10‌روزی است که دفترچه‌های کاغذی تامین اجتماعی حذف شده و دردسرهای زیادی را برای بیمه‌شدگان و برخی مراکز بخش درمان ایجاد کرده است.

دردسرهای نسخه‌پیچی الکترونیک

سلامت نیوز:10‌روزی است که دفترچه‌های کاغذی تامین اجتماعی حذف شده و دردسرهای زیادی را برای بیمه‌شدگان و برخی مراکز بخش درمان ایجاد کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ، عمده‌ترین دردسرها مربوط به ده‌ها هزار بیمارستان، کلینیک، مطب و داروخانه متعلق به بخش‌های دیگر دولتی از جمله دانشگاه‌های علوم پزشکی و همچنین مراکز بخش خصوصی است که باید به بیمه‌شدگان تامین اجتماعی خدمات برسانند ولی اجرای طرح حذف دفترچه‌های بیمه چون با اخلال مواجه شده؛ بیمه‌شدگان را هم به دردسر انداخته‌اند، تا جایی که بعضا ناچار شده‌اند که هزینه‌های خود را به صورت آزاد پرداخت کنند.

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان‌های بیمه‌گر برای کاهش هزینه‌ها و وقت مردم و بیماران؛ صدور نسخه‌های الکترونیکی از طریق پزشکان برای داروخانه‌ها، بوده است.  موضوع مهمی که به‌عنوان یکی از گام‌های مهم در طرح تحول سلامت نیز عنوان شده بود. سازمان‌های بیمه‌گر معتقدند که الکترونیکی شدن امور حوزه سلامت به‌خصوص نسخه‌نویسی، می‌تواند به ارتقای سطح خدمات درمانی مردم و بیماران منجر شود.

این در حالی است که وضعیت اینترنت در کشور به‌گونه‌ای نیست که به توان این خدمات را خیلی سریع و به صورت الکترونیکی انجام داد. این البته یکی از چالش‌های مهم در این زمینه است. طبق آنچه از طرف سازمان تأمین اجتماعی مطرح شده و از ابتدای اسفند‌ماه به اجرا در آمده؛ با الکترونیکی شدن دفترچه‌های کاغذی؛ دیگر نیازی به ارائه دفترچه بیمه درمانی برای دریافت خدمات درمانی نیست.

فقط کافی است کارت ملی بیمه‌شده ارائه شود تا با کنترل سوابق بیمه‌ای او، ارائه خدمات به بیمه شده میسر شود. این اتفاقی است که دست‌کم از ۱۰‌سال پیش تاکنون سازمان تأمین اجتماعی در پی آن بوده و امسال محقق شده است. با حذف دفترچه کاغذی از اول اسفند‌ماه احراز هویت افراد توسط پزشک از طریق کارت ملی انجام می‌شود، افرادی که کارت ملی هوشمند آن‌ها صادر نشده و زیر ۱۸‌سال سن دارند می‌توانند شناسنامه خود را برای احراز هویت همراه داشته باشند. این موضوع اگرچه در نوشتار ساده به نظر برسد اما در عمل چالش‌های  زیادی را ایجاد کرده است.

مثلا بعضی از مراکز طرف قرارداد هنوز در جریان تصمیمات سازمان تأمین اجتماعی نیستند، هنوز به این ساز‌وکار اعتماد ندارد و از همه بدتر، برخی از معدود مراکز درمانی، می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و در شلوغی روزهای ابتدای اجرای این طرح، بیمه‌شدگان را مجبور کنند هزینه خدمات درمانی را به صورت آزاد بپردازند. در واقع اصلی‌ترین چالش این ماجرا مربوط به بیمه‌شدگان است، آن‌ها حق بیمه پرداخته‌اند و حق دارند از تمام مواهب بیمه بهره‌مند شوند.

وقتی شما به‌عنوان یک بیمه شده به مرکز درمانی مراجعه می‌کنید و انتظار دارید با ارائه کارت ملی از بیمه درمانی خود استفاده کنید و در پاسخ می‌شنوید که فقط دفترچه کاغذی تأمین اجتماعی را قبول داریم، مجبورید به شعبه یا کارگزاری خود مراجعه کنید تا دفترچه کاغذی بگیرید و آنجا هم خواهید شنید: دفترچه نمی‌دهیم!سوی دیگر ماجرا هم داروخانه‌ها هستند. دلایل دیگری هم وجود دارد که باعث شده داروخانه‌ها در مقابل تصمیم بیمه‌ها بایستند.

آن‌ها بر این باورند که انباشت کارها بر دوش داروخانه‌ها و سبک شدن وظایف بیمه‌ها نمی‌تواند به معنی توسعه خدمات سلامت محور در کشور باشد. چرا‌که، همانطور که از وظایف بیمه‌ها و هزینه‌های آن‌ها کاسته شده است، بر انجام وظایف و هزینه‌های داروخانه‌ها افزوده شده و باعث شده این مشکل متوجه مردم و بیماران شود و آن‌ها از داروخانه‌ها متوقع ارائه خدمت شوند.

انجمن داروسازان طی مصاحبه‌ها و بیانیه‌های مختلف اعلام کرده که باید بابت ارائه خدمات در دفاتر پیشخوان و خدمات الکترونیک، هزینه دریافت می‌شود، خواسته آن‌ها این است که هزینه‌های نسخه‌نویسی الکترونیک در داروخانه‌ها محاسبه شود. داروخانه‌ها معتقدند در داروخانه باید به ازای هر نسخه الکترونیک، دو برگه‌A4 هزینه شود. ضمن اینکه نیاز به اینترنت پر سرعت وجود دارد و همه این‌ها برای داروخانه‌ها هزینه دارد، اما بیمه‌ها این هزینه را ندیده‌اند و معلوم نیست که آن‌ها باید این هزینه‌ها را از چه کسی دریافت کنند.


علت حذف دفترچه‌های کاغذی

در همین حال، آقای محمد‌علی همتی، عضو هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی در واکنش به گلایه‌های داروخانه‌ها، اجرای نسخه الکترونیک را یک الزام قانونی دانست و گفت: «بعضی‌ها ایراد می‌گیرند که سازمان تأمین اجتماعی با حذف دفترچه‌های کاغذی به‌دنبال کاهش هزینه‌های چاپ این دفترچه‌ها بوده است. در حالی که بابت چاپ دفترچه‌های کاغذی فقط یک درصد هزینه ماهیانه سازمان تأمین اجتماعی را شامل می‌شود و این عدد بزرگی نیست. ما به‌دنبال کاهش مراجعات مردم به دفاتر صدور دفترچه‌های درمانی بودیم، به‌طوری که سال گذشته حداقل ۲۰میلیون دفترچه صادر کردیم که اگر هر نفر حداقل یکبار مراجعه داشته باشد، ما از ۲۰‌میلیون مراجعه جلوگیری کرده‌ایم که در شرایط کرونایی کشور، عدد قابل توجهی است.»

گفتنی است؛ با وجود تمام این دردسرها؛ هدف طرح حذف دفترچه درمانی و نسخه الکترونیک در قانون برنامه ششم توسعه کشور مورد توجه قرار گرفته و سازمان تأمین اجتماعی نیز به‌عنوان بخشی از نظام سلامت جامعه، مکلف به برنامه‌ریزی و اقدام در این زمینه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha