آسیب های کمر ، گردن و زانو از جمله شایع ترین آسیب های تصادفات رانندگی هستند که فرد تصادف کرده متوجه آنها نمی شود. تصادف اتومبیل خسارات بسیاری وارد می‌ کند که مشهود ترین شان خسارتی است که به اتومبیل وارد می شود.

مهم ترین آسیب های مفصلی که در تصادفات افراد دچار آن می شوند

سلامت نیوز:آسیب های کمر ، گردن و زانو از جمله شایع ترین آسیب های تصادفات رانندگی هستند که فرد تصادف کرده متوجه آنها نمی شود. تصادف اتومبیل خسارات بسیاری وارد می‌ کند که مشهود ترین شان خسارتی است که به اتومبیل وارد می شود.

اما در تصادف، بدن هم آسیب می بیند و ممکن است همان ابتدا قابل مشاهده نباشد.

فیزیوتراپی دایان

 

وقتی دو وسیله نقلیه به شدت به هم برخورد می کنند، نیروی بسیاری وارد می شود. جهت و مقدار نیرو به بدن پیچ و تاب داده و آن را در جهتی که نباید، خم می‌کند و باعث بروز آسیب به خصوص در نواحی کمر و گردن می شود.

 

آسیب به بافت نرم

 

کبودی / کوفتگی

حتی جزیی ترین تصادفات اتومبیل کبودی ایجاد می کنند. تصادف سبب پرشی محکم شده و کمربند ایمنی متصل به بدن تان مانع از شدت پرتاب می شود و همین پرش سبب بروز کبودی چند روز بعد از تصادف خواهد شد.

کبودی ها، آسیب های کم اهمیتی هستند و معمولاً به مراقبت های پزشکی نیاز ندارند و عموما طی یک تا دو هفته بهبود می یابند.

 

حرکت شلاقی یا ویپلش  گردن

نیروهای ایجاد شده در تصادف رانندگی باعث می‌ شوند بدن با سرعت بسیار به جهتی حرکت کند که نباید برود.

اگر در ناحیه گردن بعد از تصادف احساس درد یا ناراحتی کردید، به احتمال زیاد دچار ویپلش شده اید ( یعنی کشیدگی عضلات و رباط های گردن).

این کشیدگی های ناحیه گردن دردناک بوده و چند هفته طول می‌ کشد تا درمان شوند اما به ندرت آسیب دائمی ایجاد می کنند.

 

آسیب به گردن و کمر

فیزیوتراپی کمر و گردن

فیزیوتراپی دایان

درست مثل ویپلش، نیروی شدید و سریعی که به بدن وارد می شود سبب بروز آسیب جدی به بدن شده و در بدو امر قابل مشاهده نیست.

این ضربه باعث بیرون زدگی یا شکستگی دیسک ستون فقرات می شود و عموما آسیب های جدی ای هستند که بسیار دردناک بوده و توان فرد را محدود می سازند.

اگر بعد از چندین روز هنوز درد حس می شود یا اگر سابقه مشکلات گردن یا کمر دارید، با یکمتخصص ارتوپد مشورت کنید تا معلوم شود دیسک تان بیرون زده یا خیر.

این آسیب ها همیشه ماندگار نیستند اما زمان زیادی برای بهبودی نیاز است. فیزیوتراپی قدمی بسیار مهم در بازگشت سلامت بوده و در موارد شدید جراحی هم در این موارد، گزینه دور از ذهنی نیست.

 

بیشتر بخوانید : تشخیص گردن درد و درمان فیزیوتراپی

 

آسیب زانو در تصادف

آسیب زانو در تصادف

شایع ترین آسیب های وارد شده به زانو در تصادفات عبارتند از:

منیسک پاره شده

این آسیب در نتیجه تروما ایجاد شده و به علت پیچش شدید مفصل زانو رخ می دهد. علائم عموماً شامل درد، ورم، صدا دادن زانو و ناتوانی در تحمل وزن بدن توسط زانو است.

درمان شامل دارودرمانی و فیزیوتراپی جهت قوی تر کردن عضلات  و کمک به ترمیم مینیسک و همچنین کاهش درد و التهاب زانو می ‌باشد که باعث ثبات زانو و بهبودی آن می شود. اما اگر فیزیوتراپی مفید واقع نشود، جراحی گزینه دیگری است.

 

شکستگی زانو

شکستگی زانو درجات مختلفی دارد. شکستگی کشکک زانو در ابتدا، میانه و انتهای آن ایجاد می شود و حتی ممکن است بیش از یک نقطه دچار شکستگی شود.

این آسیب عموماً توسط ضربه مستقیم به وجود می آید. علایم شامل کبودی، ورم، ناتوانی در راه رفتن یا صاف کردن پا است.

بسته به شدت و محل آسیب، گچ گیری، بی حرکتی و گاهی احتمالا جراحی نیاز شود. پس از مدتی نیاز با کمک فیزیوتراپی روند بازتوانی و توانبخشی شروع خواهد شد.

 

پارگی رباط صلیبی

آسیب وقتی رخ می ‌دهد که رباط صلیبی قدامی یا خلفی از مفصل زانو جدا شود که به شدت دردناک خواهد بود.

بسته به شدت آسیب، فیزیوتراپی و توانبخشی 3 تا 6 ماه طول می ‌کشد. با این وجود ۶ تا ۹ ماه زمان می برد تا بهبودی بعد از جراحی حاصل شود.

 

پارگی رباط جانبی داخلی

در واقع پیچ خوردگی یا پارگی رباطی است که استخوان ران را به ساق پا متصل می ‌کند و وقتی آسیب ببیند علائمی مثل درد، سفتی و ورم بروز می کنند.

درد، از معمولی تا شدید متغیر است که بستگی به شدت آسیب دارد. معمولاً به جراحی نیازی نمی شود و با فیزیوتراپی بهبود میابد، مگر این که رباط در جهتی پاره شود که قابل درمان نباشد.

 

آسیب زانو که دلیل اش تصادف باشد، بسیار جدی است. اگر نیاز به هفته ‌ها یا ماه ها جهت بهبودی دارید، باید دست از شغل خود و کسب درآمد بکشید.

احتمالاً دیگر قادر نخواهید بود کارهای روزانه تان را انجام دهید. آسیب زانو به قدری زندگی تان را تحت تأثیر قرار می ‌دهد که حتی تصورش را هم نمی کنید. پس بهتر ست بعد از بروز تصادف در صورت هرگونه علائم درد، کبودی، محدودیت حرکتی در زانو با متخصص زانو مشورت کنید.

 

بیشتر بخوانید : تشخیص آسیب زانو و درمان فیزیوتراپی

 

آسیب به سر

ضربه شدید به سر

در تصادف، احتمالاً در صورت برخورد شدید، به سرهم ضربه وارد شود و مشکلاتی در حافظه مثل فراموشی و گیجی برخلاف آنچه قبل از تصادف در حال انجام بود و کاهش سرعت عملکرد مغز به وجود می آید.

درمان سریع  و مراجعه به اورژانس برای هر گونه آسیب به سر بسیار حیاتی است. درمان نه تنها سبب کاهش سردرد می شود بلکه باعث بازیابی توان مغز و بازگشت به وضعیت سالم خواهد شد.

 

آسیب مغزی به علت تروما

این آسیب ها معمولا تاثیرات جبران ناپذیری روی زندگی فرد می گذارند. عموما این نوع آسیب ها شیوه ای که مغز همیشه کار می کرد و انتقال احساسات و اطلاعات را تغییر می دهند.

بهبودی حاصل از آسیب مغزی تا حدودی حاصل می ‌شود و در کل به نوع و شدت آسیب بستگی دارد. درمان کامل، پروسه ای بسیار طولانی مدت است که پس از اقدامات پزشکی و دارویی، با کمک فیزیوتراپی بازتوانی بدن شروع می شود.

خونریزی داخلی

اندام های داخلی بدن بسیار ظریف هستند. نیروی وارد شده به بدن در تصادف رانندگی سبب آسیب به اندام‌ها شده و باعث خونریزی آن ها می شود.

این آسیب‌ های جدی در تصادفاتی که عامل شان سرعت بالاست، بیش تر دیده می ‌شود. درمان هر چه سریع تر و مراجع به اورژانس و ویزیت متخصص باید شروع شده تا زندگی فرد به خطر نیفتد.

 

آسیب های ذهنی و احساسی

اختلال استرس بعد از سانحه یا PTSD

هر زمان که بدن تحت استرس شدید قرار بگیرد - مثل تصادف اتومبیل - این احتمال وجود دارد که بیماری های روحی و روانی مثل اختلال استرس بعد از حادثه به وجود بیاید.

علایم شامل ترسیدن از رانندگی بعد از تصادف، ترس از صداها و تصویر های خاص که مرتبط با تصادف هستند یا حتی مشکل در خواب، بروز اضطراب و کابوس های شبانه می شود.

روانشناسان و تراپیست ها می توانند به فرد در غلبه بر اختلال استرس بعد از سانحه و بازگشت به زندگی نرمال کمک کنند.

 

آسیب های داخلی

شکستگی استخوان

کلینیک فیزیوتراپی دایان

تصادف باعث می ‌شود بدن به اتومبیل برخورد کرده و استخوان ها تحت فشاری قرار بگیرند که تحملش مشکل است.

این آسیب به شکل های مختلفی بروز می کند مثلاً ممکن است بازو بین بدن و در قرار بگیرد و بشکند یا با سرعتی که کمربند ایمنی فرد را متوقف می‌ کند دنده شکسته شود.

شکستگی استخوان، آسیبی شایع در تصادفات است و به ندرت اثری دائمی دارد.

برخی شکستگی ها ممکن است به جراحی نیاز پیدا کنند و در بعضی موارد احتمالا احتیاج به کار گذاشتن تجهیزاتی خاص جهت بهبود وضعیت استخوان باشد.

بسته به نوع شکستگی، فرد نیازمند یک یا دو ماه استراحت و دوران نقاهت است. اگر این دوره به خوبی پیش برود به زودی فرد به زندگی نرمال باز خواهد گشت.

 

ما در کلینیک فیزیوتراپی دایان به شما جهت افزایش قدرت، حرکت و کاهش دردهایتان  با استفاده از بروزترین تجهیزات همانند لیزر های پرتوان و کم توان، مگنت درمانی،  شاک ویو درمانی، درمان با سوزن خشک، درمان های دستی و ورزش درمانی  و... کمک خواهیم کرد.

در صورتی که دچار تروما و یا آسیب های بعد از تصادف شده اید برای  درمان فیزیوتراپی آسیب های گردن ، زانو و کمر و یا سایر آسیب های عصبی-عضلانی با متخصصین ما در کلینیک فیزیوتراپی دایان تماس بگیرید.

شماره تلفن های کلینیک فیزیوتراپی دایان : 02122764555 – 02122786049-09128340536

ورود به سایت کلینیک فیزیوتراپی دایان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha