جزئیات آخرین رنگ‌بندی کرونایی شهرهای کشور منتشر شد. برهمین اساس، 31شهر در وضعیت نارنجی و 9شهر در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند. در این میان شهرهایی که مراکز استان‌اند، جز اهواز(قرمز) و ارومیه (نارنجی) در وضعیت «زرد» به‌سرمی‌برند و براساس اعلام سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، سفر به مناطق زرد، ممنوعیتی ندارد.هرچند که او به مردم توصیه می‌کند، سفر نروند و در خانه بمانند.

31شهر نارنجی 9شهر قرمز

سلامت نیوز:جزئیات آخرین رنگ‌بندی کرونایی شهرهای کشور منتشر شد. برهمین اساس، 31شهر در وضعیت نارنجی و 9شهر در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند. در این میان شهرهایی که مراکز استان‌اند، جز اهواز(قرمز) و ارومیه (نارنجی) در وضعیت «زرد» به‌سرمی‌برند و براساس اعلام سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، سفر به مناطق زرد، ممنوعیتی ندارد.هرچند که او به مردم توصیه می‌کند، سفر نروند و در خانه بمانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ، در میان تمام شهرها، وضعیت خوزستان همچنان وخیم است، براساس آخرین بررسی‌ها، نزدیک به 8شهر این استان و همچنین گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد وضعیت قرمز را تجربه می‌کنند. در سایر مناطق اما وضعیت شیوع کرونا، پایدار است. پیش از این رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید-19 به همشهری گفته بود استان کهگیلویه و بویراحمد به‌دلیل همجواری با استان خوزستان در معرض خطر شیوع کرونای انگلیسی قرار دارد، حالا هم خبر رسید که یکی از شهرهای این استان در وضعیت مشابه شهرهای آلوده استان خوزستان قرار گرفته است.

حمید سوری 2روز پیش هم گفته بود که بیشترین میزان شیوع کرونای انگلیسی در استان خوزستان است. هرچند که براساس اعلام علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا این ویروس، در 29استان کشور در حال گردش است که سهم استان خوزستان از این ویروس، 62درصد است: «ویروس جهش‌یافته انگلیسی خطرناک‌تر از ویروس ووهان است و ویروس جهش‌یافته برزیلی خطرناک‌تر از نوع انگلیسی.

به همین دلیل ۳۲پرواز از ۳۲کشور به داخل کشور ممنوع شد و پروازها از عراق به حالت تعلیق درآمد، چراکه کشور عراق درگیر سوش جهش‌یافته انگلیسی است و مرزهای غربی کشور رصد می‌شوند.»

5روز مانده به پایان سال، فوتی‌های روزانه کرونا سه‌رقمی شد

صحبت‌های روز گذشته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، درباره امکان سفر به شهرهای زرد اما با انتقاد محمدرضا هاشمیان، فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری همراه شد.

او  گفت که مردم با سفر کردن به مناطق کم‌خطر، آنها را تبدیل به مناطق پرخطر و آلوده می‌کنند. همه اینها در شرایطی است که نگرانی‌ها از شدت شیوع کرونا پس از تعطیلات نوروز، جدی است و نسبت به خبر پیک چهارم شیوع پس از تعطیلات هشدار داده می‌شود: «سال گذشته بسیاری در خانه‌ها نشستند اما شاهد بودیم که بعد از عید چه وضعیتی رخ داد.

بیشترین سفرها به شهرهای شمالی و جنوبی اتفاق افتاد و پس از تعطیلات، این مناطق به‌ویژه آمل و بابل و خوزستان، وضعیت وخیمی پیدا کردند، بنابراین هر اتفاقی، بعد از تعطیلات خواهد افتاد.» حالا در این وضعیت، هنوز تعطیلات شروع نشده و 5روز به پایان سال مانده، تعداد فوتی‌های روزانه کرونا، سه‌رقمی شد و روی عدد 100قرار گرفت. آمار ابتلا هم همچنان بالاست.


تنها راه‌حل، واکسیناسیون عمومی است

در روزهای مانده به پایان سال و انتشار فهرست رنگ‌بندی شهرها، خیلی‌ها به فکر سفر افتاده‌‌اند، چمدان‌هایشان را بسته‌اند و در روزهای آینده راهی جاده‌ها می‌شوند و به‌گفته رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا، کسی هم با آنها برخورد نمی‌کند. اعمال سختگیری‌های بیشتر برای عید امسال، در برنامه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا نبود، هاشمیان، فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری هم معتقد است که سختگیری بیش از این هم بی‌فایده است، چراکه تنها راه‌حل کنترل شیوع، واکسیناسیون عمومی است، درحالی‌که با گذشت نزدیک به 2ماه از واردات واکسن، هنوز گروه بزرگی از کادر درمان واکسینه نشده‌اند، حتی افراد شاغل در اتاق عمل و متخصصان و تکنسین‌های بیهوشی و این مسئله مورد اعتراض کادر درمان است.

بخشی از سالمندان در خانه سالمندان واکسینه شده‌اند اما تکلیف سالمندان در خانه یا مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای که مشخصات‌شان جایی ثبت نشده است، مشخص نیست: «مسئولان به جای اینکه بیشترین وقت خودشان را برای تقسیم شهرها براساس رنگ‌بندی‌شان صرف کنند، به فکر واردات واکسن بیشتر باشند و بیشتر از این زمان را از دست ندهند.

در مسئولان وزارت بهداشت، سرعت عملی برای انجام واکسیناسیون دیده نمی‌شود. این مسئله کادر درمان را ناامید کرده است.» به‌گفته او هم‌اکنون بیشتر بیماران در بخش آی‌سی‌یو بیمارستان مسیح دانشوری، سالمندان هستند. بنابراین باید زودتر آنها را در برابر بیماری ایمن کرد: «هرگونه سستی و کندی در برابر واکسیناسیون، میزان مرگ‌ومیر را بیشتر می‌کند. بیشتر از این هم نمی‌توان مردم را تحت فشار قرار داد.» هرچند که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، اعلام کرده که از تیر سال آینده، واکسن بیشتری در دسترس خواهد بود و تا آذر، گروه هدف به‌طور کامل واکسینه می‌شوند. همچنین قرار است تا نیمه فروردین، 350هزار نفر از کادر درمان، واکسن بگیرند.


محدودیت‌های تردد حدود 25درصد اثر گذاشته است

با اینکه اعلام رنگ‌بندی مناطق و شناسایی مناطق کمتر آلوده از سوی افراد و افزایش تمایل به سفر، مورد انتقاد است اما مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در گفت‌وگو با همشهری معتقد است که کشور چاره‌ای جز تقسیم‌بندی شهرها براساس رنگ آنها ندارد، به محض اینکه میزان شیوع در شهرها پایین می‌آید، محدودیت‌ها کمی برداشته می‌شود تا مردم به معیشت‌شان برسند. هرچند که این روش چاره کار نیست: «هر اقدامی که برای کنترل کرونا قرار است انجام شود باید با درنظر گرفتن سلامت و معیشت مردم باشد.

به‌گفته مسئولان یک میلیون شغل در اثر شیوع کرونا دچار مشکل شده است، بنابراین نمی‌توان یکجانبه به ماجرا نگاه کرد.» قانعی به انجام مطالعه‌ای اشاره می‌کند که نشان داده بیشترین میزان انتقال ویروس از چه طریقی است: «براساس مطالعه اخیری که روی 1400بیمار مبتلا به کرونا در کشور انجام شده، مشخص شد که بیشترین میزان انتقال به کرونا، به‌دلیل دورهمی‌هاست، یعنی اغلب افراد به‌صورت خانوادگی مبتلا می‌شوند. در دورهمی‌ها افراد بدون ماسک حاضر می‌شوند و این باعث می‌شود تا میزان انتقال هم بالاتر رود.

هرچند که بررسی‌ها نشان داده 25درصد محدودیت‌ها اثرگذار بوده است، به همین دلیل بود که از ساعت 9شب تا 3 صبح، ممنوعیت تردد اعمال شود، تا میزان برگزاری دورهمی‌ها کم شود.» به‌گفته او، مردم باید در دید و بازدیدهای نوروز، بیشترین میزان رعایت پروتکل‌ها را داشته باشند: «با اینکه تصور می‌شد در اسفند با موج جدیدی از شیوع بیماری مواجه خواهیم شد اما جز در یک منطقه یعنی خوزستان، مشکلی در کشور ایجاد نشد.» 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha