برای نخستین‌بار در تاریخ شهرداری، ردیفی به بودجه 1400 شهرداری تهران اضافه شده است كه درآمدی را برای شهرداری از قبل جریمه قطع درختان تامین می‌كند.

تملك باغ به ازای قطع درختان

سلامت نیوز:برای نخستین‌بار در تاریخ شهرداری، ردیفی به بودجه 1400 شهرداری تهران اضافه شده است كه درآمدی را برای شهرداری از قبل جریمه قطع درختان تامین می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،این ردیف حالا با انتقادهایی مواجه شده است كه عمده این انتقادها مبتنی بر درآمدزایی شهرداری با قطع درختان شهر است، رقم 300 میلیارد تومان هم خبر از قطع تعداد بالای درختان برای تامین این بودجه می‌دهد. براساس مصوبه 1398 شورای شهر، جریمه قطع درختان در تهران بین 680 هزار تومان تا 118 میلیون تومان براساس بن درخت جریمه دارد.

در این صورت حداقل حدود 2 هزار و 542 درخت و حداكثر 441 هزار و 176 درخت باید قطع شوند تا 300 میلیارد تومان تامین شود. اما اعضای شورای شهر تهران در  تاكید می‌كنند كه عوارض قطع درختان صرفا و صرفا به تملك باغ‌های تهران و افزایش سرانه سبز مناطق با سرانه پایین فضای سبز اختصاص خواهد یافت و این ردیف به معنای تشویق تلویحی شهروندان به قطع درخت برای تامین بودجه شهرداری نیست.

مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش در گفت‌وگو با «اعتماد» نسبت به ابهامات پیش آمده درمورد قطع‌ درختان شهر تهران  اشاره كرده و می‌گوید كه همواره درختانی در سطح شهر تهران توسط مالكان، سازندگان یا صاحبان املاك اداری و تجاری به دلایل مختلف خشك می‌شدند. این امر ضرورتا هم عمدی نبود و بعضی از خشك‌شدن‌ها سهوی بودند، زیرا تهران شهر بزرگی است و طبیعی است كه به دلیل سهل‌انگاری یا دلایل دیگری درختانی در املاك خصوصی اشخاص حقیقی یا حقوقی خشك یا بریده شوند.

به گفته فراهانی، شهرداری تهران در سال‌های گذشته برای ممانعت از قطع بی‌رویه درختان در تهران، جریمه‌ای را تحت عنوان عوارض قطع اشجار دریافت می‌كرد تا قطع یا خشك‌شدن درختان در تهران بی‌هزینه نباشد و به راحتی نتوان یك درخت را فراموش و از آبیاری آن خودداری كرد. به گفته عضو شورای شهر تهران، درختان تهران متعلق به تهران هستند، نه اشخاص، به همین دلیل نباید تصمیمات شخصی نسبت به این درختان اخذ شود و این عوارض نیز تا پیش از این تلاش می‌كرد تا با اخذ جریمه منطقی از افراد، حساسیت را نسبت به حفظ درختان نشان دهد.

فراهانی در ادامه به حساسیت شورای پنجم نسبت به حفظ باغات و فضای سبز اشاره دارد و می‌گوید: «از سال 99، عوارض قطع اشجار را به احیا و تملك باغات اختصاص دادیم و اولویت بر این شد كه عوارض و جریمه‌های دریافت شده صرف گسترش فضای سبز در مناطقی از شهر تهران شوند كه سرانه فضای سبز آنها پایین است.»

فراهانی تاكید بسیاری دارد كه صددرصد این عوارض صرف حفظ و گسترش فضای سبز مبتنی بر ارزش بیولوژیك درختان می‌شود، یعنی این عوارض كه قبلا به خزانه شهرداری واریز می‌شدند، حالا قرار است مانند سال گذشته صددرصد دراختیار سازمان بوستان‌ها و فضای سبز تهران قرار بگیرد تا باغ‌ها تملك و كمبود فضای سبز در برخی از مناطق تهران جبران شود.

  به گفته فراهانی، در سال جاری حدود 200 میلیارد تومان از محل اخذ این عوارض به دست آمد كه این هزینه صرف تملك زمین‌های بایر یا باغ‌هایی شد كه قبلا از بین رفته بودند، احداث 18 بوستان در تهران در سال 99 از محل اخذ این عوارض صورت گرفته است و 14 بوستان دیگر نیز نهایتا تا سه ماهه نخست سال 1400 احداث خواهند شد.

فراهانی معتقد است كه با 300 میلیارد پیش‌بینی‌شده در تبصره یك بودجه 1400 شهرداری نیز دقیقا همین اقدام تكرار خواهد شد و این مبلغ دیگر هزینه پرداخت دستمزد پرسنل شهرداری نخواهد شد. اما آیا اختصاص سقف 300 میلیارد تومان به اخذ عوارض قطع درختان خود می‌تواند به عادی‌سازی قطع درختان كمك كند؟ علی اعطا، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این سوال ابتدا به از بین ‌رفتن 130 هكتار باغ بین سال‌های 87 تا 96 در تهران متعاقب مصوبه برج‌باغ اشاره می‌كند این باغ‌ها تخریب شدند تا جای‌شان برج‌ها ساخته شوند. با لغو این مصوبه برج‌باغ در سال 97، حفاظت از باغ‌های موجود و ترمیم زخم‌ نابودی باغ‌های تهران موردنظر مدیریت شهری قرار گرفت.

اعطا می‌گوید كه لغو این مصوبه شروع تلاش مدیریت شهری برای تملك باغ‌های موجود اما فراموش‌شده تهران به ویژه در مناطقی بود كه سرانه فضای سبز چندان بالایی ندارند، اما این كار بودجه خاص خود را می‌خواست و تصمیم ‌گرفته شد تا این بودجه از محل جریمه قطع اشجار تامین شود. اما اتفاق متفاوت در لایحه بودجه 1400 شهرداری، تعیین یك ردیف اختصاصی برای قطع اشجار بود. سخنگوی شورای شهر تهران می‌گوید كه عنوان این ردیف «احیا و تملك باغات با اولویت مناطق دارای كمبود فضای سبز» است، به این معنا كه تمام عوارض اخذ شده از قطع یا جابه‌جایی درختان صرف تملك و گسترش فضای سبز خواهد شد.

اعطا درمورد نگرانی‌های معطوف افزایش قطع درختان با این ردیف می‌گوید كه پیش از این قطع درختان بدون داشتن مجوز از شهرداری جرم‌نگاری هم شده است و قانون در برخی موارد، مانند طرح‌های توسعه شهری اجازه قطع درختان را می‌دهد، اما به هر صورت قطع درختان بدون جریمه نیست و اگر درختی قطع می‌شود، به جای آن باغی خریداری می‌شود.

به گفته اعطا، در سال 1399، بیشترین زمین‌هایی كه تملك شدند در مناطق 7، 8، 10، 12، 13 و 17 تهران هستند كه مجموع باغ‌ها یا زمین‌های تملك شده بیش از یازده هكتار است. اما همچنان شكاف قابل‌ملاحظه‌ای میان باغ‌های تخریب شده و زمین‌های تملك‌شده به چشم می‌خورد. اعطا می‌گوید: «برخی مطالبی گفته‌اند مبنی بر اینكه شهرداری می‌خواهد تشویق به قطع درخت بكند.

این حرف‌ها مبنایی ندارد. بلكه ما می‌گوییم اگر درختی قطع شود، باید عوارض قطع آن درخت صرف تملك باغ‌های خشك ‌شده تهران شود قبلا این كار با ردیف‌های دیگری انجام می‌شد و حالا یك ردیف اختصاصی برای آن تعریف شده است.»تمركز بر تملك باغ در مناطق با سرانه پایین فضای سبز می‌تواند یك نكته قابل انتقاد داشته باشد و آن فراموشی سایر باغ‌های ارزشمندی است كه عموما در شمال تهران مستقر شده‌اند.

گرچه سرانه فضای سبز در شمال تهران چندان با بحران خاصی مواجه نیست، اما محله‌هایی مانند الهیه پیش از این به باغ‌های‌شان شهره بودند و حالا جابه‌جا برج است كه از زمین روییده است و دیگر نه از طراوت شمال تهران خبری است و نه از باغ‌های آن. اعطا در پاسخ به پرسش مبتنی بر تعیین تكلیف باغ‌های خشك ‌شده و فراموش‌ شده در سایر مناطق تهران به باغ رهنما اشاره می‌كند و می‌گوید كه این ردیف بودجه می‌خواهد كه تملك و توسعه سرانه فضای سبز باهم رخ بدهد و به همین دلیل فعلا تمركز و اولویت با مناطقی از شهر تهران است كه سرانه فضای سبز كافی ندارند.

اعطا تایید می‌كند كه فعلا برنامه مشخص و مدونی برای حفاظت از باغ‌ها در شمال تهران وجود ندارد اما این ردیف مانع این كار نمی‌شود و صرفا اولویت را مشخص می‌كند. سخنگوی شورای شهر تهران در انتها می‌گوید: «ما این مساله را به صورت شفاهی با شهرداری بررسی كرده‌ایم. گفته‌ایم كه این باغ‌ها هم ارزشمند هستند و باید برای حفاظت و تملك آنها نیز برنامه‌ای داشت.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha