یکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 309139

استرس و افسردگی تعطیلات، حسی حقیقی است و برای کنترل آن باید کارهایی انجام دهیم.

برنامه‌ای علیه استرس تعطیلات

سلامت نیوز: استرس و افسردگی تعطیلات، حسی حقیقی است و برای کنترل آن باید کارهایی انجام دهیم.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جام جم نوشت: «به ساعت‌های آخر روز تعطیل که می‌رسیم، کلافه‌ می‌شویم. دلایل متعددی برای این حس وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آنها، بی‌برنامگی روزهای تعطیل است؛ به‌ویژه که یک‌ سال و خرده‌ای است کرونا نمی‌گذارد دور هم باشیم یا روزهای تعطیل، آزادانه تفریح کنیم. نوروز امسال باز هم باید در خانه بمانیم. به همین دلیل تعطیلات بیش از پیش طولانی به نظر خواهد ‌رسید. طولانی‌شدن تعطیلات و بی‌برنامگی نیز باعث ایجاد و تشدید استرس و افسردگی می‌شود اما راهکارهایی برای از بین بردن افسردگی و استرس تعطیلات وجود دارد که در ادامه درباره آنها می‌خوانیم.

استرس و افسردگی تعطیلات دلایل متعددی دارد که از آن جمله می‌توان به تغییر در روند عادی زندگی، نداشتن برنامه مشخص، نیاز به پرداخت بعضی هزینه‌ها و ... اشاره کرد اما شاخص‌ترین دلیل استرس تعطیلات، به‌هم‌خوردن «نظم و آهنگ» زندگی است. گرچه در تعطیلات کمی تغییر لازم است اما تعطیلات بدون برنامه،‌ کسالت‌بار و استرس‌زاست. دلیل دیگر «تغییر» است. معمولا تغییر با استرس همراه است. تغییر فصل و تغییر در روند عادی زندگی از دلایل ایجاد استرس و اضطراب هستند.

نشانه‌ها با شما حرف می‌زنند

استرس تعطیلات نشانه‌های خودش را دارد که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد:

۱ـ کلافگی و اضطراب: بدون هیچ دلیل مشخصی دچار استرس و اضطراب هستید و احساس می‌کنید کاری نکرده دارید.

۲ـ خستگی غیر عادی: زودتر از زمان معمولی و بدون این‌ که کار خاصی انجام داده باشید، خسته می‌شوید.

۳ـ از دست دادن اشتیاق: به آن چه باعث خوشحالی شما می‌شد، بی‌علاقه شده‌اید.

۴ـ کاهش تمرکز: تمرکزتان کاهش یافته و برای انجام کارها دچار مشکل می‌شوید.

۵ـ خواب ناآرام: ممکن است دچار بی‌خوابی یا پرخوابی شوید.

«برنامه» باز هم مهم است

تعطیلات با روز عادی فرق دارد. بنابراین برنامه‌ریزی خاص خودش را نیاز دارد. برنامه نباید خیلی سختگیرانه باشد اما حتما برای روز تعطیل برنامه‌ریزی کنید. بهتر است در برنامه‌ریزی این موارد را  مدنظر قرار دهید:

منطقی باشد: به توان، فرصت و حوصله خود و افراد خانواده دقت کنید تا بتوانید برنامه‌ریزی واقعی داشته باشید.

کامل باشد: همه اتفاقات روز را در برنامه‌ریزی ببینید؛ از زمان خوردن صبحانه تا شام. ساعت خواب و بیداری و ... .

بیرون بروید: اگر کارمند هستید و هر روز از خانه بیرون می‌رفتید، حتما در برنامه‌ریزی نوروز این نکته را مد نظر قرار دهید و هر روز حداقل به‌ مدت نیم‌ساعت از خانه بیرون بروید.

ورزش کنید: ورزش از راهکارهای مهم کنترل استرس و اضطراب است. روزانه حداقل نیم ساعت پیاده‌روی کنید.

شما را آب نبرد

استراحت از ویژگی‌های تعطیلات است اما مقدار آن بسیار مهم است. برای زمان بیدارشدن و خوابیدن، ساعت مناسبی را در نظر بگیرید تا دچار استرس نشوید. با تغییر زیاد در ساعت‌های خواب و بیداری، ترشح هورمون‌ها دچار اختلال شده و همین امر زمینه‌ساز استرس و اضطراب و افسردگی است.

تعطیلات، متعلق به شماست

همه افراد حق دارند از تعطیلات خود لذت ببرند. به‌ همین دلیل در برنامه‌ریزی روزانه حتما اولویت‌ها و علاقه‌های خودتان را در نظر بگیرید. اگر هر روز فقط به خواسته دیگران توجه کنید، حتما مضطرب و کلافه می‌شوید.

خلوت کنید

حتما در ساعتی از روز، با خودتان خلوت کنید. این چند ساعت را به انجام کارهای موردعلاقه خود اختصاص دهید. همه آدم‌ها به آرامش و خلوت و رسیدگی به کارهای مورد علاقه خود نیاز دارند تا دوباره برای حضور در جمع، انرژی لازم را کسب کنند.

تازه‌ها را امتحان کنید

تعطیلات فرصت خوبی برای تجربه تازه‌هاست. این تجربه‌ها باعث ایجاد حال خوب و از بین رفتن استرس و اضطراب می‌شود. بنابراین سعی کنید در طول تعطیلات هنر تازه یا کار تازه‌ای را یاد بگیرید. مطمئن باشید حال بهتری را تجربه خواهید کرد.

با آنهایی که دوست دارید حرف بزنید

صحبت‌کردن با دوستی که هم‌صحبتی با او را دوست دارید، حس بسیار خوبی در شما ایجاد خواهد کرد. بنابراین سعی کنید حتما برای پیاده‌روی ـ با رعایت نکته‌های بهداشتی ـ گپ و گفت تلفنی، ارتباط تصویری و ... با دوست‌تان در ارتباط باشید. صحبت‌کردن از راهکارهای خوب رفع استرس و اضطراب است.

به اندازه باشید

معمولا در طول تعطیلات چند گرمی به کیلوهای بدن اضافه می‌شود! سعی کنید با رعایت رژیم غذایی مناسب و تحرک بدنی کافی، مانع از اضافه‌وزن شوید. به این دلیل که اضافه‌وزن و تغییر ظاهر و اندازه یکی از موارد ایجاد استرس است.

سبک‌ شوید، بهتر است

برای این‌ که بعد از پایان تعطیلات، بار کاری باعث اذیت شما نشود، حتما روزی چند ساعت را به کارهای‌تان رسیدگی کنید. کم‌شدن بار کاری برای بعد از تعطیلات، راهکار خوبی برای کاهش استرس و اضطراب تعطیلات است.

سخت نگیرید، مهم نیست!
پیش از شروع تعطیلات و در طول تعطیلات سعی کنید همه‌چیز را آرام‌تر و بدون دغدغه طی کنید. برای انجام‌شدن هیچ کاری اصرار نداشته باشید و پافشاری نکنید. برای مثال اگر برای خانه‌تکانی بخشی از خانه برنامه‌ریزی کرده‌اید و به هر دلیل برنامه شما انجام نشد، مضطرب نشوید. سعی کنید یکی از تمرین‌های سال نو برای شما «سهل‌گیری» و «آرامش» باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha