سه‌شنبه ۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
کد خبر: 305412

نوشابه‌های گازدار بدون قند برخلاف ادعایی که می کنند بی‌ضرر نیستند بلکه به دلیل استفاده از قند مصنوعی، اسید فسفریک ، طعم دهنده‌های مصنوعی و کافئین و... برای سلامت من و شما ضرر دارند و چه بسا مصرف کننده به دلیل عبارت «بدون قند » از این نوشیدنی بیشتر هم استفاده کند.

نوشابه گازدار بدون قند هم ضرر دارد!

سلامت نیوز: نوشابه‌های گازدار بدون قند برخلاف ادعایی که می کنند بی‌ضرر نیستند بلکه به دلیل استفاده از قند مصنوعی، اسید فسفریک ، طعم دهنده‌های مصنوعی و کافئین و...  برای سلامت من و شما ضرر دارند و چه بسا مصرف کننده به دلیل عبارت «بدون قند » از این نوشیدنی بیشتر هم استفاده کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،دکتر خدیجه رحمانی متخصص تغذیه درباره مضرات نوشابه های رژیمی به ما می گوید: «به طور کلی نوشابه ترکیبات مفیدی برای بدن ندارد. در تهیه نوشابه های گازدار بدون قند، از قندهای مصنوعی استفاده می‌شود که درجه شیرینی آن‌ها از نوشابه معمولی بیشتر است و باعث افزایش استفاده از شیرینی می‌شود و  دیگر ترکیبات آن‌ها هم مضر است، به‌ویژه این که در طولانی مدت مصرف شود.» اما مضرات این نوشیدنی گازدار به همین جا ختم نمی‌شود و به همین دلیل در ادامه به قند شیرین کننده این نوشابه  و تاثیر آن بر سلامت می‌پردازیم : 


 نوشابه گازدار بدون قند، کالری، چربی، پروتئین و شکر ندارد و برای شیرین شدن به آن شیرین کننده مصنوعی اضافه می‌کنند . شیرین کننده‌ای که هنوز هم متخصصان تغذیه درباره اثرآن اختلاف نظر دارند.*  حاوی اسید فسفریک است که عاملی برای پوسیدگی دندان ها شناخته می‌شود.

*  نتایج تحقیقات نشان می‌دهد‌ افرادی که نوشیدنی های حاوی شیرین کننده های مصنوعی را مصرف کرده اند نسبت به دیگران بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار گرفته اند و خطر ابتلا به این بیماری کاهش نیافته است.

* مصرف این نوشیدنی خطر ابتلا به بیماری های قلبی و کلیوی را افزایش می‌دهد.

*  باکتری های مفید معده را از بین می برد.

*  خطر ابتلا به پوکی استخوان را هم  بالا می برد.

* بسیاری از افراد نوشیدنی های گازدار بدون قند مصرف می کنند زیرا کالری کمتری نسبت به گزینه های شیرین شده با قند تأمین می کند. با این حال ، شیرین کننده های مصنوعی موجود در این نوشیدنی‌ها در واقع منجر به افزایش وزن می‌شود.

* طبق مقاله منتشر شده در «Yale Journal of Biology and Medicine” در ژوئن 2010 ، خوردن شیرین کننده های طبیعی مسیرهای پاداش غذایی را در مغز شما فعال می کند ، اما شیرین کننده مصنوعی این مسیرها را به طور کامل فعال نمی کند و این می تواند احساس نارضایتی را در شما ایجاد کند و به افزایش اشتها منجر شود، حتی اگر قبلاً کالری کافی برای روز خود خورده باشید عطر و طعم بسیار شیرین کننده شیرین کننده های مصنوعی اشتیاق به مصرف مواد غذایی شیرین را تحریک می‌کند.

*   طبق تحقیقی که در آوریل 2009 در مجله «مراقبت از دیابت» منتشر شد ، افرادی که روزانه از این نوع نوشابه  می نوشند 36 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سندروم متابولیک و 67 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستند.

*  نتایج نشان داد که نوشیدن یک نوشابه رژیمی در روز تقریبا خطر سکته مغزی و آلزایمر را سه برابر می کند. 

راهکارهای کاهش مصرف نوشابه های گازدار

1- قبل از مصرف نوشابه آب بنوشید.

2- بطری نوشابه کوچک خریداری کنید.

3- از نوشیدنی های میوه ای سالم و شیرین استفاده کنید.

4-هر وقت احساس کردید که تمایل به نوشیدن نوشابه دارد در شما شکل می‌گیرد و زیاد می‌شود سعی کنید از فکر آن فاصله بگیرید. کارهایی مانند پیاده‌روی یا دوش گرفتن هم   ممکن است به شما کمک کند حواستان پرت شود و دیگر میلی به نوشیدن نوشابه نداشته باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha