ارتودنسی دندان شاخه مهمی در دندانپزشکی است که به تشخیص، پیشگیری و درمان مشکلات نامرتبی دهان و دندان می پردازد. متخصص ارتودنسی در طراحی، کاربرد و کنترل ابزارهای اصلاحی وضعیت دندان ها، بریس و دیگر ابزارها مانند هدگیر، مهارت دارد.

ارتودنسی دندان: سوالاتی که باید پاسخ آن را بدانید

سلامت نیوز:  ارتودنسی دندان شاخه مهمی در دندانپزشکی است که به تشخیص، پیشگیری و درمان مشکلات نامرتبی دهان و دندان می پردازد. متخصص ارتودنسی در طراحی، کاربرد و کنترل ابزارهای اصلاحی وضعیت دندان ها، بریس و دیگر ابزارها مانند هدگیر، مهارت دارد.

مزایای درمان ارتودنسی چیست؟ 

حتما می دانید که از بریس ارتودنسی برای صاف شدن دندان ها استفاده می شود. اما شاید ندانید که لبخند زیبا تنها گوشه ای از مزایای این روش درمانی است. تناسب لب، دندان و فک نه تنها لبخند شما را زیبا می کند، بلکه باعث افزایش اعتماد به نفس شما نیز می شود. در عین حال، تمیز کردن دندان ها و نخ دندان کشیدن آنها نیز ساده تر می شود.

 

در چه شرایطی درمان ارتودنسی توصیه می شود؟ 

بسیاری از نوجوانان برای کمک به رشد صحیح دندان های خود در طول سال های بلوغ از ارتودنسی استفاده می کنند، اما در واقعیت بیماران زیادی در گروه های سنی مختلف هستند که می توانند از راه حل های ارتودنسی برای تغییر موقعیت دندان های خود و زیبایی بیشتر استفاده کنند. متخصصان دندانپزشکی به دلایل مختلف استفاده از ارتودنسی را به بیماران توصیه می کنند. برخی از اصلی ترین دلایل نیاز به ارتودنسی عبارتند از:

  • دندان های درهم ریخته
  • اوربایت و آندریایت که به معنی جلوتر بودن فک بالا یا پایین نسبت به دیگری است
  • مال اکلوژن عمومی
  • اشکال در فک
  • مشکلات عملکردی خاص دهان و دندان

چه کسانی می توانند از این روش درمانی استفاده کنند؟ 

زمانی تصور می شد که ارتودنسی تنها برای کودکان به کار می رود. اما حقیقت ای است که بیش از یک چهارم بیماران را بزرگسالان تشکیل می دهند. درمان ارتودنسی در هر سنی می تواند موفقیت آمیز باشد. هیچ کس هرگز برای استفاده از این روش درمانی پیر نیست.

آیا ارتودنسی درد دارد؟ 

درد ارتودنسی در هر مرحله از درمان متفاوت است. اما به طور کلی درد در تمام مراحل درمان، قابل کنترل است. برای کنترل درد می توانید از مسکن های بدون نسخه استفاده کنید. برای آشنایی بیشتر با درد ارتودنسی به مطلب ما در این زمینه مراجعه کنید.

قرارگیری بریس ها:

در زمان قرارگیری بریس روی دندان ها، هیچ گونه دردی نخواهید داشت. اما پس از اتمام درمان و خروج از مطب دندانپزشکی، درد شروع خواهد شد که با عادت کردن به شرایط تخفیف می یابد.

در خود روز درمان، غذا خوردن شما مقدار زیادی طول می کشد زیرا باید خود را با جویدن انطباق دهید. بهتر است چند روز اول درمان غذاهای نرم تر مانند ماست، سوپ، و ماکارونی و پنیر به جای غذاهای گوشتی و پلویی مصرف کنید. استفاده از داروی مسکن کمی از ناراحتی شما خواهد کاست.

 

مسواک زدن دندان ارتودنسی شده:

همیشه از یک مسواک نرم استفاده کنید. مهمترین جایی که باید در طول دوره درمان تمیز شود بالای بریس (بین بریس و لثه) است. از آنجایی که این فضا درست در کنار لثه قرار دارد، غیر ممکن است که برس مسواک به آن نرسد. در نتیجه استفاده از مسواک های هارد و متوسط به لثه آسیب می زنند و موجب بروز بیماری های التهابی می شود. از سوی دیگر مسواک های عادی برای تمیز کردن دندان ارتودنسی شده مناسب نیستند. در مورد انتخاب مسواک مناسب برای وضعیت فعلی خود (مسواک برقی، مسواک ارتودنسی و غیره) با دندان پزشک مشورت کنید.

برای تمیز شدن براکت ها و بین آرچ وایرها بهتر است از مقدار خمیردندان کمی استفاده کنید تا کف مانع دیدن کار شما نشود. برای تمیز کردن بین براکت ها می توانید از مسواک بین دندانی استفاده کنید.

مسواک زدن دندان ارتودنسی شده بیشتر از دندان عادی طول می کشد. برای این کار حداقل باید دو دقیقه صرف کنید. فک خود را به چهار طرف تقسیم کنید و هر طرف را ۳۰ ثانیه تمیز کنید.

استفاده از نخ دندان برای بیماران ارتودنسی دشوار است. به همین دلیل بسیاری از بیماران این مرحله از بهداشت دهان و دندان را از برنامه روزانه خود حذف می کنند. برای آسان تر شدن نخ دندان کشیدن در بیماران ارتودنسی، نخ دندان سوپر فلاس و فلاس تریدر به بازار معرفی شده است که کار تمیز کردن دندان های ارتودنسی شده را بسیار آسان تر کرده است.

برای آشنایی بیشتر در این رابطه، بهتر است سایر مطالب ما در مورد تمیز کردن و نخ دندان کشیدن دندان ارتودنسی شده را مطالعه کنید.

 

تغذیه در طول دوره درمان ارتودنسی چطور است؟ 

به عنوان یک قانون کلی باید از هر چیزی که می تواند به بریس و آرچ وایرها بچسبد یا زیر آن ها گیر کند پرهیز کنید. به طور کلی هر چه بافت غذا نرم تر باشد، بهتر است. مواد غذایی مجاز در طول دوره ارتودنسی عبارتند از:

  • میوه های نرم مانند گریپ فروت، شلیل، کیوی، و نارنگی
  • سبزیجات بخارپز شده ونرم
  • محصولات لبنی مانند ماست و پنیر جایگزین خوبی برای گوشت هستند.
  • گوشت نرم مانند مرغ و ماهی از گوشت استیک و کباب بهتر است.
  • دسرها مانند پودینگ، پای سیب، بستنی
  • غلات نرم، ماکارونی پخته، برنج پخته شده
  • نان نرم، کلوچه، پنکیک
  • اسموتی ها
  • تخم مرغ نیز یکی دیگر از جایگزین های خوب گوشت به خصوص برای صبحانه است.

مواد غذایی غیر مجاز برای تغذیه در طول ارتودنسی:

  • مواد غذایی سفت
  • گوشت های کبابی سفت
  • مواد غذایی چسبناک
  • جویدن مواد خارجی
  • یخ

بریس ها چه زمانی برداشته می شوند و چه چیزی در انتظار من است؟ 

طول دوره درمان به شدت مال اکلوژن بستگی دارد. به طور کلی، طول دوره درمان از ۶ ماه تا دو سال متفاوت است.

قبل از اینکه به بایدها و نباید های برداشتن بریس ارتودنسی بپردازیم، باید به چند چیز توجه کنید. اولین چیز حساسیت دندان هایتان است که برای چند روز یا چند هفته آینده ادامه می یابد. در نتیجه هر چند خوردن غذاهای ترد و چسبناک وسوسه انگیز است، اما باید فعلا از آنها چشم پوشی کنید. به هر حال، دندان هایتان باید کم کم به موقعیت جدید خود و غذاهای جدید عادت کنند.

متخصصان ارتودنسی در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی یوسف آباد آماده ارائه خدمت و پاسخگویی به سوالات شما هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • 000 IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    0 0
    ممنون از اطلاعات