وضعیت زندگی شهروندان در تامین ابتدایی‌ترین نیازهای آنها از جمله خوراک، پوشاک و مسکن، روز به روز سخت‌تر می‌شود و شاید مهم‌ترین نیاز شهروندان برای ادامه حیات و زندگی دسترسی راحت به همین سبد غذایی خانوارها باشد.

مواد پروتئینی در سفره‌های مردم كمرنگ شده‌اند

سلامت نیوز: وضعیت زندگی شهروندان در تامین ابتدایی‌ترین نیازهای آنها از جمله خوراک، پوشاک و مسکن، روز به روز سخت‌تر می‌شود و شاید مهم‌ترین نیاز شهروندان برای ادامه حیات و زندگی دسترسی راحت به همین سبد غذایی خانوارها باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،در یک ماه اخیر به طور روزانه شاهد افزایش قیمت گوشت قرمز و سفید بوده‌ایم. قیمت مرغ که در سایه بی‌تدبیری دولت تا کیلویی 35 هزار تومان هم بالا رفت، حالا یک هفته‌ای است که خود را روی 25 هزار تومان ثابت نگه داشته است اما در واقعیت مشخص نیست که این ثبات تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. بعد از سربالا رفتن گوشت قرمز، برنج و ماهی، این بار با تدبیر نداشته دولت در توزیع درست نهاده، نوبت به بالا رفتن قیمت مرغ رسید که از سفره‌های مردم بپرد و به سفره از ما بهتران بنشیند.

مرغ که تا همین چند وقت پیش قیمتش روی كیلویی ۱۲ هزار تومان نوسان داشت، در روزهای اخیر قیمت‌های نجومی به خود گرفته تا با یارانه دریافتی ماهانه توان خرید حتی یک مرغ كامل را هم نداشته باشیم.این روزها دست برای خرید هر کالایی که پیش می‌بری، با افزایش قیمت مواجه شده و وقتی علت افزایش قیمت آن را جویا می‌شوی، بهانه افزایش قیمت دلار است که قد علم می‌کند،

اما استثنائاً این بار افزایش قیمت دلار، علت افزایش قیمت مرغ نیست و این نهاده و دان است که قیمت مرغ را بالا برده است؛ آنطور که آقای حبیب اسدالله‌نژاد، نایب‌رییس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی می‌گوید اگر ارز لازم برای تامین نهاده‌ها برای تولید مرغ تخصیص یابد و انحراف و امضای طلایی در توزیع نهاده‌ها نباشد، قیمت مرغ کاهش می‌یابد.

به گفته اسدالله‌نژاد، نهاده‌‌‌های دامی به اندازه کافی وارد شده و در کشور وجود دارد اما در توزیع آنها تخلفاتی صورت می‌‌گیرد و نشتی دارد. همین نشتی و شاید سودجویی‌ها و امضاهای طلایی برای نهاده‌ها باعث شده بخش زیادی از این نهاده‌های وارداتی از چرخه توزیع دولتی خارج شده و سر از بازار سیاه درآورند.

 رشد 33 درصدی قیمت مرغ طی چند ماه

بالارفتن و کمیاب ‌شدن قیمت مرغ در هفته‌‌‌های اخیر ناشی از تبعات تصمیمات اشتباه برخیمسوولان این حوزه است. با نگاهی به شاخص‌‌‌های مرکز آمار درمی‌یابیم که تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده (نرخ تورم) بخش مرغداری‌‌‌های صنعتی نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) در تابستان ١٣٩٩ به 7/34 درصد رسید که در مقایسه با فصل قبل (2/1درصد )، 5/33 درصد افزایش دارد. همچنین گفته شده نرخ تورم تولیدکننده بخش مرغداری‌های صنعتی نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) در تابستان ١٣٩٩ به 8/39 درصد افزایش رسید که در مقایسه با فصل قبل (1/16 درصد)، 7/23واحد درصد افزایش داشته است.

بررسی نرخ تورم تولیدکننده محصولات مرغداری‌های صنعتی کشور در تابستان ١٣٩٩ نشان می‌دهد که شاخص اکثر استان‌های کشور نسبت به فصل قبل با افزایش روبه‌رو بوده و بیشترین میزان افزایش مربوط به استان بوشهر با32/76درصد و بیشترین میزان کاهش مربوط به استان گیلان با 99/1درصد کاهش است.

مقایسه شاخص کل استان‌ها در فصل جاری نسبت به فصل مشابه سال قبل نشان می‌دهد که اکثر استان‌ها با افزایش روبه‌رو بوده‌اند، به‌طوری‌که بیشترین میزان افزایش مربوط به استان چهار محال و بختیاری با 94/184 درصد و بیشترین میزان کاهش آن مربوط به استان گیلان با 59/8درصد کاهش است.

 قیمت مرغ اکنون چقدر است؟

بنا بر گزارش‌های میدانی، قیمت مرغ نسبت به ١٠ روز قبل تقریبا ثابت مانده و هم‌اکنون قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده ١٧ هزار و ٥٠٠ تومان و هر کیلوگرم مرغ گرم در مغازه‌های شهر حدود ٢٥ هزار تومان است.

به گفته فعالان صنعت مرغداری، قیمت نهاده‌های دامی نیز همچنان بدون تغییر مانده و هم‌اکنون قیمت هر کیلوگرم سویا حدود ١٥ هزار تومان و ذرت حدود ٣٦٠٠ تومان است. یک تولیدکننده مرغ در همین زمینه به رسانه‌ها گفته است: افزایش قیمت تمام‌شده تولید و تأمین نصفه و نیمه نهاده‌های دامی از سوی دولت، دلیل افزایش قیمت مرغ طی هفته‌های اخیر است و این مساله ربط چندانی به حضور دلالان ندارد.

 سبد پروتئینی خانوارها، خالی‌تر ازدیروز

در یک‌سال اخیر و با افزایش همزمان هزینه تامین مواد خوراکی در کنار افزایش هزینه‌های تامین مسکن، فشار بسیار شدیدی به اقشار کم‌درآمد جامعه وارد شده است؛ فشاری که تقریبا سبک و نحوه زندگی این شهروندان را دستخوش تغییرات اساسی کرده است؛ تغییراتی که از تغییر محل زندگی آنها تا نوع رژیم غذایی و تغذیه آنها دیده می‌شود.

افزایش قیمت مرغ، گوشت و ماهی به عنوان محصولات پروتئینی خانوارهای ایرانی سبب شده تا دسترسی اقشار کم‌درآمد جامعه به این کالاهای اساسی روز به روز کمتر و کمتر شود. با توجه به جمعیت بالای افرادی که حداقل مزد را دریافت می‌کنند که اتفاقا بخش قابل‌توجهی از آنها را جامعه کارگری و مستمری‌بگیران تشکیل می‌دهند، بدون شک باید وضعیت معاش این قشر یکی از دغدغه‌های مهم مسوولان دولتی در این روزهای سخت و پرالتهاب باشد.


نهاده‌‌‌های دامی به اندازه کافی وارد شده و در کشور وجود دارد اما در توزیع آنها تخلفاتی صورت می‌‌گیرد و نشتی دارد. همین نشتی و شاید سودجویی‌ها و امضاهای طلایی برای نهاده‌ها باعث شده بخش زیادی از این نهاده‌های وارداتی از چرخه توزیع دولتی خارج شده و سر از بازار سیاه درآورند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha