دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
کد خبر: 309200

متخصص قلب و عروق گفت:بهتر است فشار خون قبل از صبحانه و یا عصرها اندازه گرفته شود.

«فشار خون» خود را چه زمانی بگیریم؟

سلامت نیوز:متخصص قلب و عروق گفت:بهتر است فشار خون قبل از صبحانه و یا عصرها اندازه گرفته شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، محمدرضا محمدحسنی، متخصص قلب و عروق درباره «گرفتگی عروق و ارتباط آن با فشار خون بالا به عنوان یکی از عوامل سکته‌های قلبی»، گفت: فشار خون بالا بیماری شایع، رایج و بی علامت است که در جامعه مورد غفلت قرار گرفته است.


وی ادامه داد: این بیماری حدود 20 درصد مردان و 25 درصد زنان را درگیر می‌کند. فشار خون بالا چون بی علامت است مورد غفلت قرار می‌گیرد و فقط زمانی که موجب عوارضی همچون سکته‌های مغزی و قلبی، خون ریزی در چشم و بینی و بیماری‌های کلیوی شده فرد متوجه فشار خون بالای خود می‌شود؛ به همین دلیل این بیماری را با نام کشنده بی صدا می‌شناسند.


این متخصص قلب و عروق بیان داشت: توصیه پزشکان این است که همه مردم هر 5 سال یکبار فشار خون را اندازه گیری کنند. اگر فشار خون در حد نرمال 12 روی 7 باشد، هر 5 سال، اگر کمی بالاتر از نرمال باشد، هر 3 سال یکبار و اگر بالا باشد، هر سال باید چک شده و بیمار از دارو استفاده کند.


وی درباره «بهترین زمان سنجش فشار خون»، گفت: بهتر است فشار خون قبل از صبحانه و یا عصرها اندازه گرفته شود. اگر فشار خون در فرد بالغی که غذا نخورده باشد، هیجان نداشته باشد و حداقل 10 دقیقه استراحت کرده و سیگار نکشیده باشد؛ بالاتر از 12 بر روی 8 باشد، فشار خون نرمال تلقی نمی‌شود؛همچنین اگر 14 بر روی 9 باشد فشار خون بالا محسوب شده و نیاز به درمان دارد.


این متخصص قلب و عروق درباره علائم دیگر فشار خون بالا،گفت: حدود 1 میلیارد و 400 میلیون نفر در دنیا به فشار خون بالا مبتلا هستند که می‌تواند زمینه‌ای برای بیماری‌های عروق کرونر باشد و باعث توقف عملکرد قلب به عنوان حیاتی ترین عضو بدن شود. فشار خون بالا می‌تواند به جداره داخلی رگ‌ها آسیب بزند.
وی  با اشاره به نقش مهم تغذیه، ورزش و استرس به عنوان عوامل موثر بر فشار خون، خاطر نشان کرد: برای پیشگیری از گرفتگی عروق کرونر، باید مصرف قند و چربی را کاهش داده، به طور مداوم ورزش کرده و از استرس دوری کنیم تا بتوانیم از این بیماری دور بمانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha