جای تعجب نیست که غذاهای فرآوری شده پر از شکر، چربی و نمک اضافه شده برای سلامتی ما مضر هستند. اما شواهد جدید نشان می‌دهد که کربوهیدرات‌های فرآوری شده مانند نان سفید، غلات صبحانه، ماکارونی و شیرینی می‌توانند در بیماری‌های مزمن نقش داشته باشند.

کربوهیدرات‌های تصفیه شده خطر مرگ زودرس را افزایش می‌دهند

سلامت نیوز: جای تعجب نیست که غذاهای فرآوری شده پر از شکر، چربی و نمک اضافه شده برای سلامتی ما مضر هستند. اما شواهد جدید نشان می‌دهد که کربوهیدرات‌های فرآوری شده مانند نان سفید، غلات صبحانه، ماکارونی و شیرینی می‌توانند در بیماری‌های مزمن نقش داشته باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، بر اساس مطالعه ای که در 3 فوریه در BMJ منتشر شد، خوردن بیش از حد دانه‌های تصفیه شده با خطر بیشتر بیماری‌های قلبی و مرگ زودرس در ارتباط است.

در تحقیقی که بر روی بزرگسالان در ۲۱ کشور مختلف انجام شد، محققان موسسه تحقیقات سنت جان در هند و بیش از دوازده دانشگاه دیگر بین المللی اطلاعات مربوط به جمعیت شناسی، سبک زندگی و عادات غذایی را جمع آوری کردند. آنها طی تقریباً یک دهه پیگیری، این عوامل را با نتایج بهداشتی مقایسه کردند.

شرکت کنندگانی که روزانه هفت تا ۱۰ برش نان سفید (یا مقدار مشابه کربوهیدرات تصفیه شده) می‌خورند، ۳۳٪ بیشتر دچار حمله قلبی یا سکته می‌شوند و ۲۷٪ بیشتر از دیگران در معرض مرگ در طول مطالعه نسبت به افرادی که کمتر از یک وعده در روز مصرف می‌کنند هستند.

اما همه کربوهیدرات‌ها با خطرات سلامتی در ارتباط نبودند. شرکت کنندگانی که مقدار زیادی غلات کامل و برنج سفید مصرف می‌کردند، خطر ابتلا به بیماری در آنها بیشتر نبود.

به گفته محققان، این نتایج نشان می‌دهد که بهبود کیفیت کربوهیدرات‌ها می‌تواند عامل مهمی در کمک به افراد در حفظ رژیم غذایی سالم باشد.

غلات تصفیه شده مواد مغذی کمتری دارند و تأثیر بیشتری بر سطح قند خون دارند. یافته‌های مطالعه قبلی محققان نشان می‌دهد مصرف زیاد کربوهیدرات به طور کلی با خطر بیشتر بیماری قلبی مرتبط است.

آخرین تحقیقات حتی فراتر از این رفته است و مشخص می‌کند که غذاهایی مانند نان سفید، شیرینی، کراکر و ماکارونی در مقایسه با گزینه‌های غلات کامل، بیشترین ارتباط را با خطرات سلامتی دارند.

تأثیر بیشتر دانه‌های تصفیه شده بر سلامتی تعجب آور نیست دلیل این امر این است که فرآیند تصفیه بخش‌هایی از غلات را که سرشار از مواد مغذی هستند، از جمله فیبر، اسیدهای چرب و ترکیبات گیاهی مفید از بدن دور می‌کند.

محصول دانه تصفیه شده به دست آمده می‌تواند قند خون را سریع‌تر از محصول دانه کامل خود افزایش دهد. این به نوبه خود می‌تواند باعث افزایش غلظت انسولین شود، و در نهایت منجر به مشکلات سلامتی مانند اختلال عملکرد متابولیکی و چربی بیشتر شکم که هر دو عامل خطر بیماری قلبی می‌شود.

برنج سفید ممکن است با سایر غلات تصفیه شده متفاوت باشد

محققان در این مطالعه دریافتند که برنج سفید با سایر غلات تصفیه شده با سلامتی ارتباط ندارد.

این برخلاف مطالعات قبلی است که نشان می‌دهد برنج سفید می‌تواند سطح قند خون را افزایش دهد و به طور بالقوه خطر بیماری‌هایی مانند دیابت را افزایش دهد.

دانه‌های تصفیه شده ارزان‌تر از گزینه‌های سالم است.

در حال حاضر، بزرگ‌ترین چالش با این تحقیق، کشف نحوه استفاده از آن است. دستورالعمل‌های تغذیه ای اغلب بر اساس داده‌های کشورهای با درآمد بالا است اگر می‌خواهیم به مردم در بهبود کیفیت کربوهیدرات‌هایی که می‌خورند کمک کنیم، مهم است که فاکتورهای اقتصادی – اجتماعی را که در انتخاب‌های غذایی نقش اصلی دارند، در نظر بگیریم.

منبع: www.msn.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha