سخنگوی سازمان غذا و دارو: اگر محموله جدید وارد شود، توزیع داروخانه‌ای انجام می‌شود و سالمندان، کودکان و بیماران صعب‌العلاج با کد ملی می‌توانند واکسن بخرند.

سالمندان و کودکان از دریافت سهمیه رایگان واکسن آنفلوآنزا خط خوردند

سلامت نیوز:سخنگوی سازمان غذا و دارو: اگر محموله جدید وارد شود، توزیع داروخانه‌ای انجام می‌شود و سالمندان، کودکان و بیماران صعب‌العلاج با کد ملی می‌توانند واکسن بخرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ، 35روز از آغاز پاییز می‌گذرد و هنوز خیلی‌ها در صف خرید واکسن آنفلوآنزا به انتظار نشسته‌اند.

 با اینکه سالمندان، کودکان 5‌ماه تا 6سال و بیماران مبتلا به سرطان، در فهرست افراد اولویت‌دار دریافت واکسن آنفلوآنزا بودند، اما در دومین‌ماه از پاییز، هنوز موفق به خرید واکسن نشده‌اند. داروخانه‌ها نه موجودی دارند و نه می‌دانند قرار است چه زمانی این واکسن‌ها توزیع داروخانه‌ای شود. از قیمت و نحوه فروشش هم بی‌خبرند.

این در‌حالی است که براساس اعلام سخنگوی سازمان غذا و دارو به همشهری، قرار بود از روزهای آخر مهر و اوایل آبان، توزیع داروخانه‌ای این واکسن برای گروه‌های پرخطر اولویت دوم انجام شود. 5روز از آبان می‌گذرد و جز گروهی از افراد اولویت اول، یعنی کارکنان سلامت، زنان باردار و بیماران خاص، کسی موفق به دریافت این واکسن نشده است.

همه اینها در شرایطی است که براساس اعلام متخصصان، زمان طلایی تزریق واکسن تا نیمه آبان یعنی تا حدود 10روز دیگر است.اوایل مهر بود که مسئولان سازمان غذا و دارو، دریافت‌کنندگان رایگان واکسن آنفلوآنزا را به 2بخش اولویت اول و دوم تقسیم کردند.

قرار بود اولویت اول در خانه‌ها و مراکز بهداشت براساس پرونده‌ای که از قبل داشتند، واکسن دریافت کنند و اولویت دوم با کدملی از داروخانه‌ها واکسن را به قیمت 44هزار تومان بخرند. اینها توضیحاتی است که حیدر محمدی، مدیر امور داروی سازمان غذا و دارو اعلام کرده بود. براساس اعلام او، سالمندان بالای 65سال و کودکان بین 5‌ماه تا 6سال اولویت دومند. هنوز اما افراد در اولویت دوم که این روزها رفت‌وآمد زیادی به داروخانه‌ها دارند، بلاتکلیف‌ هستند.


مراجعه روزانه متقاضیان واکسن به داروخانه‌ها

محمود هادی‌پور که داروخانه‌دار و کارشناس بیماری‌های خاص است می‌گوید که به‌تازگی برایشان پیامکی آمده مبنی بر عضویت در سایتی برای وارد کردن اطلاعات متقاضیان واکسن آنفلوآنزا، اما هنوز هیچ خبری درباره در اختیار قرار دادن واکسن به آنها داده نشده: «هیچ‌کس اطلاعاتی درباره واکسن‌ها ندارد. روزانه تعداد زیادی از افراد برای گرفتن واکسن به ما مراجعه می‌کنند، اما جوابی به آنها نداریم.

خیلی‌ها می‌گویند زمان طلایی واکسن در حال تمام شدن است و نمی‌دانیم چه بگوییم.» در تماس با مراکز بهداشت و سلامت هم تنها پاسخی که شنیده می‌شود، در اختیار قرار دادن واکسن برای زنان باردار است؛ حتی بسیاری از آنها اجازه تحویل واکسن به بیماران خاص را ندارند و تنها تأکیدشان بر زنان باردار است؛ آن‌هم تنها برای افرادی که پرونده داشته باشند.


واکسن برای بیماران تالاسمی مناطق محروم کم آمد

با اینکه براساس اعلام کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، بیماران خاص، واکسن دریافت کرده‌اند، اما خبرهای رسیده حکایت از جاماندن خیلی از بیماران تالاسمی به‌عنوان بیماران خاص از دریافت واکسن دارد. براساس اعلام یونس عرب، رئیس انجمن تالاسمی ایران، بیماران تالاسمی در مناطق محروم و شهرهای دورافتاده، واکسن دریافت نکرده‌اند.

او  می‌گوید که برخی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی مثل تهران، خوب کار کرده‌اند، اما در مناطقی مثل خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و سایر استان‌های محروم در این زمینه ضعیف کار شده و تنها اولویت‌شان کادر درمان بوده است. به گفته او، نباید توزیع این واکسن‌ها از سوی معاونت بهداشت انجام می‌شد.

باید کار به سازمان غذا و دارو سپرده می‌شد و آنها براساس اطلاعاتی که از بیماران دارند، این واکسن را توزیع می‌کردند: «در برخی استان‌ها با نامه وزارت بهداشت توانستیم برای بیماران تالاسمی واکسن دریافت کنیم.» عرب می‌گوید: امسال مدیریت خوبی برای توزیع واکسن آنفلوآنزا صورت نگرفت و حتی توزیع 1500واکسن بین کارکنان مجلس شورای اسلامی هم در همین راستا بود.

 احمد قویدل، مدیرعامل کانون هموفیلی ایران اما به همشهری می‌گوید که واکسن برای گروه بزرگی از این بیماران به‌عنوان بیماران خاص، تزریق شده و گزارش‌های رسیده از استان‌ها نشان می‌دهد که بیماران هموفیلی مشکلی برای دریافت این واکسن نداشته‌اند: «در برخی استان‌ها به‌صورت متمرکز این کار انجام شد و همزمان بیماران چکاپ شدند. برخی در مراکز بهداشت و برخی در بیمارستان‌ها این واکسن را دریافت کردند.»


توزیع واکسن بین اولویت دوم در صورت ورود محموله جدید

مسئولان می‌گویند تأخیر در ورود محموله‌ها و اولویت‌بندی‌ دسترسی به واکسن به‌دلیل مشکلات تبادل ارز و تحریم‌هاست. همین هم دلیلی شد تا بسیاری از سفارش‌ها لغو و محموله‌ها با تأخیر وارد کشور شود. پیش از این در واسط شهریور اعلام شد که نزدیک به 2.5میلیون دوز واکسن به معاونت درمان وزارت بهداشت اختصاص پیدا می‌کند تا در اختیار گروه‌های پرخطر قرار گیرد. از هفته دوم مهر‌ماه هم با ورود نخستین محموله، واکسن‌ها در اختیار مراکز بهداشت قرار گرفت.

داروخانه‌ها اما از این محموله بی‌نصیب ماندند. قرار شد توزیع تنها از سوی معاونت بهداشت وزارت بهداشت انجام شود و درصورت ورود محموله‌های بعدی، در اختیار داروخانه‌ها قرار گیرد. حالا سخنگوی سازمان غذا و دارو می‌گوید که 2.5میلیون دوز واکسن در میان اولویت اول گروه‌های پرخطر توزیع شده و تا روزهای آینده این گروه تکمیل می‌شوند. پس از آن، درصورت ورود محموله جدید سهمیه داروخانه‌ها داده می‌شود تا به گروه دوم یعنی سالمندان، کودکان و بیماران مبتلا به سرطان فروخته شود.

جهانپور  می‌گوید: «واکسن‌های مازاد اولویت اول، به گروه‌های پرخطر دیگر، یعنی سالمندان و بیماران صعب‌العلاج از طریق زنجیره توزیع داروخانه‌‌ای داده می‌شود.» براساس اعلام او، هنوز محموله جدید وارد نشده است، اما اگر وارد شد، داروخانه‌ها از طریق سامانه‌ای که به آنها معرفی می‌شود کدملی افراد را ثبت می‌کنند و واکسن می‌دهند.

به گفته جهانپور، محموله جدید در مسیر ورود به کشور بوده و قرار است تا سقف 14 تا 16میلیون دوز وارد کشور شود. این در حالی است که با گذشت 35روز از پاییز تنها 2.5میلیون دوز وارد شده؛ با این حال سخنگوی سازمان غذا و دارو می‌گوید محموله‌ها به‌صورت 2میلیون دوزی به‌تدریج وارد کشور خواهند شد و اگر تقاضایی نباشد، لغو می‌شوند.

او می‌گوید این واکسن‌ها از کشورهای اروپایی، آسیای شرقی، کره‌جنوبی، هند، فرانسه، روسیه و هلند خریداری شده است. سخنگوی سازمان غذا و دارو این را هم اضافه می‌کند که وزارت بهداشت نگران شیوع آنفلوآنزا نیست؛ چراکه نیمکره‌جنوبی که پیش از ما، فصل پاییز را تجربه کردند، با مشکل شیوع آنفلوآنزا مواجه نشدند و بعید به‌نظر می‌رسد که امسال با این ویروس به‌طور گسترده مواجه شویم. براساس اعلام او، محموله جدید با ارز نیمایی خریداری شده که قیمت واکسن را بالاتر می‌برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha