اخیرا، منابع رسمی به نقل از رحمت‌ا... نوروزی- عضو کمیسیون کشاورزی مجلس- خبر دادند که شش دهک جامعه، یعنی بیش از ۲۵ میلیون نفر توان خرید گوشت را ندارند که به گفته او، کارگران، کارمندان و بازنشستگان از جمله این گروه‌ها هستند، البته پیش از این هم گزارش‌ها و مصاحبه‌های مختلفی در این خصوص منتشر شده بود که با سروصدای زیادی نیز همراه شد.

بیش از ۲۵میلیون نفر توان خرید گوشت ندارند

سلامت نیوز: اخیرا، منابع رسمی به نقل از رحمت‌ا... نوروزی- عضو کمیسیون کشاورزی مجلس- خبر دادند که شش دهک جامعه، یعنی بیش از ۲۵ میلیون نفر توان خرید گوشت را ندارند که به گفته او، کارگران، کارمندان و بازنشستگان از جمله این گروه‌ها هستند، البته پیش از این هم گزارش‌ها و مصاحبه‌های مختلفی در این خصوص منتشر شده بود که با سروصدای زیادی نیز همراه شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ، گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس از این حکایت دارد که مصرف گوشت در سال ۹۸ در میان طبقه متوسط جامعه به ‌نسبت سال ۹۵ بیش از ۳۰ درصد کاهش داشته است. در ادامه این گزارش آمده است که در دهک سوم که می‌توان آن را کم‌درآمدترین قشر طبقه متوسط نامید، مصرف گوشت قرمز، ۳۶ درصد و مصرف برنج ۱۸ درصد کاهش داشته است. علی‌اصغر ملکی- رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی- هم چندی پیش از کاهش چهار کیلوگرمی سرانه مصرف گوشت گوسفندی در کشور خبر داده بود. سایر گزارش‌ها نیز از حذف منابع غذایی مفید از فهرست خرید هزاران خانوار ایرانی خبر می‌دهند.

دیروز هم در خبرها آمده بود که بنا بر آمار تولید کارخانه‌های لبنی، سرانه مصرف لبنیات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یافته است.همین کاهش یا حذف منابع غذایی مهم از سبد خرید مردم منجر به واکنش تند فعالان کارگری شده است، فرامرز توفیقی- فعال کارگری- ، گفته بود: «این روزها با هر کارگر و مزدبگیر ساده‌ای که صحبت کنید، در اولین جمله‌ بسیار ساده به شما می‌گوید که دیگر نمی‌توانم گوشت و مرغ بخرم.»

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که اقتصاد ایران این روزها با مصائب مختلفی دست‌وپنجه نرم می‌کند که از تحریم‌ها، سوءمدیریت‌ها و البته شیوع بیماری مرگبار کرونا ناشی می‌شود؛ امری که به گسترش خط فقر در کشور دامن زده است. به‌تازگی بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور با اشاره به اینکه خط فقر در جامعه برای خانوار چهار نفره 10میلیون تومان است، گفت: «بسیاری از کارگران توان خرید گوشی موبایل برای ادامه تحصیل فرزندانشان را ندارند. معضلات، مدیریت و روال عادی زندگی کارگران را تحت‌الشعاع قرار داده و آنها را در تأمین هزینه‌های روزانه به بن‌بست رسانده است از طرفی تحمیل هزینه‌های تحصیل فرزندان کارگران چالش دیگری است که آنها را به‌طور فزاینده‌ای با چالش مواجه کرده است زیرا درآمد ناچیزشان حتی کفاف تأمین هزینه‌های مسکن‌شان را نخواهد داد.»

البته، حمید حاج‌اسماعیلی- دیگر فعال کارگری- در گفت‌وگوی خود این رقم را بیش از اینها دانسته بود. در همین ارتباط، برخی بر این باورند که دولت باید حمایت‌های خود را از اقشار کم‌درآمد جامعه گسترده‌تر کند. توزیع ثروت، توانمندسازی خانوار، کوپنی‌شدن کالاهای اساسی از جمله پیشنهاداتی است که در این باره ارائه می‌شود.

نگاهی به گزارش مرکز آمار
در همین زمینه، خوب است نگاهی به تازه‌ترین گزارش مرکز آمار که به بررسی وضعیت نرخ تورم میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای در آذرماه 99 پرداخته است، بیاندازیم. بر این اساس نرخ تورم کل کشور در آذر ماه 1399 برابر 30.5 درصد است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه 27.9 درصد برای دهک اول تا37.2 درصد برای دهک دهم نوسان دارد. محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین 25.6 درصد برای دهک دهم تا 29.5 درصد برای دهک اول و دوم است.

همچنین تورم دوازده‌ماهه برای گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین 26.3 درصد برای دهک اول تا 40.3 درصد برای دهک دهم اعلام شده است. بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به 9.3 درصد رسید که نسبت به ماه قبل 4% درصد افزایش داشته است.

فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل 4% واحد درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل 1.5 واحد درصد افزایش را نشان می‌دهد. همچنین شاخص قیمت کل کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در آذرماه نسبت به ماه قبل برای دهک دهم و اول به ترتیب 2% درصد کاهش و 3.1 درصد افزایش داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha