک فیلم در شبکه‌های اجتماعی از مشهد، تکمیل‌کننده بازتاب اتفاق اول بود و این‌بار چند مامور نیروی انتظامی به یک جوان که دست‌هایش بسته است، با اسپری فلفل و شوکر الکتریکی حمله می‌کنند و پس از چند ساعت خبر فوت این جوان که مهرداد سپهری نام داشت، جامعه را شوکه کرد و حالا شبکه‌های اجتماعی پر از فیلم‌های این دو حادثه است.

در این بین بازپرس پرونده، ضرب و جرح جوان مشهدی معتقد است که «خانواده همسر» و «کسبه محل» باعث ضرب و شتم جوان و قتل او شده‌اند، اما مهدی اخلاقی، دادستان نظامی خراسان رضوی گفته است: «معاون دادستان نظامی خراسان رضوی با حضور در پزشکی قانونی پس از کالبدشکافی، دستور نمونه‌برداری از ریه و بررسی تأثیر اسپری بر مرگ متوفی را صادر کرده است».

روز گذشته نیز سردار محمدکاظم تقوی، فرمانده انتظامی خراسان رضوی نیز اعلام کرده که «به محض دریافت گزارش و قبل از انتشار تصاویر مربوط به این واقعه از رسانه‌ها، دستورات ویژه به رئیس بازرسی پلیس برای پیگیری سریع پرونده و احضار مامور انتظامی آغاز شده بوده است. سردار تقوی از این اتفاق ابراز تاسف کرده و گفته موضوع به صورت ویژه بررسی و نتایج آن متعاقبا اعلام خواهد شد. در اتفاق ضرب و شتم زن جوان در آبادان نیز در آخرین واکنش روز گذشته حمید مرانی‌پور، دادستان آبادان اعلام کرد: «دادیار شعبه هفتم دادستانی آبادان به‌منظور تکمیل تحقیقات پیرامون ماجرای اخیر اتفاق افتاده در این شهر، به احضار یکی از پرسنل شرکت نفت و برادرش پیرو بررسی موضوع ضرب و شتم دختر جوان توسط آنها، اقدام کرده است. در حال حاضر یکی از دوربین‌های مداربسته مستقر در محل حادثه برای بازیابی اطلاعات به مراجع ذی‌ربط ارائه شده و به محض وصول اطلاعات مندرج در آن، تحقیقات تکمیلی را ادامه می‌دهیم».اما در هر دو اتفاق، موضوعی که باعث جریحه‌دار شدن بیشتر افکار عمومی شده است، حضور ماموران نیروی انتظامی و حراست است.

اینکه آنها به عنوان نماد امنیت و آرامش، خود در این صحنه‌ها حضوری نه چندان حساب شده دارند و به ماجرا دامن می‌زنند، باعث گسترده شدن ابعاد خبری شده‌اند، به‌شکلی که این دو ویدئو در اکثر رسانه‌های جهان بازتاب داشته است. در این رابطه یک حقوقدان  می‌گوید: در بسیاری از مواقع مشکلی که ضابطین (ماموران پلیس و مامور حراست شرکت نفت) دارند، این است که آنها آموزش‌های لازم را نمی‌بینند.

عبدالصمد خرمشاهی معتقد است که در زمانی به دستور آیت‌ا... بهشتی، رئیس وقت قوه‌قضائیه، دستور تشکیل پلیس قضائی صادر شد و سال‌ها این پلیس فعالیت موثری در اینگونه اتفاقات داشت. او همچنین می‌گوید: «تربیت و آموزش پلیس قضائی برای این موضوع بود که مقررات و قوانین را در حد نیاز فرا بگیرند و با وظایف خود در قبال برخورد با مجرمین آشنا شوند و از تکالیف و وظایف خود تخطی نکنند. متاسفانه سال‌هاست که تبعات منفی چنین اقداماتی دستگاه قضائی و نیروی انتظامی را درگیر کرده و به‌دلیل ازدیاد پرونده‌ها، جدی نگرفتن این موضوع یا نداشتن امکانات لازم برای آموزش پلیس قضائی و ضابطین قوه قضائیه، پلیس قضا مسکوت ماند. همین امر باعث شده که در چند سال اخیر شاهد اینگونه برخوردها باشیم.

وی به حادثه آبادان اشاره‌ای دارد و می‌افزاید: آن فردی که عضو حراست شرکت نفت است باید آموزش‌های لازم را ببیند. برخی از نیروهای حراست، ضابط قوه قضائیه هستند و در برخی از مواقع و با توجه به سمتی که دارند، می‌توانند ضابط باشند.

تخطی از مقررات و در روزگاری که نمی‌توان هیچ اقدامی را از چشم مردم دور نگاه داشت، دود این مسائل و ناآگاهی‌ها به چشم تشکیلات متبوع خودشان می‌رود و تبعات بسیار منفی دارد، کما اینکه شاهد بودیم در همین دو اتفاق مشهد و آبادان و عملکرد اشتباه دو مامور دستمایه و بهانه‌ای گردید که انتقادهای زیادی در این رابطه صورت بگیرد.

نباید از اینگونه مسائل بی‌تفاوت عبور کرد و ضربه‌‌ای که این افراد به تشکیلات و سازمان‌های خود می‌زنند، منحصر و محدود به خودشان یا محل حادثه نیست و تبعات سنگینی برای دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها دارد. این سوال مطرح می‌شود که چرا مسئولان در اندیشه آموزش کافی ضابطین یا مامورین نیستند. پلیس حافظ امنیت است و مردم در مواقع خطر به آن پناه می‌برند و پلیس نقش بسیار مهمی در امنیت جامعه دارد، اما این مسائل باعث می‌شود که نگاه‌ها امیدوارکننده و دلگرم کننده نباشد.


چرا کسی توضیح نمی‌دهد؟
در ادامه به سراغ یک آسیب شناس نیز رفتیم تا نظرات او را درباره این دو اتفاق جویا شویم، مجید ابهری می‌گوید: امنیت روانی، ضروری‌ترین فرآیند برای رشد و تکامل شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در هر جامعه است. متاسفانه با گسترش فضای مجازی در جامعه و رسیدن اخبار راست و دروغ به دست مردم، امنیت روانی جامعه هدف قرار گرفته و نمی‌توان بین حقیقت و مجاز، مرز‌بندی تعیین کرد.

در چند روز اخیر انتشار یک فیلم در آبادان، دائم در فضای مجازی دست به دست می‌شود که فیلم دیگری در مشهد منتشر شد، تکمیل آن بود. متاسفانه هیچ یک از مسئولان این دو استان توضیحاتی به افکار عمومی نداده و اجازه می‌دهند که بازار شایعات ساعت به ساعت گسترده‌تر شود، از طرفی معلوم نیست که واقعیت در این مورد چیست و میدان‌داری فضای مجازی و برخی از افراد که با بزرگنمایی محورهای یک اتفاق می‌خواهند، امنیت را به چالش بکشند.

در آنچه که از ظاهر فیلم منتشر شده بر می‌آید فرد در شرایط عادی و طبیعی نیست و به گواه یکی از افراد فامیل بنده، قبل از برخورد نیروی انتظامی، شیشه‌های بسیاری از ماشین‌ها را شکسته و به مردم فحاشی کرده است، قطعا این فرد دچار نوعی بیماری، اگر نگوییم از نوع حاد آن ولی از نوع ضعیف آن یعنی به اعتیاد دچار بوده است.

وی در ادامه می‌افزاید: باید به مامورین نیروی انتظامی آموزش داده شود با افرادی که در شرایط عادی و طبیعی نیستند، رفتار آنها باید با اشخاص دیگر متفاوت باشد. اگر فرد کشته شده، توسط مددکاران اجتماعی مورد رسیدگی قرار می‌گرفت، الان فضای مجازی پر از فیلم‌های منفی در رابطه با تخریب مسئولان و ضابطین امنیت در کشور نبود. متاسفانه هیچ مسئولی توضیحات کافی را در قبال این دو اتفاق نمی‌دهند.

اگر این فرد هر مشکل یا قانون‌شکنی داشته، نباید به او اسپری فلفل یا شوکر زده شود، چراکه او در حالت طبیعی نبود و باید افراد دیگر مدیریت رفتاری او را برعهده می‌گرفتند. حالا این فیلم در سراسر جهان پخش شده و زمانی‌که خبر به طور کامل منتشر شد و شایعات پخش گردید، مسئولان توضیحات ناکافی را می‌دهند که آن هم اصلا کافی نیست.

در مساله خوزستان نیز گاهی موضوع تجاوز و گاهی مطالبه حقوق و امثال این‌ها مطرح می‌شود و مردم نمی‌دانند کدام را باور کنند. در اینگونه مواقع پاسخگویی مسئولان مربوطه می‌تواند از بروز اخبار کذب در فضای مجازی جلوگیری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha