یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱
کد خبر: 311426

نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد، تغییر تومورهای پستان به پروتئین HER۲ با درجه پایین (HER۲ پرتئینی غشایی بوده و یکی از فاکتورهای تعیین کننده پیش آگهی سرطان پستان است) در مراحل عود بیماری ممکن است گزینه­‌های درمانی بیشتری را فراهم کند.

درمان بهتر سرطان پستان با تغییر تومور

سلامت نیوز: نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد، تغییر تومورهای پستان به پروتئین HER۲ با درجه پایین (HER۲ پرتئینی غشایی بوده و یکی از فاکتورهای تعیین کننده پیش آگهی سرطان پستان است) در مراحل عود بیماری ممکن است گزینه­‌های درمانی بیشتری را فراهم کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این یافته که تومورهای پستان می­‌توانند برای بیان میزان HER۲ با درجه پایین پیشرفت کنند، به‌طور بالقوه شمار بیمارانی که از درمان­‌های جدید همراه با داروی آنتی‌بادی که در حال حاضر گزینه‌ای در آزمایش­‌های بالینی برای تومورهای HER۲ با درجه پایین است را افزایش دهد.


این تحقیق، اولین مطالعه در نوع خود است که با بررسی چگونگی تغییر سرطان­‌های پستان از تومور اولیه به تومور عودکننده نشان داده که حدود ۳۰ درصد از بیماران سرطان پستان از وضعیت گیرنده فاکتور رشد اپیدرمال انسانی ۲ با درجه پایین (HER۲)  تغییر می­‌کنند یا به آن تبدیل می­‌شوند. به‌طور خاص، این مطالعه نشان داد که ۱۴ درصد از سرطان­‌های پستان سه­‌گانه منفی با بیان منفی HER۲ (به آن HER۲-۰ نیز گفته می­‌شود) در تومور اولیه به بیان HER۲ با درجه پایین در تومور عودکننده تبدیل می­‌شوند که شاید گزینه­‌ای درمانی برای چنین تومورهای سخت درمان باشند.


به طور سنتی، سرطان­‌های پستان به گیرنده هورمون مثبت (HR +) و HER ۲ منفی (شبه مجرایی)،  HER۲ مثبت یا سه‌­گانه منفی (منفی برای گیرنده‌­های استروژن، گیرنده­‌های پروژسترون و پروتئین اضافه HER۲) و HER۲ با درجه پایین منفی تقسیم‌بندی می‌شوند. حدود نیمی از سرطان­‌های پستان که به عنوان HER۲ منفی طبقه­‌بندی شده­‌اند، بیان HER۲ با درجه پایین را نشان می‌دهند.


دکتر فدریکا میگلیتا از دانشکده تومورشناسی، دانشگاه پادوآ ایتالیا گفت: «این نتایج، بینش بسیار جدیدی در مورد چگونگی تکامل تومورهای HER۲ با درجه پایین به‌عنوان یک زیرگروه ارائه می‌دهد که شاید دوگانگی فعلی بین سرطان پستان HER۲ مثبت و HER۲ منفی را به چالش بکشد.»


وی افزود: «یافته‌های ما بر اهمیت آزمایش مجدد بیان HER۲ در عود تومور تاکید می­‌کند، زیرا ممکن است گزینه­‌ای از فرصت­‌های درمانی جدیدی را فراهم کند که هم اکنون در مرحله آزمایش است و امیدوارم در آینده‌­ای نزدیک قابل استغاده در بیمارستان باشد.»


شایان‌ذکر است، چندین آزمایش بالینی روی سرطان پستان با HER۲ با درجه پایین در حال انجام است.
در مجموع، ۲۹ درصد از نمونه­‌برداری­‌های سرطان پستان عودکننده، تغییر از بیان HER۲ با درجه پایین یا تبدیل به بیان HER۲ با درجه پایین را نشان دادند. بیان HER۲ با درجه پایین در ۳۴ درصد از تومورهای اولیه و و ۳۸ درصد تومورها عودکننده دیده شد. درمجموع ۱۵ درصد  تومورهای HER۲ منفی به تومورهای HER۲ با درجه پایین  و ۱۴ درصد HER۲ با درجه پایین  به HER۲ منفی تبدیل شده‌­اند.


این مطالعه همچنین تایید کرد که بیان HER۲ با درجه پایین در تومورهای HR مثبت و HER۲ منفی در مقایسه با تومورهای منفی سه­‌گانه (۴۷ درصد در مقابل ۳۶ درصد در نمونه‌های تومور اولیه، ۵۴ درصد در مقابل ۳۶ درصد در نمونه­‌های عود­کننده) بیشتر است. به علاوه، تغییر تومورهای HER۲ منفی به HER۲ با درجه پایین در تومورهای اولیه به تومورهای عودکننده به ترتیب ۲۱ درصد در مقابل ۱۴ درصد در شبه مجرایی و منفی سه‌گانه بود.


پروفسور آلیکس پرات، رئیس تومورشناسی پزشکی در کلینیک بیمارستان بارسلون اسپانیا در توضیح یافته­‌ها گفت: «با توجه به این‌که در حال حاضر هیچ استانداردی برای تعیین میزان نشانگر زیستی HER۲ در نمونه‌برداری­‌های جابجاشونده وجود ندارد، می‌تواند یک توجیه فنی یا بیولوژیکی برای این موضوع وجود داشته باشد، زیرا ممکن است از پوست، کبد یا استخوان نمونه‌برداری شود و نتایج متفاوتی ارائه دهد.»


وی ادامه داد: «ما باید چگونگی تعیین وضعیت HER۲ در پاسخ به درمان­‌ها را بررسی کنیم تا دریابیم که وضعیت HER۲ در تومور اولیه یا نمونه­‌برداری تومورهای جابجاشونده مهم است یا خیر. ممکن است برخی از بیماران در تومورهای جابجاشونده بیان HER۲ با درجه پایین داشته باشند و در حال حاضر  واکنش نشان دهند و این ممکن است با گذشت زمان و عودهای بعدی دوباره تغییر کند.»


پرات گفت: «این­ موارد بیانگر نیاز بیشتر به نمونه‌­برداری تومورهای جابجاشونده است. مهم­‌تر این­‌که لازم است تعیین کنیم که چه کسی از درمان HER۲ کم، بهره­‌مند خواهد شد.»


نتایج این تحقیق در همایش مجازی سرطان پستان امسال در انجمن اروپایی تومورشناسی پزشکی ارائه شد.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha