پژوهش های جدید محققان انگلیسی نشان می دهند که ابتلا به نوعی سردرد کمیاب با عنوان فشار خون جمجمه ای ایدیوپاتیک با چاقی مرتبط است و افزایش چاقی نشان می دهد که ابتلا به این سردردها نیز با افزایش رو به رو بوده است.

اضافه وزن، متهم جدید سردردهای مزمن

سلامت نیوز: پژوهش های جدید محققان انگلیسی نشان می دهند که ابتلا به نوعی سردرد کمیاب با عنوان فشار خون جمجمه ای ایدیوپاتیک با چاقی مرتبط است و افزایش چاقی نشان می دهد که ابتلا به این سردردها نیز با افزایش رو به رو بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، در حالی که میزان چاقی در سراسر جهان در حال افزایش است، تحقیقات جدید نشان می دهد که تعداد زیادی از مردم در حال ابتلا به یک نوع سردرد نادر و کمیاب هستند که می تواند به طور بالقوه به اضافه وزن مرتبط باشد.

این پژوهش ها در ولز در شمال کشور انگلستان انجام شده اما یک متخصص آمریکایی نیز اعلام کرد که افزایش این سردردهای کمیاب به احتمال زیاد در این کشور و در دیگر کشورها نیز اتفاق می افتد. البته وی تاکید کرد که فقط به این دلیل که کسی چاق است و دچار سردرد می شود به این معنا نیست که به این سردرد نادر مبتلا شده است.

این سردرد کمیاب در واقع فشار خون جمجمه ای ایدیوپاتیک است و وقتی ایجاد می شود که مایع اطراف مغز و نخاع در جمجمه جمع شود و فشار و درد در ناحیه سر و جمجمه را ایجاد کند.به گزارش سیناپرس، بر اساس گزارش های موسسه ملی چشم انگلستان، این فشار اضافی به مغز و عصب بینایی در پشت چشم بیمار اثر گذاشته و علائمی را از جمله درد ناتوان کننده سر، لکه های کور و احتمالاً کاهش بینایی ایجاد می کند که می تواند در ظاهر نشان دهنده وجود یک تومور مغزی باشد.

قابل توجه است که اصلی ترین راه درمان این بیماری کاهش وزن است و علت آن هنوز به طور کامل مشخص نشده است اما شواهد نشان می دهد که کاهش وزن می تواند علائم بیماری را بهبود بخشد. برخی از افراد ممکن است برای تخلیه مایع مغز و نخاع و کاهش فشار به دارو یا جراحی نیاز پیدا کنند. دکتر برایان گروسبرگ (Brian Grosberg)، مدیر مرکز سر درد هارتفورد در کنتیکت اظهار داشت: «افراد چاق بیشتر در معرض خطر میگرن مکرر هستند.»
تحقیقات نشان می دهد که ۸۵ درصد از مبتلایان به سردرد ناشی از فشار خون جمجمه ای ایدیوپاتیک را زنان تشکیل می دهند. به طور کلی خطر ابتلای این بیماری در افراد چاق بسیار بالاتر است. درضمن بزرگترین نگرانی در مورد این سردردها، احتمال کاهش بینایی بیمار است.

پژوهشگران در این تحقیقات جدید دریافتند که ۹ درصد از مبتلایان به این بیماری برای جلوگیری از نابینایی به جراحی مغز نیاز پیدا می کنند. لازم به توضیح است که چشم پزشکان معمولاً در معاینات معمولی که از بیمار به عمل می آوردند به پشت چشم آنها نگاه می کنند، این باعث می شود تا بتوانند فشار خون جمجمه ای ایدیوپاتیک را تشخیص دهند.

درضمن این تحقیقات نشان داده است که میزان مبتلایان به این سردرد کمیاب در ولز بین سال های ۲۰۰۳ و ۲۰۱۷ شش برابر شده است. در حقیقت از ۱۲ نفر در ۱۰۰ هزار نفر به ۷۶ نفر در ۱۰۰ هزار نفر رسیده است. لازم به تذکر است که در همین بازه زمانی ۱۴ ساله میزان چاقی در ولز از ۲۹ درصد جمعیت به ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

ویلیام اوون پیکرل (William Owen Pickrell) از پژوهشگران این پروژه تحقیقاتی و از متخصصان مغز و اعصاب و مشاوران دانشگاه سوانزی در این رابطه گفت: «افزایش قابل توجه بروز مبتلایان فشار خون درون جمجمه ای ایدیوپاتیک دلایل مختلفی دارد، اما به احتمال زیاد با افزایش نرخ چاقی نیز مرتبط است.»

وی در توضیحات بیشتر اظهار داشت: «شیوع چاقی در سراسر جهان بین سال های ۱۹۷۵ و ۲۰۱۶ تقریباً سه برابر شده است بنابراین این نتایج نیز دارای اهمیت جهانی هستند.»

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله عصب شناسی (Neurology) به چاپ رسیده و قابل دسترس است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha