یافته های جدید دانشمندان نشان می دهد، التهاب که نوعی واکنش طبیعی بدن در مبارزه با عفونت محسوب می شود، می تواند در پی افسردگی نیز به وجود بیاید.

افسردگی منجر به التهاب داخلی بدن می شود

سلامت نیوز: یافته های جدید دانشمندان نشان می دهد، التهاب که نوعی واکنش طبیعی بدن در مبارزه با عفونت محسوب می شود، می تواند در پی افسردگی نیز به وجود بیاید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، تیمی از محققان بریتانیایی در مطالعات جدید خود دریافتند که در بدن مبتلایان به افسردگی در مقایسه با افراد عادی، میزان التهاب بیشتر است. بر این اساس، عارضه فوق حتی در هنگام در نظر گرفتن عواملی مانند وضعیت سلامتی، رفتارهای ناسالم یا زمینه اقتصادی و اجتماعی نیز صدق می کند.این یافته جدید می تواند به زمینه سازی برای ارایه درمان های هدفمند جدید در زمینه اختلالات بهداشت روان کمک کند.

پروفسور کارمین پاریانته ، از پژوهشگران انستیتوی ملی پژوهش های سلامت در این رابطه گفت: تجزیه و تحلیل گسترده ما، اطلاعات مرتبط در زمینه های اقتصادی-اجتماعی ، سلامت ، عادات ناسالم و همچنین استعداد ژنتیکی برای اختلال عملکرد ایمنی را به عنوان تنها توضیحات رابطه افسردگی و التهاب را حذف کرد.به گزارش سیناپرس، مشخص شد که ممکن است یک فرایند اصلی بیولوژیکی وجود داشته باشد که عاملی پنهان در ارتباط بین افسردگی و افزایش التهاب باشد. اگر بتوانیم این فرآیند را شناسایی کرده و جزئیات بیشتری در مورد نقش آن در ایجاد افسردگی کشف کنیم ، می توانیم راه را برای درمان های این اختلال گسترده بهداشت روان هموار کنیم.

التهاب یک واکنش بیولوژیکی سیستم ایمنی بدن برای کمک به مبارزه با عواملی است که به ما آسیب می رساند. عواملی همچون عفونت ها ، آسیب ها و سموم می توانند منجر به بروز التهاب شده و این واکنش  همچنین می تواند نقشی اساسی در تنظیم رفتار داشته و مغز را به حالت بیماری در آورد.
برای انجام این پژوهش، دانشمندان داده های ۸۶ هزار نفر از بانک زیستی انگلیس را بررسی کردند که دارای اطلاعات بهداشتی و ژنتیکی نیم میلیون نفر است. این داده ها شامل نمونه خون ، داده های ژنتیکی و همچنین پرسشنامه سلامت جسمی و روانی بودند.
به گزارش سیناپرس، گفتنی است تقریباً یک سوم از شرکت کنندگان در این مطالعه دارای اختلال افسردگی اساسی بوده و تجزیه و تحلیل نمونه های خون نشان داد که افراد افسرده سطح بالاتری از مولکول معروف به پروتئین واکنش پذیر C (CRP) را که نشانگر التهاب است ، را دارند.

این تیم همچنین ارتباطی بین خطر ژنتیکی افسردگی و التهاب به دست آورد اما این ارتباط بیشتر از عادات غذایی و سیگار کشیدن ناشی می شود؛البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که برخی از متخصصان با یافته این تیم پژوهشی موافق نبوده و برای مثال دیوید کرتیس ، عضو افتخاری انستیتوی ژنتیک کالج دانشگاه لندن، در مورد یافته های فوق اظهار داشت که اگرچه رابطه بین افسردگی و سلامت جسمی، از جمله التهاب ، کاملاً شناخته شده است،اما وی مطمئن نیست که التهاب نقشی اساسی در ایجاد افسردگی دارد .

تعدادی از دلایل احتمالی این ارتباط وجود دارد ، به عنوان مثال بیماری های خاص یا شرایط نامطلوب ممکن است خطر افسردگی را افزایش دهد و همچنین ممکن است منجر به افزایش نیز التهاب شود.

وی در ادامه توضیحات خود افزود: من شک دارم که التهاب نقشی اساسی در ایجاد افسردگی داشته باشد و مطمئن نیستم که مطالعه حاضر ، اطلاعات زیادی به درک ما از افسردگی اضافه کند.

پروفسور کورتیس همچنین گفت هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد داروهای ضد التهاب می توانند در درمان افسردگی کمک کنند. این داروها علاوه بر اینکه هیچ اثری اثبات شده بر افسردگی ندارند ، عوارض جانبی خطرناکی دارند در حالی که داروهای ضد افسردگی ایمن و موثر هستند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از ان در آخرین شماره مجله تخصصی American Journal of Psychiatry منتشر شده و در اختیار محققان قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha