حدود دوهفته‌‌ای از ماجرای انتشار تصویری مربوط به وجود تمساح در دریاچه چیتگر می‌گذرد. مأموران آتش‌نشانی از شب گذشته جست‌وجو را متوقف و اعلام ‌کردند که خوشبختانه تمساحی در دریاچه وجود نداشته است و حتی لاشه تمساحی هم پیدا نکرده‌اند.

تمساحی وجود ندارد

سلامت نیوز: حدود دوهفته‌‌ای از ماجرای انتشار تصویری مربوط به وجود تمساح در دریاچه چیتگر می‌گذرد. مأموران آتش‌نشانی از شب گذشته جست‌وجو را متوقف و اعلام ‌کردند که خوشبختانه تمساحی در دریاچه وجود نداشته است و حتی لاشه تمساحی هم پیدا نکرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،آنها معتقد بودند که شاید ماهی سرسوسماری را شهروندان اشتباها به جای تمساح تشخیص داده‌اند. سخنگوی آتش‌نشانی  خبر می‌‌دهد که هیچ شواهدی مبنی بر وجود تمساح در دریاچه وجود ندارد.ساکنان نزدیک به دریاچه کمی ترسیده‌اند و اطراف دریاچه خلوت شده است. ماموران محیط‌زیست و آتش‌نشانی گشت‌زنی را شروع کرده است، خبر از وجود تمساحی در دریاچه باعث ترس شده است، اما تا امروز هیچ اثری از این تمساح پیدا نشده است.

جلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی می‌‌گوید: «اطلاعات و تصاویر موجود فقط در فضای مجازی منتشر شده است و به صورت قطعی شاهد حضور تمساح یا سوسمار نبوده‌ایم و تاکنون رد پای تمساح تایید نشده است. کارشناسان محیط‌زیست هم تاکید نکرده‌اند این رد پا مربوط به تمساح است. برخی از مسوولان اعلام ‌کردند که احتمالا عکسی که منتشر شده، یک تمساح خانگی است که این روزها نگهداری از آنها رواج پیدا کرده و توسط یک شهروند غیرمسوول در دریاچه رها شده است.»ملکی می‌‌گوید:«ما جمعه‌شب بعد از 12 روز عملیات که 6 روز آن مداوم به صورت اکیپی بود، به دستور رییس آتش‌نشانی گشت‌زنی را متوقف کرده‌ایم چراکه خبری از تمساح در دریاچه چیتگر نبود.»

وی ادامه می‌‌دهد: «ما به طریق اسکن، پهپاد جست‌وجو را آغاز کردیم؛ همچنین ساحل و روی آب را با قایق مدام رصد کردیم اما خبری از تمساح نبود. شنیده‌ها حاکی از آن است که یک شهروند، تمساحی در دریاچه چیتگر مشاهده کرده و این امر بلافاصله با واکنش‌هایی رو‌به‌رو شد و نگرانی‌هایی را برای شهروندان ایجاد کرد.» ملکی در بخش دیگری از صحبت‌هایش  می‌‌گوید:«اینکه ما تمساح را پیدا نکرده‌ایم دلیلی بر تایید یا عدم‌تایید وجود تمساح نیست و سازمان‌‌‌‌های مربوطه باید این موضوع را باید تایید کنند.» 

قطعا اشتباه شده است

البته انگار مسوولان محیط‌زیست هم وجود تمساح را تایید نمی‌کنند چرا که فرهاد زندی، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان تهران در این خصوص گفت: چند هفته پیش یکی از شهروندان اعلام کرده است که موردی شبیه به تمساح در دریاچه چیتگر مشاهده کرده است. او افزود: پس از وصول این خبر، کارشناسان محیط‌زیست چندین مرتبه از عمق دریاچه چیتگر بازدید ‌کردند ولی تا این لحظه موردی مشاهده نشده است. قطعا مشاهده‌کنندگان دچار اشتباه شده‌اند زیرا تمساح یک حیوان دوزیست است و چندین ساعت در روز باید به ساحل آمده و آفتاب بگیرد.

این مقام مسوول در محیط‌زیست خاطرنشان کرد: با توجه به این موضوع حتما باید این حیوان تا به امروز مشاهده می‌‌شد اما پس از چندین مرتبه مراجعه به دریاچه این موجود مشاهده نشده است.زندی با اشاره به اینکه امکان ورود چنین موجودی به دریاچه چیتگر از طریق ورودی‌ها نیست، گفت: فقط در صورتی این اتفاق ممکن است که این موجود در سنین پایین توسط گردشگران به این منطقه منتقل شود و به همین علت نمی‌تواند به خودی خود وارد این محدوده شود.

جمشید محمدخانی، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست هم درخصوص حضور احتمالی تمساح در دریاچه چیتگر در هفته گذشته گفت: این موضوع از طریق محیط‌زیست رد می‌شود و گفتند که چنین موضوعی وجود ندارد که تمساحی در دریاچه وجود داشته باشد؛ البته نیروهای ما هم سه روز در منطقه حضور داشتند و آنجا را پایش ‌کردند. تمساح حیوانی است که نمی‌تواند دائم در آب بماند و حتما چند ساعتی را در خورشید و زیر آفتاب می‌آید و اگر هم تمساحی بوده، با توجه به شرایط زیستی حتما  تلف شده است.

او ادامه داد: تمساح یک جانور دوزیست است و حتما باید ساعاتی از آب بیرون بیاید و با توجه به اینکه از دو، سه هفته قبل این شبهه ایجاد شده است، در نتیجه طی این مدت باید در خارج از آب هم رویت می‌شد.

 احتمالا اردک‌ماهی است

چندی پیش «شینا انصاری» مدیر کل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران هم با بیان اینکه به نظر می‌رسد گونه موجود در دریاچه، اردک‌ماهی باشد، گفت: صورت این گونه‌ها از دور شبیه تمساح است و احتمالا آن را با تمساح اشتباه ‌گرفته‌اند. انصاری با تاکید بر اینکه باید محیط آبی دریاچه به طور کامل پایش و بررسی شود، افزود:اما دوزیست‌شناسان اعلام ‌کردند که با توجه به برودت هوا، تمساح‌بودن این جانور منتفی است؛ با این حال بررسی‌های بیشتر از جانب کارشناسان در حال انجام است.او در پاسخ به سوالی درباره رها‌‌سازی گونه‌های خاص در دریاچه‌های مصنوعی گفت: نگهداری از جانورانی که خانگی نیستند با قانون مغایرت دارد اما اگر کسی گونه‌ای وحشی، بر فرض، بچه تمساح را در اختیار داشته و امکان نگهداری از آن را نداشته و به هر دلیلی در دریاچه رها كرده، غیرقانونی است و تخلف محسوب می‌شود.

متولی این موضوع، سازمان حفاظت محیط‌زیست است و در صورت بروز چنین مشکلی، باید به سازمان حفاظت محیط‌زیست مراجعه بکنند تا آن‌ها کمک و راهنمایی كنند.انصاری تاکید کرد که این گونه‌های خاص به‌هیچ‌وجه نباید در حوضچه‌ها و دریاچه‌ها و استخرهای موجود در پارک‌ها و اماکن عمومی شهر رها‌‌سازی شوند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha