دبیر کل خانه پرستار کشور با بیان اینکه این روزها پرستاران حال و روز روحی و روانی خوبی ندارند، گفت: پرستاران باید حتما مشاوره های روانشناسی بشوند اما متأسفانه رسیدگی به وضعیت پرستاران در اولویت وزارت بهداشت نیست.

قوانین مسکوت مانده در حوزه پرستاری

سلامت نیوز: دبیر کل خانه پرستار کشور با بیان اینکه این روزها پرستاران حال و روز روحی و روانی خوبی ندارند، گفت: پرستاران باید حتما مشاوره های روانشناسی بشوند اما متأسفانه رسیدگی به وضعیت پرستاران در اولویت وزارت بهداشت نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهداشت  نیوز، در بخش اول گفتگو در خصوص مشکل کمبود نیروی پرستاری در کشور با محمد شریفی مقدم، دبیر کل خانه پرستار کشور صحبت کرده و در این بخش به مسائل و دغدغه های دیگر جامعه پرستاری پرداخته شده که در زیر می خوانید:

سیاستگذاران حوزه سلامت کشور دغدغه پرستاری ندارند

شریفی مقدم گفت: مطالبه دیگر ما در جامعه پرستاری مدیریت و تقسیم درست منایع مالی است زیرا در کشور ما مبالغ زیادی وارد نظام سلامت می شود اما مثلا از مبلغی که اخیرا وزارت بهداشت دریافت کرده، کمتر از 5 درصد آن به پرستاران کشور رسیده است.

وی افزود: وقتی سیاستگذاران، تصمیم گیرندگان، نظارت کنندگان و قانونگذاران حوزه سلامت، پزشکان  هستند و فقط مطالبات جامعه پزشکی را می بینند، بنابراین کسی دیگر دغدغه جامعه پرستاری را ندارد و نظارتی هم به رقم های هنگفتی که وارد سیستم سلامت می شود نمی شود.

او خاطرنشان کرد: یکی از قوانین در حوزه پرستاری، قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری برای سال 86 است و در برنامه ششم توسعه هم مؤکدا دولت به اجرای این قانون مکلف شده است. جالب است پرستاران خدمات بیماران را انجام می دهند اما مهر پزشک می خورد و با رقم سه برابری به جیب پزشک می رود.

قوانین حوزه پرستاری که مسکوت مانده و اجرایی نمی شود

دبیر کل خانه پرستار کشور ادامه داد: قانون دیگری برای پرستاران داریم که مربوط به سال 67 است؛ چون کار پرستاری پر خطر و سخت است باید پرستار در محیط کار کمتر حضور داشته باشد. در این قانون دولت مکلف کرده که پرستاران بیمارستان های دولتی باید بعداز 20 سال برای خانم ها و 25 سال آقایان، 5 سال به آن ها ارفاقی دهند و با 30 روز حقوق بازنشسته شوند.

وی گفت: اما الان هیچ پرستای نمی تواند از مزایای این قانون استفاده کند زیرا می گویند نیرو کم داریم در حالیکه باید نیروی جدید استخدام کنند، از طرف دیگر می گویند کمبود مالی داریم.

    کار پرستاری کار پر ریسک و پر خطری هست و در هیچ گروهی این قدر درصد ابتلا به کرونا زیاد نبوده است.

پرستار تن خسته ی خود را از این شیفت به آن شیفت می کشاند

محمد شریفی مقدم با بیان اینکه در بحث کرونا بالای 50 هزار پرستار مبتلا شده اند، اظهار کرد: این نشان می دهد کار پرستاری کار پر ریسک و پر خطری هست و در هیچ گروهی این قدر درصد ابتلا زیاد نبوده است و حدود 100 پرستاری که هم بر اثر کرونا فوت شدند، عمدتا جوان بودند.

او در رابطه با قانون ارتقاء بهره وری در حوزه پرستاری هم بیان داشت: این قانون توسط دولت و مجلس  به تصویب رسیده و به نتیجه رسیده اند که کار پرستاری چون سخت است، باید کمتر از یک کارمند در محل کار باشند و کرونا این مسأله را ثابت کرد. اما پرستاران ما اضافه کار اجباری هم دارند یعنی پرستار علی رغم میل خود اضافه کار می ماند و پرستار مجبور است تن خسته خود را به خاطر هر ساعت اضافه کاری 8 هزار تومان، از این شیفت به آن شیفت بکشد.

حقوق ویژه کرونا؛ از 20 هزار تومان تا 60 هزار تومان!

این پرستار باسابقه کشورمان در خصوص حقوق ویژه کرونا به پرستاران هم گفت: حقوق ویژه کرونا بین 20 هزار تومان تا 60 هزار تومان بوده که فیش های آن نیز موجود است و پرستاران می گویند این مبلغ را به ما ندهند بهتر است چون ما بیشتر تحقیر می شویم، کارانه ی پرستاران متوسط 400 هزار تومان بوده و اخیرا در یکی از شهرها پرستاران تجمع کردند که کارانه 200 هزار تومانی هم پرداخت نشده است.

حمایتی از خانواده های پرستاران شهید مدافع سلامت نشده است

وی در رابطه با حمایت دولت از خانواده های پرستاران و کادر درمان شهید عنوان کرد: مقام رهبری گفتند که این ها شهید محسوب و شامل برخی امتیازات باید بشوند، چندین بار کمیته ای شکل گرفته که نماینده بنیاد شهید، نماینده وزارت بهداشت و استانداری و غیره در آن حضور داشته اند و طی پروسه ای طولانی مدت باید بررسی کنند که این پرستار از بیمارستان مبتلا شده یا نه.

    کارانه ی پرستاران متوسط 400 هزار تومان بوده و اخیرا در یکی از شهرها پرستاران تجمع کردند که کارانه 200 هزار تومانی هم پرداخت نشده است.

او به بهداشت نیوز گفت: اولین شهید پرستاری در اسفندماه و در استان گیلان بود و من تا چند هفته پیش که پیگیری کردم گفتند با گذشت ده ماه هنوز اقدام خاصی صورت نگرفته و فعلا در حد اینکه نامشان شهید باشد، بوده است.

شریفی مقدم از حمایت های معنوی مردم از پرستاران هم گفت: پس از شیوع کرونا مردم به انواع مختلف حمایت های معنوی خوبی از کادر درمان داشته اند مثلا از نگرفتن کرایه تاکسی از پرستاران توسط یک راننده تا تقدیم گل یک فوتبالیست به پرستاران. نظرسنجی ها هم نشان می دهد پرستاران بیشترین پایگاه مردمی را دارند بین مشاغل دیگر و این نشان می دهد دید مردم به شغل پرستاری مثبت است.

وضعیت استخدام پرستاران در کشور

دبیر کل خانه پرستار کشور در خصوص وضعیت استخدام پرستاران هم نکات مهمی را بیان کرد: طی این سال ها جلسات متعددی با مجلس و دولت و سازمان مدیریت داشته ایم و قرار بود سالانه ده هزار پرستار استخدام شود که شرایط موجود حفظ شود، اما در سال 96 و 97 اصلا استخدام نداشتیم و سال 98 هم فقط آزمون برگزار شد و سال 99، 4 هزار پرستار وارد سیستم شدند . قرار است 3 هزار پرستار دیگر هم از باقیمانده آزمون قبلی جذب شوند که می شود 7 هزار تا.

وی اضافه کرد: اگر تعداد جمعیت پرستاری ما دو برابر شود یعنی اگر تعداد  150 هزار پرستار موجود، 300 هزار تا هم شود، تازه به کف حداقل استاندارد یعنی عدد 3 می رسیم که این نشان می دهد خیلی با آن فاصله داریم.

دبیر کل خانه پرستار گفت: دولت می گوید 40 هزار تا تخت بیمارستانی اضافه کرده ایم و در این دوره دولت رکورد شکسته ایم، در حالیکه تخت بدون پرستار معنی و مفهومی ندارد.

     اگر تعداد  جمعیت پرستاری ما از 150 هزار پرستار موجود، دوبرابر یعنی  300 هزار تا هم شود، تازه به کف حداقل استاندارد یعنی عدد 3 می رسیم.

استرس پرستار؛ کاهش تمرکز و عدم خلاقیت در کار

او در رابطه با وضعیت روحی پرستاران پس از کرونا هم اظهار کرد: پژوهشی در دانشگاه علوم پرشکی لرستان اخیرا انجام شد که نشان داد میزان اضطراب پرستاران اینقدر بالا بود که اگر یک پرستار در جاهای دیگر دنیا این میزان اضطراب داشته باشد اصلا بیمار را به او نمی سپرند. در نتیجه استرس، افسردگی و تنیدگی های روحی بالای پرستاران باعث کاهش تمرکز و عدم خلاقیت آن ها خواهد شد.

وی تأکید کرد: کرونا بر مسائل روحی مردم اثرات زیادی داشته است اما قطعا اثرات آن بر پرستاری که مرتبا و به طور مکرر با مرگ بیماران مواجه است بیشتر است، زیرا از یک طرف خودش استرس ابتلا به بیماری را دارد و بعد از اینکه به خانه می رود استرس دارد که به افراد خانواده انتقال ندهد ، همه و همه فشار روحی و روانی زیادی به او وارد خواهد کرد.

حال روحی پرستاران کشور خوب نیست

شریفی مقدم از تجربه فشار روانی کرونا بر یک خانم پرستار هم برایمان حرف زد: یک خانم پرستاری اخیرا به من می گفت که با پدر و مادرم زندگی می کنم و آن ها بعد از شیوع کرونا اصلا از خانه بیرون نمی رفتند، اما پدرم به دلیل کرونا فوت شده است و این خانم به شدت متأثر بود و می گفت به خاطر کارم پدرم را از دست دادم، البته از این دست اتفاقات زیاد داشته ایم.

دبیر کل خانه پرستار کشور به بهداشت نیوز گفت: این روزها پرستاران حال و روز روحی و روانی خوبی ندارند و حتما مشاوره های روانشناسی باید بشوند اما متأسفانه رسیدگی به وضعیت پرستاران در اولویت وزارت بهداشت نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha