10 علت مرگ‌های زودرس در ایران بر اساس تازه‌ترین نتایج جهانی اعلام شد.

نیمی از ایرانیان، 70 سالگی را نمی‌بینند

سلامت نیوز: 10 علت مرگ‌های زودرس در ایران بر اساس تازه‌ترین نتایج جهانی اعلام شد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، معاون سابق تحقیقات وزارت بهداشت با تشریح نتایج مطالعه جهانی بار بیماری‌ها در 2017 اعلام کرد که شایع‌ترین عامل خطر مرگ و بیماری در ایران مرگ‌های زودرس است.

به گزارش ستاد خبری کنگره علوم اعصاب، دکتر ملک‌زاده در افتتاحیه نهمین کنگره بین‌المللی علوم اعصاب پایه و بالینی گفت: ما در مجموعه تحقیقاتی که می‌کنیم یک نگاهی داریم به بار بیماری‌های نوروژی که در سال‌های اخیر به بحث مهم این حوزه تبدیل‌شده است.
یکی از این بحث‌ها سرطان‌های «سی ان اس» است که بیشتر در سنین جوانی اتفاق می‌افتد که اغلب می‌تواند باعث مرگ‌های زودرس شود.

وی افزود: اما مرگ‌های زودرس که بنابر آمار رسمی معاون تحقیقات وزیر بهداشت، سبب شده نیمی از ایرانیان ، 70 سالگی را نبینند!، یکی از جدی‌ترین نگرانی‌های نظام سلامت ایران است که سرعت افزایش یا کاهش علل آن‌ها، در مطالعه جهانی بار بیماری‌های 2017 به‌طور دقیق اندازه‌گیری و فهرستی کامل از علل آن‌ها ارائه‌شده است.

به گفته محقق ایرانی همکار این مطالعه، بیماری‌های قلبی عروقی با 13 درصد افزایش، صدمات جاده‌ای با 38 درصد کاهش، اختلالات نوزادی با 60 درصد کاهش، سکته مغزی با بیش از 8 درصد افزایش، نواقص مادرزادی با 55 درصد کاهش، دیابت با 63 درصد افزایش، بیماری‌های عفونی دستگاه تنفسی با 38 درصد کاهش، بیماری‌های قلبی ناشی از فشارخون بالا با 38 درصد افزایش، صدمه به خود با 12 درصد کاهش، بیماری‌های آلزایمر با 73 درصد افزایش و سرطان خون با 6 درصد کاهش، 10 علت مهم مرگ‌های زودرس در ایران هستند.

ملک‌زاده عنوان کرد: این موضوع مهم است که چگونه ما می‌توانیم سرطان‌ها را به‌موقع شناسایی و معالجه کنیم؟ در این خصوص در انستیتوی سنجش و ارزیابی سلامت در دانشگاه واشنگتن در سیاتل ایالات‌متحده بار بیماری‌ها مطالعاتی صورت گرفته و who نیز تائید کرده است.

عضو فرهنگستان علوم گفت: بزرگ‌ترین و جامع‌ترین مطالعه اپیدمیوژیک است که تاکنون برای اندازه‌گیری سلامت در سطح جهان و طی دهه‌های گذشته صورت گرفته است که بیش از 3674 پژوهش گرو سیاست گزار از حدود 146 کور مشارکت دارند که حدود 200 نفر از آن‌ها ایرانیان داخل یا خارج از کشور هستند. در همین خصوص 11 مقاله نیز چاپ‌شده است.

یکی از نتایج این تحقیقات می‌تواند این جمله باشد که ( به‌تدریج که سن جوامع بالا می‌رود آمار بیماری‌های نوروژی هم بالارونده است) آنچه ما امروز برای پیشگیری انجام می‌دهیم کافی نیست.

ملک‌زاده گفت: مطالعات ما نشان می‌دهد که ما می‌توانیم خیلی بهتر پیشگیری و مراقبت کنیم . فقط در سال 2017 تعداد کل موارد مرگ در ایران در هر دو جنس به تفکیک علت: ۳۸ هزار مورد در ایران بوده است که _ آسیب‌ها: ۳۴ هزار مورد،
بیماری‌های مزمن غیر واگیر: 313 هزار مورد، بیماری‌های عفونی،مادران و کودکان 25 هزار مورد بوده است که ما از متوسط جهانی بالاتر بوده‌ایم

این سخنران نهمین کنگره بین‌المللی علوم اعصاب پایه و بالینی ادامه داد: علل 122 هزار مرگ زودرس زیر 70 سال در ایران که در سال 2017 بررسی‌شده به شرح زیر است.

بیماری‌های مزمن کبدی: 3000
بیماری‌های مزمن کلیوی: 3800
دیابت: 7100
بیماری‌های انسدادی ریوی: 4800
سرطان‌ها: 34000
سکته مغزی: 11000
بیماری‌های ایسکمیک قلبی: 32000

در این دوره از کنگره ۲۵ سخنران کلیدی ملی و بین المللی سخنرانی داشته اند که به همت انجمن علوم اعصاب ایران، دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشگاه علوم پزشکی کرمان برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha