مشاور مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور گفت: افزون‌بر سه هزار و ۴۰۰ بیمار تالاسمی در سیستان و بلوچستان سکونت دارند که این تعداد نگران کننده است.

٣۴٠٠بیمارتالاسمی در سیستان و بلوچستان سکونت دارند

سلامت نیوز: مشاور مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور گفت: افزون‌بر سه هزار و ۴۰۰ بیمار تالاسمی در سیستان و بلوچستان سکونت دارند که این تعداد نگران کننده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، سیاوش پرندوش در حاشیه بازدید از پایگاه انتقال خون ایرانشهر، اظهارداشت: متاسفانه آمار اهدای خون در سیستان و بلوچستان پایین است بطوریکه کمبود خون مردم این استان را از تهران، مشهد و بندرعباس جبران می‌کنیم.

وی با تاکید بر آزمایش قبل از ازدواج گفت: یکی از علل آمار بالای بیماران تالاسمی در سیستان و بلوچستان ازدواج‌های فامیلی و ازدواج ۲ نفری که از لحاظ ژنتیکی مشکل دارند با هم است.

مشاور مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور گفت: با توجه به نیاز بالای خون در سیستان و بلوچستان انتظار می‌رود مردم استان با اهدای خون خود کمبود فرآورده‌های خونی منطقه را جبران کنند.

وی اظهارداشت: هر انسانی که شرایط روحی و روانی و جسمی سالم دارد می‌تواند در سال چهار مرحله خون اهدا کند.

به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان،سالانه ۱۴۰ بیمار تالاسمی از نوع شدید یا ماژور در استان متولد می‌شوند که متاسفانه بیشاز نیمی از موارد با آگاهی والدین ناقل بیماری به دنیا می‌آیند.
دکتر قاسم میری بیان کرد: در همه نقاط کشور بیماری تالاسمی کنترل شده، ولی در سیستان و بلوچستان با وجود فعال بودن آزمایشگاه‌های پیشگیری از تالاسمی متاسفانه همچنان شاهد افزایش آمار بیماران مبتلا هستیم.
وی اظهارداشت: در چند نقطه از سیستان و بلوچستان ۹۰ زوج ناقل بیماری سه و چهار فرزند تالاسمی دارند که علیرغم اجرای برنامه‌های آگاه سازی و پیشگیرانه به تذکرات بهداشتی توجه نمی‌کنند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: ۶۵ درصد از خون‌های اهدایی در سیستان و بلوچستان به مصرف بیماران تالاسمی می‌رسد.
وی تاکید کرد: در سیستان و بلوچستان ۱۲۰۰ بیمار هموفیلی وجود دارد که ۲۵۰ نفر آنان در خاش سکونت دارند و ۱۸۵ نفر از این تعداد از نوع فاکتور ۱۳ هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha