چند سالی است انتشار «بوی نامطبوع» به لیست مشکلات پایتخت اضافه شده و به عنوان چالشی جدید در کنار مشکلات دیرینه این کلانشهر مانند آلودگی هوا، ترافیک و... قرار گرفته است.

بازگشت بوی بد به تهران

سلامت نیوز: چند سالی است انتشار «بوی نامطبوع» به لیست مشکلات پایتخت اضافه شده و به عنوان چالشی جدید در کنار مشکلات دیرینه این کلانشهر مانند آلودگی هوا، ترافیک و... قرار گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ،در طی دو روز گذشته در برخی از نقاط تهران بوی بد شهروندان تهرانی را آزار داد. این اولین بار نیست که بوی نامطلوب فضای پایتخت را آکنده می‌کند. امسال سومین سالی است که این بوی مرموز در روزهای سرد به تهران بر می‌گردد و در این شهر استشمام می‌شود. در طول این سه سال در فصل‌های سرد سال این بوی نامطبوع در برخی نقاط تهران، چند روزی مردم را کلافه کرده و بعد بی‌خبر رفته و تمام شده و مسئولان را با یک معمای پیچیده روبه‌رو ساخته است.

که مسئولان هر ازچندگاهی مرکز دفع زباله آرادکوه یا زمین‌های کشاورزی و دامداری‌های اطراف تهران و حتی فاضلاب شهری را به‌عنوان منبع این بو معرفی می‌کنند اما تاکنون هیچ یک از این منابع به‌عنوان منشأ بوی نامطبوع تهران به تایید دستگاه‌های اجرایی نرسیده است و منبع این بوی نامطلوب و آزاردهنده کماکان مشخص نیست.

یک معادله با چند مجهول

بوی بد تهران به معادله چند مجهولی تبدیل شده است که مسئولان شهری تهران هنوز نتوانسته‌اند در مورد منبع آن به اتفاق نظر برسند. زمستان پارسال و بعد از طغیان بوی بد در پایتخت، شهرداری تهران گزارشی منتشر کرد و به صورت رسمی کانون گوگردی در محله شادآباد واقع در جنوب غرب تهران را به عنوان مرکز بوی نامطبوع معرفی کرد.

البته در همان زمان استانداری تهران اعلام کرد با این نظریه موافق نیست و گفت منشأ بوی نامطبوع تهران را باید در فاضلاب و زباله جست‌وجو کرد.موضع استانداری به مذاق شهرداری خوش نیامد و بلافاصله به آن واکنش نشان داد و مدیرعامل سازمان پسماند تهران در پاسخ گفت: بوی نامطبوع به آرادکوه ارتباطی ندارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران به تحقیقات انجام شده در راستای شناسایی عامل انتشار بوی نامطبوع در پایتخت اشاره کرد و گفت: تحقیقات نشان می‌دهد انتشار بوی نامطبوع به آرادکوه ارتباطی ندارد زیرا این امر امکان پذیر نیست که آراد کوه در فاصله ٣۵کیلومتری تهران عامل انتشار این بو باشد در حالی که در نقاط متعددی از این مسیر بوی نامطبوع استشمام نمی‌شود. 

غلظت دی‌اکسیدگوگرد؛ مقصر بوی بد تهران

اگرچه تاکنون مسئولان برای منبع بوی بد تهران فرضیه‌های مختلف مطرح کرده‌اند و در مورد علت آن اختلاف نظر دارند، اما مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، مقصر بوی بد اوایل این هفته تهران را به گردن غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد انداخت گفت:

«غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد در برخی از ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای شهر تهران، حدود سه تا چهار برابر افزایش پیدا کرده است. این درحالیست که طی دو سال اخیر همزمان با استشمام بوی نامطبوع در تهران - طی برخی روزهای سرد سال - غلظت این آلاینده نیز افزایش یافته بود.»حسین شهیدزاده گفته «با توجه به جهت وزش باد، بوی نامطبوع از سمت جنوب‌غرب بوده که به‌تدریج به سایر نقاط نیز رسیده است.

این در حالی است که طی چند سال اخیر که در برخی از روزهای زمستان با استشمام بوی نامطبوع در تهران مواجه بودیم، جهت بو از همین سمت بوده است.»وی تصریح کرده «چون منبع بوی بد خارج از تهران است احتمال داده می‌شود که بوی نامطبوعی که در مسیر فرودگاه امام (ره) استشمام می‌شود همراه با وزش بادی که از آن سمت بوده به شهر تهران رسیده باشد.»

اژدهای چند سر

بوی بدی که در دو روز گذشته به ویژه در عصر روز شنبه در برخی از مناطق تهران استشمام شد، یک بار دیگر مسئولان شهری را به تکاپو انداخت تا منبع این بوی نامطبوع را کشف کنند. دیروز ‌رئیس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری انتشار بوی نامطبوع در شهر تهران را به اژدهایی چند سر تشبیه کرد که هر سال، سر جدیدی به آن اضافه می‌شود و تاکید کرد: «به شهرداری تهران تذکر می‌دهم یکی از معاونت‌های شهرداری به عنوان متولی اصلی پیگیری موضوع در شهرداری مشخص شود.»آرش حسینی میلانی در دویست و پنجاهمین و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در تذکری به شهرداری تهران درباره انتشار بوی نامطبوع در تهران گفت:

«انتشار بوی نامطبوع در شهر تهران حاکی از یک معضل محیط‌زیستی نوپدید در شهر تهران است که می‌توان آن را به اژدهایی چند سر تشبیه کرد که هر سال، سر جدیدی به آن اضافه می‌شود.»وی گفت «به شهرداری تذکر می‌دهم به صورت شفاف و رسمی، نتایج پیگیری‌ها و پایش‌های سال گذشته منتشر و در اختیار افکار عمومی و مراکز تخصصی قرار گیرد و سازمان مدیریت پسماند نیز در اسرع وقت ایستگاه پایش کیفیت هوا و بو را در آرادکوه راه‌اندازی و گزارش رسمی از اقدامات انجام شده جهت بهبود فرآیندهای پردازش منتشر کند.»

وی در تذکر به شرکت آب و فاضلاب استان تهران نیز تاکید کرد: «یکی از عوامل موثر نیز ورود فاضلاب به آنها و کانال‌های سطحی در شهر است که در این ارتباط به شرکت آب و فاضلاب استان تهران تذکر می‌دهم در اسرع وقت برنامه اجرایی خود را برای رفع مشکل انفصال حدود ۴۰۰ نقطه در شبکه فاضلاب را تهیه و به شورای شهر ارسال کند.»

مردم امیدوارند این تذکرها معمای چند مجهولی بوی بد تهران را حل کند و ابهام این بوی مرموز را برطرف کند قبل از این که بوی نامطبوع نیز به عنوان یک معضل دائمی به لیست مشکلات پایتخت اضافه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha