مسوولان وزارت بهداشت چند روزی است كه از نگرانی‌ها درباره «شب یلدا» می‌گویند؛ ایرانی‌ترین آیینی كه هر سال، فرصتی بود برای تجدید صله‌رحم و دورهمی‌های اقوام و دوستان و هر خانواده ایرانی در هر گوشه از دنیا و با هر سطح از درآمد و تفكر، تلاش می‌كرد این شب را با به یادماندنی‌ترین تمهیدات برگزار كرده و بلندترین شب سال را به كام خود و مهمانانش شیرین كند، ولی حالا به بزرگ‌ترین تهدید سلامت میلیون‌ها زن و مرد و پیر و جوان ساكن در ایران تبدیل شده كه می‌تواند خطر چند برابر شدن آمار ابتلای كرونا و فوتی‌های كووید 19 را رقم بزند .

تنهایی های «یلدا»

سلامت نیوز:مسوولان وزارت بهداشت چند روزی است كه از نگرانی‌ها درباره «شب یلدا» می‌گویند؛ ایرانی‌ترین آیینی كه هر سال، فرصتی بود برای تجدید صله‌رحم و دورهمی‌های اقوام و دوستان و هر خانواده ایرانی در هر گوشه از دنیا و با هر سطح از درآمد و تفكر، تلاش می‌كرد این شب را با به یادماندنی‌ترین تمهیدات برگزار كرده  و بلندترین شب سال را به كام خود و مهمانانش شیرین كند، ولی حالا به بزرگ‌ترین تهدید سلامت میلیون‌ها زن و مرد و پیر و جوان ساكن در ایران تبدیل شده كه می‌تواند خطر چند برابر شدن آمار ابتلای كرونا و فوتی‌های كووید 19 را رقم بزند .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،البته از روزهای گذشته، برخی مراكز فروش اینترنتی آجیل و خشكبار، تبلیغاتی متفاوت برای فروش ویژه آجیل شب یلدا آغاز كرده‌اند و یكی از این مراكز فروش اینترنتی، در صفحه اول سایت خود این توصیه را ضمیمه تبلیغاتش كرده: «شب یلدای امسال یه مهمون ویژه داره كه ما دعوتش نكردیم، خودش اومده، به زور هم اومده. اما حالا كه اومده دیگه كاریش نمیشه كرد و باید تحملش كنیم .فقط باید خیلی مراقب باشیم كه همخونه ما نشه . حتما میدونی كه كرونا رو میگم. پس برای اینكه زنجیره اون رو قطع كنیم تا آسیب كمتری به خودمون و عزیزانمون بزنه، شب یلدا دور هم جمع نشید تا خدای نكرده كم نشید....» یكی دیگر از این مراكز فروش اینترنتی آجیل و خشكبار هم، در كنار تبلیغات فروش ویژه آجیل شب یلدا، این متن را ضمیمه كرده است: «شب یلدای امسال نمیتونیم دور هم جمع بشیم اما ...  براتون بسته‌هایی تدارك دیده كه هم خودتون تو جمع خانواده كوچكتون تنها نمونید، هم اونها رو به عنوان هدیه شب یلدا به دوستانتون بدید و با مهربانی براشون سلامتی آرزو كنید.»

با این حال، مسوولان وزارت بهداشت و جامعه پزشكی، در اظهارات جداگانه، از مردم درخواست كرده‌اند كه امسال، همچنان‌ كه با صبر و خویشتنداری، مراسم سیزده به ‌در را هم به صورت مجازی و با خانه‌نشینی و خودداری از دورهمی‌های فامیلی برگزار كردند، هر مهمانی فامیلی و دوستانه به مناسبت «شب یلدا» را به روزهای خوش «بدون كرونا» موكول كنند تا مبادا یك ازدحام اقوام و دوستان، فهرست مرگ‌های كرونایی را پرشمارترین از اینكه حالا هست رقم بزند. 

علیرضا رییسی؛ سخنگوی ستاد ملی مدیریت كرونا با هشدار نسبت به اینكه دورهمی‌ها و مهمانی‌های خانوادگی و دوستانه، علت 51 درصد موارد ابتلا و انتقال زنجیره كروناست، گفت: «اگر شب یلدا از سوی مردم مدیریت نشود، همه دستاوردهای‌مان از بین خواهد رفت. از مردم خواهش می‌كنم همانطور كه در مراسم 13 فروردین، مراعات كردند، از دورهمی‌ها پرهیز كنند وگرنه دوباره شاهد قرمز شدن تهران و دیگر شهرهای نارنجی و اجبار به اجرای محدودیت‌های سختگیرانه‌ خواهیم بود.»


مسعود مردانی؛ عضو كمیته علمی ستاد مقابله با كرونا هم با هشدار نسبت به تبعات دوباره و جبران‌ناپذیر نادیده گرفتن پرهیز از دورهمی‌ها و دامن زدن به ازدحام و تردد غیرضروری در خیابان‌ها گفت: «مردم باید بدانند این ویروس با هیچ‌كس شوخی ندارد و برگزاری مراسم شب یلدا، نگرانی اصلی این روزهای كادر درمان است .

ما از ابتدای شیوع كرونا، بسیاری از عادات و سنت‌های خود را بر خلاف سال‌های قبل ترك كرده یا تغییر دادیم. نوروز ۹۹ به دید و بازدید نرفتیم، ۱۳ به در، هیچكس سبزه گره نزد، در ماه مبارك رمضان هیچ‌كس ولیمه نداد و... به همین دلیل به نظر می‌رسد باید شب یلدا هم استثنایی برگزار شود. از مردم می‌خواهیم در خانه خودشان با همان جمع خانوادگی بمانند و بدون مهمانی و دورهمی از این شب استفاده كنند.

وسایل ارتباط جمعی، اپلیكیشن‌های ارتباطی و... در این شب می‌توانند سبب دیدار ما با اقوام و دوستان‌مان شوند.»سیما سادات لاری؛ سخنگوی وزارت بهداشت هم در توصیه به تمام هموطنان و شهروندان ساكن در ایران گفت: «یكی از نگرانی‌های جدی همكاران ما در وزارت بهداشت در حال حاضر، برگزاری دورهمی‌ها و شب‌نشینی‌ها در شب یلداست و انتظار مدافعان سلامت كشور از مردم قدرشناس ایران اسلامی این است كه با تداوم همكاری مسوولانه خود در عمل به توصیه‌های بهداشتی، از هر گونه اقدام نسبت به برگزاری دورهمی و مهمانی خانوادگی به ویژه در شب یلدا به‌طور جدی خودداری كنند.»

البته فقط مسوولان حوزه سلامت در ایران نیستند كه از بابت گردهمایی‌های خانوادگی و دوستانه در این روزهای «كرونایی» و خطر تشدید مرگ و ابتلای كووید‌19 نگرانند. ماه‌های آذر و دی در ایران، مصادف است با ماه‌های نوامبر و دسامبر در جهان و سه مناسبت مذهبی و آیینی در این دو ماه برای بیش از 2 میلیارد و 500 میلیون نفر از جمعیت مسیحیان كه می‌خواهند جشن شكرگزاری، تولد حضرت عیسی مسیح (ع) و آغاز سال نوی میلادی را با شكوه هر چه تمام‌تر برگزار كنند.

بهترین و بیشترین حراج‌ها، بیشترین بسته‌های ویژه و تخفیف‌ها در سفرهای توریستی به مقاصد گردشگری بین‌المللی و برنامه‌های ویژه و جدید در 5 قاره جهان، برای این سه مناسبت مذهبی و آیینی تدارك می‌شود ولی امسال، حدود 40 درصد از جمعیت جهان، باید به احترام رعایت حقوق انسانی هموطنان خود، این اعیاد و جشن‌ها را انفرادی و بدون گردهمایی خانوادگی برگزار كنند.

امسال، تمام دولت‌های جهان هشدار می‌دهند كه نادیده گرفتن توصیه‌ها و حضور در جشن‌ها و مهمانی‌ها، می‌تواند مرگ همان عزیزان حاضر در مهمانی‌ها را رقم بزند و البته این هشدار چندان هم بیراه نبوده چنان‌كه حالا جامعه پزشكی ایالات متحده می‌گوید علت صعود دوباره آمار كرونا در این كشور ظرف روزهای گذشته، دلیلی ندارد جز بی‌توجهی مردم و برگزاری جشن شكرگزاری (26 نوامبر).

چند روز قبل، صدراعظم آلمان خطاب به هموطنانش گفت كه اگر امسال و همزمان با شیوع كووید19، برای آغاز سال نو راهی خانه پدربزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها شوند، احتمالا این دیدار، آخرین دیدار آنها خواهد بود. دولت تركیه، از چند هفته قبل و به دنبال نزدیك شدن به آغاز سال نوی میلادی، برگزاری هرگونه حراج و فروش حضوری در مغازه‌ها را ممنوع كرده و در بسیاری شهرهای بزرگ این كشور از جمله استانبول، ازمیر و آنكارا، حراج ویژه سال نو فقط به شیوه آنلاین و غیرحضوری امكان‌پذیر است. 

اعضای اتحادیه اروپا هم با نگرانی از افزایش دوباره آمار مبتلایان در این كشورها، تعطیلی مراكز تفریحی را تمدید كرده‌اند آن هم در حالی كه این روزهای سرد به روال معمول هر سال، از شلوغ‌ترین روزهای پایتخت‌های اروپایی به سبب حضور گردشگران بوده اما حالا در خیابان‌های پاریس و رم و لندن و آمستردام و در دالان دراز مغازه‌های تعطیل و چراغ‌های خاموش، فقط سكوت است كه در  پیاده‌روها  قدم  می‌زند.

 شرایط تهران، بدتر شده  است

 معاون فنی مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت، از تمدید محدودیت‌های كرونایی در شهرهای قرمز و نارنجی از جمله تهران خبر داد و اعلام كرد كه شهر تهران همچنان در وضعیت نارنجی است و همچون سه هفته قبل، محدودیت‌های تردد شبانه در تمام شهرهای با جمعیت بیش از 200 هزار نفر و ممنوعیت فعالیت اصناف گروه 3 و 4 در شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی و همچنین ممنوعیت تردد خودروهای غیربومی بین شهرهای قرمز و نارنجی اجرا می‌شود. 

به گفته محسن فرهادی، با وجود كاهش بستری‌ها در كشور و افزایش 90 درصدی میزان رعایت پروتكل‌ها در برخی مناطق، وضعیت رعایت پروتكل‌ها در شهر تهران، كمتر از میانگین كشوری است و حالا به 40 درصد كاهش یافته است.  این هشدار درباره تنزل رعایت پروتكل‌های بهداشتی در پایتخت، در حالی است كه به گفته فرمانده ستاد مقابله با كرونای شهر تهران، وضعیت پایتخت از بابت افزایش ترددها بسیار نگران‌كننده است و علیرضا زالی، روز چهارشنبه در گزارشی از وضعیت تهران اعلام كرد:

«در ۴۸ ساعت اخیر (دوشنبه تا چهارشنبه 17 تا 19 آذر) شاهد ازدحام و شلوغی قابل توجهی بودیم، بر اساس گزارش‌ها تردد مركزی و درون شهری نسبت به هفته قبل ۱۳۵ درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه پارسال ۶ درصد رشد داشته است. در میزان استفاده از مترو نسبت به هفته قبل ۳۹درصد افزایش را شاهد بودیم و فقط در ترددهای درون شهری ساعت ۲۱ شب تا ۴ صبح نسبت به هفته قبل ۱۲ درصد كاهش گزارش شده است.در ۲۴ ساعت اخیر (18 تا 19 آذر) ۸۰ نفر در تهران فوت شدند كه از این تعداد ۵۲ نفر PCR مثبت بودند. همچنین ۳۷۸ بیمار بستری جدید در شهر تهران گزارش شده كه از این تعداد ۱۳۲ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند.

بالغ بر ۵ هزار و ۴۰۰ بیمار سرپایی جدید هم به بیمارستان‌های پایتخت مراجعه كردند و در مجموع ۳۴۷۰ بیمار در بخش‌های درمانی بستری هستند كه از این تعداد ۱۳۲۰ در بخش مراقبت ویژه هستند و به‌طور كلی ۳۹۵ بیمار شرایط نامناسب تنفسی دارند.» بنا به اعلام دیروز سخنگوی وزارت بهداشت، در فاصله ظهر 20 تا 21 آذرماه ، ۹هزار و ۵۹۴ بیمار جدید كووید ۱۹ در كشور شناسایی شده كه از این تعداد، هزار و ۴۰۸ نفر از آنها بستری شدند و مجموع مبتلایان كووید 19 در كشور به یك میلیون و 92 هزار و 617 نفر افزایش یافت.

همچنین در همین فاصله زمانی ۲۳۲ بیمار كووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع فوتی‌های كووید 19 در كشور هم به ۵۱ هزار و ۷۲۸ نفر رسید. در حال حاضر، هر 5 دقیقه یك ایرانی جان خود را بر اثر شدت ابتلای كووید 19 از دست می‌دهد و سید عباس متولیان؛ اپیدمیولوژیست هم دو شب پیش با ابراز نگرانی نسبت به تبعات دورهمی‌های شب یلدا، هشدار داد كه در حال حاضر، یك درصد از ابتلای جهانی كووید 19، مربوط به موارد ابتلا در ایران است اما ۳.۳ درصد مرگ كرونایی در ایران اتفاق می‌افتد كه این عدد، از میانگین جهانی  بیشتر  است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha