کلسیم برای بدن بسیار ضروری است و در اثر انبساط و انقباض عروق خونی، انتقال پیامهای عصبی، انقباض عضلانی و ترشح هورمونهایی مانند انسولین نقش مهمی برعهده دارد.

آیا جذب کلسیم در شیر و ماست با یکدیگر برابر است؟

سلامت نیوز: کلسیم برای بدن بسیار ضروری است و در اثر انبساط و انقباض عروق خونی، انتقال پیامهای عصبی، انقباض عضلانی و ترشح هورمونهایی مانند انسولین نقش مهمی برعهده دارد.

ارزش غذایی شیر استرلیزه بیشتر است یا پاستوریزه؟
به گزارش سلامت نیوز، ارزش غذایی شیر استریلیزه مشابه شیر پاستوریزه است با این تفاوت که برای تولید شیر استریلیزه از شیر خام با بهترین کیفیت استفاده می شود که یکی از علت های ماندگاری شش ماهه این محصول در بیرون از یخچال است. برای تولید شیر استریلیزه شیرخام ممتاز و درجه یک به مدت فقط 2 تا 4 ثانیه به طور غیرمستقیم در معرض حرارت 135 تا 145 قرار می گیرد و در واقع یک شوک حرارتی به آن وارد می شود که به این ترتیب کلیه میکروبهای آن از بین می رود و بلافاصله تحت شرایط کاملا اسپتیک و کاملا بهداشتی در پاکت های 6 لایه بسته بندی می شود که بدین ترتیب هیچ گونه باکتری به آن وارد نمی شود. شیرهای استریل از کیفیت ایمنی بسیار بالایی برخوردارند و به مدت 6 ماه خارج از یخچال در حرارت محیط قابل نگهداری هستند. یادآوری می کند که در این نوع از شیرها هرگز مواد نگهدارنده استفاده نمی شود.


آیا محصولات پاستوریزه را پس از تاریخ انقضاء روی بسته بندی می توان مصرف کرد؟
محصولات پاستوریزه دارای ماندگاری محدودی هستند ولی بسته به شرایط نگهداری و بسته بندی ممکن است با تغییرات کمی بیش از زمان مورد انتظار بمانند. ولی بهتر است محصولات پاستوریزه پس از تاریخ انقضاء با احتیاط مصرف شوند و از عدم تغییرات احتمالی نامطلوب در ظاهر،طعم، بو و رنگ آنها اطمینان حاصل گردد.


قرار دادن شیر پاستوریزه زیر نور آفتاب چه تاثیری بر آن می گذارد؟
شیرهای پاستوریزه ماندگاری کوتاه مدتی دارند(2 الی 5 روز) و باید همیشه در شرایط سرما قرار گیرند، اگر در معرض نور آفتاب قرار گیرند اولا تعداد باکتری های فسادپذیر آنها سریعا تکثیر پیدا کرده و شیر سریع فاسد می شود. ثانیا برخی از ویتامین های آن که در مقابل نور تخریب می شود سریعا کاهش می یابد و طعم آن نیز تغییر می کند. بدین منظور برای حفظ خواص حسی شیر لازم است که شیر پاستوریزه هرگز در معرض نور آفتاب و در خارج از یخچال قرار داده نشود.


آیا لازم است شیر پاستوریزه قبل از مصرف جوشانده شود؟
خیر، شیر پاستوریزه چنانچه تحت شرایط یخچال یعنی دمای 2 تا 6 درجه سانتیگراد نگهداری شود تا قبل از تاریخ انقضاء آن به هیچ وجه در زمان مصرف نیاز به جوشاندن ندارد. در مواردی که مصرف کننده نسبت به صحت و سلامت شیر مشکوک باشد می تواند مقدار نصف استکان را بجوشاند و در صورت عدم بروز علائم لخته شدن و بوی ترشیدگی و حصول اطمینان از سالم بودن، آن را مصرف نماید.


تفاوت میزان جذب کلسیم در شیرهای پرچرب و کم چرب چگونه است؟
معمولا میزان جذب کلسیم در شیرهای پرچرب به دلیل داشتن ویتامین D بیشتر از شیر کم چرب می باشد. ویتامین D از جمله ویتامین های محلول در چربی است و با کاهش چربی شیر میزان آن در شیر کاهش می یابد. این موضوع مخصوصا در افرادی که ویتامین D را نمی توانند از منابع دیگری تهیه کنند بیشتر ملموس است.


آیا جذب کلسیم در شیر و ماست با یکدیگر برابر است؟
قابلیت جذب کلسیمی که در شیر وجود دارد با قابلیت جذب کلسیم موجود در ماست مقداری متفاوت است. کلسیم شیر به دلیل مجاورت با لاکتوز بهتر جذب بدن می شود و به حرکت عضلات بدن، راه رفتن و کارکرد قلب کمک می کند. کلسیم بیشترین ماده ماده معدنی موجود در بدن انسان است و 99 درصد از کلسیم در استخوانها و دندانها وجود دارد و فقط یک درصد آن در بافت نرم بدن موجود است. کلسیم برای بدن بسیار ضروری است و در اثر انبساط و انقباض عروق خونی، انتقال پیامهای عصبی، انقباض عضلانی و ترشح هورمونهایی مانند انسولین نقش مهمی برعهده دارد. ولی ماست هرچند کلسیم فراوانی دارد اما قابلیت جذب کلسیم آن به دلیل عدم وجود لاکتوز و حضور اسید لاکتیک قدری کمتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha