از دو محل صندوق توسعه ملی و بودجه سالانه، هزینه‌های مقابله با پدیده گردوغبار در سال آینده تامین می‌شود. البته موافقت با رقم پیشنهادی در لایحه بودجه بستگی به رأی نمایندگان مجلس و نظر مستقیم مقام معظم رهبری دارد.

بودجه مقابله با ریزگردها و گردوغبار چند برابر شد

سلامت نیوز:از دو محل صندوق توسعه ملی و بودجه سالانه، هزینه‌های مقابله با پدیده گردوغبار در سال آینده تامین می‌شود. البته موافقت با رقم پیشنهادی در لایحه بودجه بستگی به رأی نمایندگان مجلس و نظر مستقیم مقام معظم رهبری دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،دوازدهم در آخرین سال مدیریت خود، در لایحه بودجه سال آینده برای برنامه تثبیت شن‌های روان و مقابله با بیابانزایی، 20میلیارد و 210میلیون تومان درخواست بودجه کرده است. البته بخش مهمی از این اعتبارات برای هزینه‌های جاری مانند حقوق و دستمزد کارکنان و هزینه ارائه خدمات‌عمومی می‌شود. در این بین14.4میلیارد تومان آن نیز برای راهبری طرح‌های مقابله با بیابانزایی و کانون‌های بیابانزا در 75هزار هکتار از اراضی کشور صرف می‌شود و 6میلیارد تومان نیز برای راهبری و اجرای طرح‌های مشترک بین‌المللی در این زمینه هزینه خواهد شد.

سال گذشته اعتبار مصوب برای این بخش از برنامه‌های سازمان جنگل‌ها، 3میلیارد و 840میلیون تومان بود که به‌نظر می‌رسد این افزایش چشمگیر برای سال آینده، دلیل خاصی داشته باشد. البته این ارقام پیشنهادی است و در مجلس و کمیسیون‌ تلفیق ممکن است تعدیل شود.

اما درخواست بودجه اصلی برای مقابله با پدیده گردوغبار (که برای آن چند سالی است ستاد ملی تشکیل شده)، اعتباری‌است که از صندوق توسعه ملی با پیشنهاد این ستاد با اجازه مستقیم مقام معظم رهبری برداشت می‌شود.سال‌هاست پدیده گردوغبار در فصل‌های خشک سال، ساکنان بخش‌های وسیعی از کشور را خانه‌نشین کرده و بیماری‌ها و آسیب‌های اقتصادی زیادی به این مناطق تحمیل کرده است.

علی‌محمد طهماسبی، رئیس ستاد ملی مبارزه با گردوغبار در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: به موازات اینکه لایحه بودجه به مجلس رفته و کلیات و جزئیات آن مورد بررسی قرار می‌گیرد، دولت مکاتبه‌ای جداگانه برای برداشت از صندوق توسعه ملی با دفتر مقام معظم رهبری انجام می‌دهد. یکی از موارد درخواستی، بودجه ستاد ملی مبارزه با گردوغبار است.

اگر ایشان بر مبلغ پیشنهادی صحه بگذارند یا تعدیل کنند، این درخواست به مجلس رفته و به بودجه سالانه الحاق خواهد شد.او با تأکید بر اینکه پدیده گردوغبار با وجود بارندگی‌های خوب دو سال اخیر از منشأ داخلی یا خارجی همچنان در کشور وجود دارد، تأکید می‌کند: پدیده گردوغبار همچنان ذیل برنامه‌های 5ساله در وزارت جهادکشاورزی پیگیری می‌شود.

در ترسالی‌ها از شدت پدیده گردوغبار کاسته می‌شود، ولی با گرم شدن هوا در روند گرمایش جهانی و تغییر اقلیم دوباره بروز پیدا می‌کند. بنابراین از آنجا که بودجه‌های سالانه حریف این پدیده نمی‌شوند، از صندوق توسعه ملی پول جداگانه برداشت می‌شود تا اثر بخشی طرح‌ها افزایش یابد. او با اشاره به اینکه بودجه‌ای که سال گذشته از صندوق توسعه ملی به ستاد ملی مقابله با گردوغبار اختصاص یافت 20میلیون یورو بود، می‌گوید:

برای سال1400 نیز همین مبلغ پیشنهاد شده است.پر شدن تالاب‌ها در 2 سال اخیر و اقدامات ستاد ملی تالاب‌ها برای گرفتن حقابه‌های زیست‌محیطی آنها، تأثیر مهمی بر کاهش گردوغبار با منشأ تالابی داشته است. اما به‌گفته علی‌محمد طهماسبی، رئیس ستاد ملی مبارزه با گردوغبار دو منشأ دشت‌های سیلابی و اراضی کشاورزی همچنان از مهم‌ترین دلایل بروز پدیده گردوغبار در کشور است.

او می‌گوید: سازمان جنگل‌ها بیش از 50سال است در مورد مقابله با فرسایش بادی در اراضی ملی کار کرده ولی در مورد زمین‌های کشاورزی چنین کاری صورت نگرفته است. طبق مطالعه‌ای که در سال 1380در کشور انجام دادم، 10درصد مناطق فرسایش‌پذیر کل کشور، اراضی کشاورزی بود که باعث ایجاد 44درصد از خسارت کل می‌شد. این نشان می‌دهد که اراضی کشاورزی به‌شدت می‌توانند در ایجاد پدیده گردوغبار مؤثر باشند. از سال98 تا‌کنون نیز برای اجرای طرح‌های کشاورزی حفاظتی در 40هزار هکتار از اراضی کشاورزی بودجه درنظر گرفته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha