یک متخصص زنان و زایمان نسبت به خونریزی های غیر طبیعی خانمها در سیکل قاعدگی هشدار داد.

خانم ها مراقب خونریزی های غیر طبیعی باشند

سلامت نیوز: یک متخصص زنان و زایمان نسبت به خونریزی های غیر طبیعی خانمها در سیکل قاعدگی هشدار داد.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر صغری ربیعی در گفتگو با سیناپرس اظهار کرد:  خونریزی های غیر طبیعی در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد که باید خانمها به این مهم توجه ویژه داشته باشند، چرا که برخی از این خونریزی ها ریز فاکتور هایی برای  ابتلا به سرطان محسوب می شود.

وی با بیان اینکه سرطان رحم به سرعت علامتدار می شود، اظهار کرد: خونریزی غیر طبیعی نخستین علامت سرطان رحم است، اما نباید هر نوع خونریزی را فاکتوری برای سرطان رحم برشمرد.

وی تصریح کرد: فردی که خونریزی غیر طبیعی دارد باید توسط پزشک معالج بررسی شود و با توجه به سن بیمار، سابقه خانوادگی  اقدامات لازم برای شخص انجام شود.


پلی کیستیک فاکتور ابتلا به سرطان آندومتر

 ربیعی در ادامه عنوان کرد: افرادی که تخمدان پلی کیستیک دارند و دیواره رحم آنها تحت تاثیر هورمون ها ضخامت پیدا کرده است، فاکتورهای ابتلا به سرطان آندومتر را داشته و بهتر است این گروه ، توسط پزشک معاینه شوند و پیگیر امر درمان  باشند.

این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه  افراد درگیر با سندروم تخمدان پلی کیستیک در صورت مواجه شدن با خونریزی غیر طبیعی باید به پزشک مراجعه کنند، خاطرنشان کرد: پرشک معالج بررسی های لازم را انجام می دهد و در صورت نیاز بیوپسی از آندومتر آنها  انجام شده تا از عدم ابتلا به سرطان رحم یا ابتلا به آن اطمینان حاصل کند.

وی تاکید کرد: افرادی که سندروم تخمدان پلی کیستیک دارند و تخمک گذاری آنها اختلال دارد تنها هورمون استروژن در آنها ترشح می شود که به این ترتیب باید  به طور مداوم توسط پزشک معالج  معاینه شوند و از خود مراقبت کنند.

این متخصص تصریح کرد: افرادی که خونریزی غیر طبیعی دارند و دارای فشار خون بالا یا دیابت هستند باید آندومتر آنها بررسی شود.

وی با اشاره به اینکه آندومتر لایه فعال در داخل حفره رحم محسوب می شود که از ابتدای سیکل قاعدگی شروع به ضخامت میکند و با عدم بارداری شروع به ریزش می کند، گفت: این لایه تحت تاثیر هورمونهایی که ترشح می شود در طول سیکل قاعدگی ضخیم می شود.همچنین در سیکل پنجم قاعدگی ضخامت لایه آندومتر حداکثر 5 میلی متر می شود و از روز پنجم قاعدگی به بعد تحت تاثیر هورمون استروژنی که از تخمدان ترشح می شود، شروع به افزایش ضخامت می کند و تا اواسط سیکل قاعدگی به 13 یا حداکثر 15 میلی متر می رسد که در نهایت هورمون پروژسترون روی دیواره رحم اثر کرده و ضخامت بافت آندومتر نیز محکمتر می شود.

این متخصص زنان و زایمان ادامه داد: اندازه ضخامت آندومتر در طول قاعدگی ممکن است به 18 تا 20 میلی متر افزایش یابد ؛ در صورتیکه حاملگی اتفاق نیفتد در  روزهای 14 تخمک گذاری آماده ریزش می شود و فرد دچار خونریزی می شود.

وی خاطرنشان کرد: در صورتیکه خانمی سونوگرافی انجام  دهد و دارای ضخامت لایه رحم باشد آن را غیر طبیعی تلقی نمی کنیم ، چرا که چندمین روز سیکل قاعدگی  حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه خونریزی در شرایطی غیر طبیعی محسوب می شود که طولانی بوده و میزان آن زیاد یا کم باشد، تاکید کرد: در این موارد اندازه آندومتر مورد توجه قرار می گیرد که پزشک با معاینه به امر درمان می پردازد و در برخی موارد کورتاژ انجام می شود.

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه اگر فردی پولیپ در رحم داشته باشد، علت ضخامت ممکن است ناشی از پولیپ مورد نظر باشد، اظهار کرد: تمامی این موارد توسط پزشک معالج  مورد معاینه قرار می گیرد و در صورت نیاز پیگیری های بعدی در امر درمان صورت می گیرد.

دکتر ربیعی به  ضخامت آندومتر در دوران یائسگی اشاره و تاکید کرد: در این دوره هیچ هورمونی ترشح نمی شود، بنابراین انتظار می رود دیواره رحم رو به نازک شدن پیش برود، بنابراین در صورتیکه خانمی در این سن  با ضخامت دیواره رحم مواجه شود غیر طبیعی بوده و باید پیگیری شود.
وی با بیان اینکه ایجاد نگرانی در خانمهایی که به سن یائسگی نرسیده اند، درست نیست ، خاطرنشان کرد: به طور طبیعی ضخامت آندومتر در افرادی که سیکل قاعدگی در آنها اتفاق می افتد  در طول چرخه رو به افزایش بوده و هر نوع افزایش ضخامت را نباید غیر طبیعی جلوه دهیم چرا که تاریخ چرخه قاعدگی بسیار حائز اهمیت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha