کرونا برای چندمین بار به ما حمله کرد و هر بار تلفات زیادی دادیم. اما اینکه چرا درگیر فاجعه کرونایی شده ایم، سئوالی است که باید ستاد ملی کرونا پاسخگوی آن باشد و قصور کنندگان را معرفی کند.

فاجعه کرونایی چگونه رخ داد/ستاد ملی کرونا پاسخگو باشد

سلامت نیوز:کرونا برای چندمین بار به ما حمله کرد و هر بار تلفات زیادی دادیم. اما اینکه چرا درگیر فاجعه کرونایی شده ایم، سئوالی است که باید ستاد ملی کرونا پاسخگوی آن باشد و قصور کنندگان را معرفی کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، همزمان با آغاز سال ۱۴۰۰، شرایط کرونایی کشور بحرانی شد و از اول فروردین تا کنون هر روز بر تعداد فوتی‌ها و مبتلایان کرونایی افزوده می‌شود. به طوری که در شبانه روز گذشته بیش از ۱۷ هزار و ۴۰۰ نفر بیمار جدید شناسایی شدند و ۱۷۴ مورد فوتی هم ثبت شده است.


افزایش روزانه آمار کرونا در شرایطی که همچنان در تأمین واکسن دچار مشکلاتی هستیم، وضعیت را بحرانی ساخته است و می‌بایست اقدام عاجل صورت بگیرد تا شاید بتوانیم بیماری را کنترل کنیم. در این بین، کنکاش این موضوع که چرا درگیر فاجعه کرونایی شدیم، از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا، وضعیت بیماری تا قبل از سال نو، قابل قبول بود و تخت‌های بیمارستانی اغلب خالی از بیماران کرونایی شده بودند. همچنین رنگ قرمز و نارنجی هم در حال پاک شدن بود و امیدوار بودیم که شرایط به همین صورت ادامه یابد تا واکسن برسد.


التماس‌های وزیر بهداشت
اگر یادمان باشد، در روزهای پایانی سال ۹۹ بود که وزیر بهداشت در گفتگو با مردم، التماس کرد که سفر نروند. حتی اگر وضعیت کرونایی کشور هم خوب بود، بی خیال مسافرت شوند. اما، التماس‌های وزیر بهداشت کارگر نشد و سفرهای نوروزی با استقبال زیادی مواجه شد و برخی از هموطنان قبل از آغاز سال نو، بار سفر بستند و رفتند.


حالا با گذشت ۱۸ روز از آغاز سال نو، علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران و علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، متفق القول بر این عقیده اند که این افزایش آمارها مربوط به ترددهای روزهای پایانی سال است که مردم مشغول خریدهای نوروزی بودند و باید منتظر روزهای سخت‌تری باشیم. زیرا، آمار مراجعات ناشی از سفرهای نوروزی دو هفته بعد خودش را نمایان خواهد ساخت و سه هفته بعد از آن هم باید منتظر بالا رفتن آمار مرگ و میر بود.


یادداشت گلایه آمیز وزیر در روز طبیعت
در همین حال، وزیر بهداشت روز سیزده فروردین که روز طبیعت هم بود، در یادداشتی گلایه آمیز، نسبت به رخداد سفرهای نوروزی دلخور شد و نوشت: می‌دانیم تاب آوری مردم مهم است ولی تاب آوری مدافعین خسته سلامت پس از ۱۴ ماه کار بی‌وقفه و جانفشانی برای مدیریت پیک‌های پیوسته نیز مهم است.
سعید نمکی در این یادداشت عنوان داشت: نوشتیم… گفتیم… التماس کردیم… قسم دادیم که دو تا سه هفته صبوری کنید، مهلت بدهید، تا مثل سال قبل از فرصت تعطیلات سال نو استفاده کنیم و با تشدید بیماریابی در طرح شهید سلیمانی خانه به خانه شعله‌های کوچک را شناسایی و مهار نمائیم تا به هم نپیوندند و آتش دامن پهنه کشورمان را نگیرد.


فاجعه کرونایی چگونه تکرار شد
بروز موج چهارم کرونا در کشور، در حالی اتفاق افتاد که روزهای خوبی را سپری می‌کردیم و تقریباً شرایط کرونایی کنترل شده بود. به طوری که اغلب تخت‌های آی سی یو از اشغال بیماران کرونایی خارج شده بود و رفت و آمدهای بیماران غیر کرونایی به بیمارستان‌ها در مسیر عادی خود قرار گرفته بود. همچنین تا قبل از پایان سال ۹۹، فقط ۲۳ شهر کشور رنگ قرمز و نارنجی گرفته بودند که شهرهای قرمز فقط شامل استان خوزستان بود و مابقی شهرها در شرایط زرد و آبی بودند.
در چنین اوضاع و احوالی بود که وزیر بهداشت، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا و سایر دست اندرکاران نظام سلامت و جامعه پزشکی درگیر با کرونا، خواستار رعایت محدودیت‌ها برای عدم بازگشت به روزهای سخت کرونایی بودند. زیرا، تجربه‌های تلخ موج‌های قبلی، نشان داده بود که اگر دوباره در باتلاق کرونا گیر بیافتیم، نجات از آن سخت خواهد بود. از همین رو، اصرار و تاکید فراوان بر رعایت سفت و سخت پروتکل‌ها و محدودیت‌ها در ایام نوروز داشتند.
در همین حال، گزارش پایان سال ستاد ملی کرونا، شرایط را به گونه‌ای رقم زد که اغلب مردم تصمیم گرفتند بار سفر ببندند و به نقطه‌ای خارج از محل زندگی خود بروند. آغاز مسافرت‌ها قبل از شروع سال جدید و همچنین در آیا نوروز، دست به دست هم داد تا پلیس راهور اعلام کند حجم ترددها و مسافرت‌ها در نوروز ۱۴۰۰ به مراتب بیشتر از نوروز قبل از آغاز کرونا بوده است.


در واقع می‌توان چنین استنباط کرد که ستاد ملی مقابله با کرونا، چراغ سبز مسافرت‌ها را نشان داد و مردم هم بار سفر بستند. زیرا، اگر ستاد ملی تصمیم می‌گرفت سفرها را ممنوع کند و راه‌ها را ببندد، قطعاً می‌توان امیدوار بود که آمارهای کرونایی بالاتر نخواهد رفت. زیرا، آن طور که فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، عنوان داشته است؛ هفته آینده هفته سخت‌تری برای تهران خواهد بود و هنوز آثار سفرها نمایان نشده است. هر آنچه از سیر صعودی آمار کرونا می‌بینیم، مربوط به ترددهای شب عید و خریدهای نوروزی است که باعث شلوغی و ازدحام شده بود.
اگر سفرها آغاز نمی شد…


پیام طبرسی عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، با اشاره به پیامدهای منفی عدم جلوگیری از مسافرت‌های نوروزی و عدم اعمال محدودیت‌ها در شیوع بیماری، یادآور شد: اگر در دو هفته تعطیلات نوروز محدودیت ایجاد می‌شد مطمئناً وضعیت ما بهتر از شرایط کنونی بود.
این متخصص عفونی با بیان اینکه با قرمز شدن استان تهران، مجبور به تعطیلی هستیم، افزود: تعطیل کردن شهر ضربه‌های فراوانی به اقتصاد کشور و مردم می‌زند، اما در هر صورت سلامت مهم‌تر از هر مسئله‌ای است.


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه از اول فروردین ۱۴۰۰ شاهد هجوم بیماران به اورژانس بیمارستان‌ها بودیم، گفت: اگر در حال حاضر نیز محدودیت‌ها را اعمال کنیم اتفاق خاصی در این موج نخواهد افتاد و این موج دو ماه طول خواهد کشید، زیرا تجربه نشان داده است زمانی که یک موج شروع می‌شود دو ماه طول می‌کشد، تنها می‌توان با انجام برخی اقدامات ارتفاع موج را تا حدی کم کرد اما در خود موج نمی‌توان تغییری ایجاد کرد.
طبرسی با بیان اینکه حداقل تا دو ماه آینده «آی سی یو» ها و بیمارستان‌ها پر خواهد بود و متأسفانه مرگ و میرها بیشتر خواهد شد، پیش بینی کرد که شاهد افزایش میزان مرگ و میرها خواهیم بود.


تعلل در اتخاذ تصمیمات سفت و سخت
شاید اگر ستاد ملی مقابله با کرونا در مقابل برنامه‌های سفر ایستادگی می‌کرد و اجازه نمی‌داد تورهای گردشگری و سفرهای نوروزی انجام شود، حالا شرایط اینقدر سخت و دشوار نمی‌شد که هر روز منتظر بالا رفتن آمار کرونا و افزایش مرگ و میرها باشیم. نکته‌ای که یکی از دست اندرکاران نظام سلامت، در روزهای پایانی سال به خوبی به آن اشاره کرد و عنوان داشت که اگر نخواهیم پروتکل‌ها و محدودیت‌ها را سفت و سخت بگیریم، قطعاً کشور بعد از تعطیلات نوروزی دوباره تعطیل خواهد شد.
شاید نکته مبهم این فاجعه کرونایی، مشخص نشدن قصور کنندگان در رخداد موج چهارم کرونا است که با تصمیمات خود، اجازه دادند کشور گرفتار سهمگین‌ترین موج کرونایی شود که به گفته طبرسی، حداقل تا دو ماه دیگر باید با این شرایط مدارا کرد و منتظر افزایش مرگ‌های کرونایی بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha