یکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸
کد خبر: 309111

مخترع روش شبیه‌سازی ذهن در درمان لکنت زبان با بیان اینکه با این روش، فردِ دارای لکنت زبان دیگر به روش صحبت کردن قبل خود (لکنت زبان) برنمی‌گردد، گفت: تاکنون بیش از ۲۰۰۰ نفر با این روش نوین به درمان کامل رسیده‌اند.

روشی برای درمان قطعی لکنت زبان

سلامت نیوز: مخترع روش شبیه‌سازی ذهن در درمان لکنت زبان با بیان اینکه با این روش، فردِ دارای لکنت زبان دیگر به روش صحبت کردن قبل خود (لکنت زبان) برنمی‌گردد، گفت: تاکنون بیش از ۲۰۰۰ نفر با این روش نوین به درمان کامل رسیده‌اند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،مجتبی بیگدلی‌شاملو  اظهار کرد: سال ۱۳۹۲ روش شبیه‌سازی ذهن در درمان لکنت زبان توسط من، در وزارت ارشاد ثبت شد و در سال ۱۳۹۶ نیز کتاب "دانش شبیه‌سازی ذهن، زبان ذهن و درمان قطعی لکنت زبان" به صورت دو کتاب عمومی و تخصصی را نوشتم.


این روانشناس ادامه داد: چندین پروژه علمی و پژوهش‌های ISI و مقاله ITI آمریکا در مورد روش شبیه‌سازی ذهن در درمان لکنت زبان با همکاری دکتر کمر زرین نوشتیم. این روش می‌تواند برای اولین بار در درمان قطعی لکنت زبان برای عموم مؤثر باشد.


وی در تعریف شبیه‌سازی ذهن بیان کرد: مدل‌های ذهنی و عصبی فردی را در ذهن فردِ دارای لکنت زبان بازنمایی کردن، شبیه‌سازی می‌گویند. در ذهن فردِ دارای لکنت زبان افرادی که خوب صحبت می‌کنند و الگوهای کلامی تکامل یافته‌تر دارند و یا حتی افراد عادی، این الگوها بازنمایی و شبیه‌سازی می‌شوند. ما الگوهای افراد سخنران را شناسایی و آن را برای افراد دارای لکنت، بیان می‌کنیم.


بیگدلی‌شاملو درخصوص تفاوت روش شبیه‌سازی ذهن در درمان لکنت زبان با روش گفتار درمانی، توضیح داد: روش گفتار درمانی به صورت تکنیکال است و با جایگزین کردن می‌خواهند درمان کنند و بعضی مواقع شاهد تصنعی صحبت کردن این افراد بعد از درمان هستیم. دلیل موفق نبودن این روش این است که وقتی این افراد در جامعه حضور پیدا می‌کنند نمی‌توانند همخوان و هماهنگ با جامعه باشند و چون می‌خواهند تلاش کنند مثل افراد جامعه صحبت کنند، نگاه به گفتار خود می‌کنند و شرایط پراسترس را تجربه می‌کنند.


این روانشناس در ادامه درباره روش نوین شبیه‌سازی ذهن در درمان لکنت زبان گفت: در این روش گفتار طبیعی افراد سخنران را آنالیز می‌کنیم و به دنبال دلیل اینکه چرا این گونه افراد به خوبی صحبت می‌کنند، می‌گردیم و علت‌شناسی می‌کنیم. ما از راه یادگیری وارد می‌شویم. درمان با آموزش تفاوت دارد و با یادگیری، فردِ دارای لکنت به الگوی کلامی طبیعی خود می‌رسد و با تمرین به مهارت لازم دست پیدا می‌کند. مرحله تثبیت، بعد از درمان آغاز می‌شود و با این روش فرد دیگر به روش صحبت کردن قبل خود (لکنت زبان) برنمی‌گردد.


مخترع روش شبیه‌سازی ذهن در درمان لکنت زبان با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۲۰۰۰ نفر با این روش نوین به درمان کامل رسیدند، در مورد محدوده سنی افراد برای این نوع روش درمانی بیان کرد: این روش درمانی محدوده سنی ندارد ولی برای افراد بزرگسال و کودکان شیوه‌های درمان متفاوتی وجود دارد.


وی تصریح کرد: برای کودکان زیر ۷ سال نسبت به افراد بالای ۷ سال، به خانواده‌ها بیشتر آموزش داده می‌شود. البته به کودک نیز آموزش داده می‌شود و با اصول تربیتی آموزش در کنار اصول بازی، خانواده‌ها به فرزندان زیر ۷ سال خود کمک می‌کنند. در افراد بالای ۷ سال چون فرد به دوره مسئولیت‌پذیری رسیده است، مستقیم به خود فرد آموزش داده می‌شود اما در هر دو روش با همکاری و همدلی خانواده، دوره آموزش موفق‌تری طی می‌شود. با این روش درمانی، حتی افرادی را داشتیم که پس از درمان، مجری شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha