دندان درد یکی از دردهای طاقت فرسایی است که با مراجعه به دندانپزشک خوب می‌توان آن را تسکین داد. در واقع یک دندانپزشک خوب می‌تواند با تشخیص صحیح مشکلات دندان و استفاده از مواد مرغوب مشکلات دهان و دندان ما را بهبود بخشد. از این رو جهت جلوگیری از پوسیدگی دندان و از بین رفتن ریشه‌های آن بهتر است به کلینیک‌های دندانپزشکی به صورت دوره‌ای مراجعه فرمایید.

ویژگی های یک دندانپزشک خوب را بدانید

سلامت نیوز: دندان درد یکی از دردهای طاقت فرسایی است که با مراجعه به دندانپزشک خوب می‌توان آن را تسکین داد. در واقع یک دندانپزشک خوب می‌تواند با تشخیص صحیح مشکلات دندان و استفاده از مواد مرغوب مشکلات دهان و دندان ما را بهبود بخشد. از این رو جهت جلوگیری از پوسیدگی دندان و از بین رفتن ریشه‌های آن بهتر است به کلینیک‌های دندانپزشکی به صورت دوره‌ای مراجعه فرمایید.

 

 

 

 

همانطور که می‌دانید عدم رعایت بهداشت دهان و یا دندان، خودداری از مسواک زدن روزانه از عمده‌ترین دلایل خرابی دندان و مشکلات آن می‌باشد. پس بهتر است قبلا از ایجاد مشکلات جدی تمامی مسائل بهداشتی در خصوص دهان و دندان را رعایت کنیم. متاسفانه گاهی اوقات بعضی از افراد توجه چندانی به این مسائل نشان نمی‌دهند و با مشکلات جدی از قبیل پوسیدگی دندان و یا از بین رفت ریشه‌های آن روبه رو می‌شوند که علت این امر تجمع پلاکت‌ها و باکتری‌ها و تجزیه‌ غذاهای موجود در بین دندان‌ها توسط آن‌ها و در نتیجه تولید اسید می‌باشد.

عصب کشی دندان

در صورتی که مشکلات پوسیدگی دندان حل نشود، قطعا این پوسیدگی پیشروی کرده و ما با کوچک‌ترین مواردی مثل سرما یا دمای بالا و یا خوردن مواد غذایی شیرین و... دچار دندان درد می‌شویم. در این مواقع پالت دندان یا قسمت نرم دندان معمولا دچار التهاب شده و یا از بین می‌رود و یک دندانپزشک خوب با حفظ ساختار دندان قسمت پالت آن را ازبین برده و با مواد مخصوص جایگزین می‌کند. بعد از این مراحل عصب کشی در صورتی که احساس درد داشته باشید یک دندانپزشک خوب داروهای مخصوصی چون استامینوفن و یا ایپوپروفن را تجویز خواهد کرد. خیلی از افراد به دلیل ترسی که دارند از رفتن به دندانپزشک خودداری می‌کنند. در حالی که قبل از انجام اعمال عصب کشی، دندانپزشک از بی حسی برای کاهش درد استفاده می‌کند به صورتی که گاهی هیچ چیز جز فشار را بر روی دندان خود احساس نمی‌کنید. توجه کنید که یک دندانپزشک خوب در حین انجام عصب کشی مدام از شما در خصوص احساس درد سوال می‌پرسد و در صورت از بین رفتن بی‌حسی مجددا آن را تزریق می‌کند. بعد از فرایند عصب کشی به پر کردن دندان احتیاج است که گاه دندانپزشک آن را به جلسات بعد موکول می‌کند و در جلسه بعد با تصاویری توسط اشعه ایکس از روند از بین رفتن عفونت در کانال مطمئن می‌شود. خوب است بدانید بعد از فرایند عصب کشی دندان شما همانند قبل احتیاج به رسیدگی دارد و می‌بایست از تجمع پلاکت‌ها و غذا بر روی آن با مسواک زدن روزانه خودداری نمایید.

روکش کردن دندان

بعد از اتمام مراحل عصب‌کشی برای اینکه دندان حالت طبیعی‌تر به خود بگیرد می‌توانید از روکش کردن دندان استفاده نمایید. البته در مواردی چون ترک برداشتن دندان و یا بد رنگ بودن دندان نیز ‌روکش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما چیزی که قبل از روکش کردن اهمیت دارد این است که یک دندانپزشک خوب می‌بایست از تمیز بودن دندان و عدم حضور پلاکت‌ها بر روی دندان قبل از انجام روکش کردن اطمینان حاصل نماید. برای این کار دندان را توسط دریلی کوچک تمیز کرده تا آن را از وجود هر گونه آلودگی پاک نماید.

یکی دیگر از مسائلی که در هنگام قرار دادن روکش مطرح می‌شود این است روکش کاملا متناسب دندان باشد. در صورتی که روکش تطابق کاملی با دندان نداشته ممکن است موجب لق شدگی آن شود. گاهی نیز مشکلی که در روکش‌ها وجود دارد مربوط به ارتفاع آن‌ها می‌باشد. در صورتی که روکش دندان ارتفاعی بالاتر از دندان‌ها اصلی داشته باشد دندان‌های فک پایین و بالا به خوبی روی هم قرار نمی‌گیرند و بر عکس در حالتی که ارتفاع روکش کوتاه‌تر از خود دندان باشد موجب فشار وارد کردن به دندان و آسیب به آن می‌شود.

یکی از سوالاتی که به طور معمول در خصوص روکش دندان مطرح می‌شود این است که  آیا این روکش‌ها از دوام خوبی برخوردار هستند؟

در جواب باید عرض کنیم که عمر یک روکش به عوامل مختلفی چون تخصص و تجربه و مهارت دندانپزشک، طرز قالب گیری دندان، ساخت خود روکش و جنس آن و نیز مراقبت‌هایی که ما برای حفاظت از آن انجام می‌دهیم (مثل مسواک زدن و دهان شویه و عدم جویدن غذاهای سفت و ...) بستگی دارد. گاهی اوقات بعضی از افراد به جای روکش کردن دندان و یا عصب کشی آن ترجیح می‌دهند دندان خود را بکشند و بعدها آن را ایمپلنت کنند.

در حالی که از دست دادن دندان به مرور موجب تحلیل لثه‌ها می‌شود و گاهی نیز بعد از مدتی شاهد از بین رفتن استخوان فک در ناحیه‌ی دندان از دست رفته خواهیم بود. البته در بعضی موارد ممکن است خود دندانپزشک به جای روکش کردن دندان پیشنهاد ایمپلنت را دهد که این موضوع به شرایط دهان و دندان شما بستگی دارد. خوب است بدانید روکش‌ها معمولا در سه نوع فلزی، سرامیکی،  سرامیک- فلزی تولید و ساخته می‌شوند.

  • روکش دندان تماما فلزی (all metal)، این روکش توسط آلیاژی از فلزات  مختلف ساخته شده و بر اساس فلزات به کار رفته در آن به سه دسته الیاژ قیمتی، آلیاژ نیمه قیمتی، آلیاژ معمولی، تقسیم می‌شوند که این تقسیم بندی بر اساس میزان فلزات قیمتی  مثل طلا، پلاتینیوم، پالادیوم که در آن به کار رفته می‌باشد. معمولا در دو رنگ سفید و زرد موجود می‌باشد. از آنجایی که روکش تماما فلزی کاملا اندازه دندان‌ها هستند از عمر بالایی برخوردار می‌باشند. یکی از مزایای خوب این روکش‌ها این است که به علت تراش‌های بسیار کمی که در آن وجود دارد امکان سایش دندان وجود نخواهد شد.

 

  • روکش‌های تماما سرامیکیceramic) all)، این سرامیک‌ها شباهت زیادی به دندان‌های طبیعی داشته و موجب تفاوت بین دندان روکش شده با سایر دندان‌ها نمی‌شود و برای افرادی که معمولا به فلزات موجود در روکش‌های فلزی حساسیت نشان می‌دهند مناسب می‌باشد. همچنین در این روکش لبه‌های فلزی که در روکش‌های قبلی دیده می‌شد حذف شده است. خوب است بدانید روکش‌ سرامیکی به سه دسته روکش‌های پرسلن جاکت کراون، پرسلن‌های مدرن، روکش زیرکونیا تقسیم می‌شوند. روکش‌های زیر کونیا از روکش‌هایی هستند که در ساخت آن‌ها آلیاژ فلز و همچنین سرامیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • روکش سرامیکی وفلزی ویا pfm، این روکش از اکسید زیر کونیوم و سرامیک ساخته شده است که به دلیل فلز به کار رفته در آن در مقابل سایر انواع روکش‌های سرامیکی از مقاومت و استحکام بالاتری برخوردار می‌باشد. البته به دلیل گچی که در آن برای پوشاندن قسمت‌های فلز به کار می‌رود دیگر از شفافیت چندانی برخوردار نخواهد بود. روکش زیر کونیا نسبت به دیگر انواع روکش‌ها از زیبایی طبیعی بیشتری برخوردار بوده و در دو نوع  زیرکونیا مونولیتیک (Monolithic Zirconia) و نیز زیر کونیا دارای شفافیت زیاد(High Translucent Zirconia) موجود می‌باشند که از نوع مونولیتیک به دلیل استحکام خمشی بالایی که دارد می‌توان در دندان‌های عقبی به حالت بریج استفاده نمود و از آنجایی که از استحکام خوبی برخوردار هستند برای افرادی که در طول خواب دچار دندان قروچه می‌شوند بسیار مناسب می‌باشد. روکش‌های منولیتیک به دلیل استحکام بسیار خوب در ضخامت‌های پایین در دندان‌هایی که فاصله بسیار کمی دارند نیز گزینه خوبی محسوب می‌شوند. از نوع دوم روکش‌های زیرکونیا به سبب استحکام کششی و نیز شفافیت خوبی که دارند می‌توان علاوه بر دندان‌های عقبی در دندان‌های قدامی یا جلو استفاده نمود. نکته مهمی که می‌بایست در خصوص این روکش‌ها بیان کنیم این است که در صورت رعایت مراقبت‌های بهداشتی از عمر بالایی برخوردار می‌باشند.

پر کردن با کامپوزیت

دندان‌های جلو برخلاف دندان‌های عقب در زیبایی صورت فرد و ایجاد اعتماد به نفس بسیار تاثیرگذار هستند به طوری که بعضی از افراد به دلیل مشکلاتی که در قسمت دندان‌های جلویی دارند از لبخند زدن و یا برقراری ارتباط با دیگران خود داری می‌کنند. پر کردن دندان با کامپوزیت یکی از شیوه‌های تاثیرگذار در برگرداندن زیبایی دندان‌های شما است.

آمالگام یکی از موادی است که جهت پر کردن دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده که از ترکیب فلزاتی چون جیوه، نقره، مس، قلع به دست آمده دارای رنگ تیره‌تری نسبت به مواد کامپوزیت بوده و به همین دلیل استفاده از آن در دندان‌های جلویی نامناسب است و از زیبایی دندان‌ها می‌کاهد. پس پیشنهاد می‌شود برای ترمیم و پر کردن دندان‌های عقبی از آمالگام که استحکام بسیار بالایی برخوردار است استفاده کرده و در صورت بروز مشکل در دندان‌های جلویی  می‌توان از کامپوزیت‌ها که دارای استحکام خوبی هستند و همچنین در صورت استفاده از آن نیازی به تراشیدن دندان نیست و در افزایش زیبایی دندان‌ها تاثیرگذارند، استفاده نمایید. از آنجایی که استفاده از کامپوزیت همانند لمینت در سال‌های اخیر در جهت افزایش زیبایی دهان و دندان ازدیاد یافته بررسی آن خالی از لطف نخواهد بود.

همانطور که اشاره کردیم یکی از کاربردهای کامپوزیت‌ها، استفاده از آن در پر کردن دندان‌ها به جای مواد آمالگام می‌باشد. اما از آنجایی که تاثیر کامپوزیت در زیبایی دندان غیرقابل انکار است از آن به عنوان لایه‌ای بر روی دندان برای افزایش زیبایی استفاده می‌نمایند. کامپوزیت‌ها بر اساس تعداد و اندازه ذرات به کار رفته در آن به دسته ‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که هر کدام کاربرد مخصوص به خود را دارند. کامپوزیت هیبرید، میکروفیلد، نانوفیلد، IPS و ونیرها از انواع کامپوزیت‌ها می‌باشند. که از نوع هیبرید به دلیل اندازه بیشتر ذرات و استحکام بالاتری که دارند در دندان‌های عقبی و میکروفیلد به دلیل ذرات کوچک‌تری که در آن به کار رفته دارای استحکام کمتر و صافی و براقیت بیشتری بوده و به همین سبب جهت ترمیم دندان‌های قدامی مورد استفاده قرار می‌گیرند. نوع نانو فیلد با تصحیح مشکل استحکام در میکروفیلد، زیبایی و استحکام را برای فرد به ارمغان می‌آورد. یکی از مشکلاتی که معمولا در کامپوزیت‌ها رخ می‌داد این بود که بعد از مدتی شاهد تغییر رنگ آن بر اثر مصرف قهوه و یا سایر مواد رنگی بودیم که در نوع IPS  و ونیرها با به کاربردن ذرات سرامیکی سعی شده علاوه بر حفظ کیفیت از ثبات رنگ بالاتری نیز برخوردار باشند.

جراحی لثه با لیزر بلیچینگـ توسط یک دندانپزشک خوب

گاهی اوقات شاهد عقب نشینی لثه و یا تحلیل آن هستیم که جراحی لثه با لیزر بلیچینگ یکی از روش‌ها در بهبود چنین وضعیتی می‌باشد. پایین آمدن لثه و در بر گرفتن بخش اعظم دندان موجب کاهش اعتماد به نفس فرد در هنگام لبخند زدن می‌شود و گاها موجب از دست دادن دندان خواهد شد. با مراجعه به یک دندانپزشک خوب می‌توانید از مشکلات لثه خود آگاه شده و قبل از دست دادن دندان، آن‌ها را حل نمایید. استفاده از لیزر یک روش نوین برای کاهش درد بیمار در هنگام جراحی و افزایش سرعت جراحی می‌باشد. همچنین در این روش می‌توان علاوه بر بهبود مشکلات لثه، باکتری‌های مضری که با تجزیه‌ی غذا موجب تولید اسید و خرابی دندان می‌شوند را نیز از بین برد.

 از مزیت‌های لیزر بلیچینگ می‌توان به قطع سریع خونریزی بعد از استفاده از لیزر، کاهش احساس درد، استحکام دندان در لثه و از بین رفتن حالت لقی آن، کاهش استرس در بین مراجعین و بالا رفتن میزان موفقیت جراحی می‌توان اشاره کرد. نحوه اجرای این روش بدین صورت است که بعد از بی حس کردن لثه توسط بی حسی، دندانپزشک لثه را با لیزر برش داده و توسط آن بافت‌های آلوده را می‌سوزاند. به همین سبب بیمار با خونریزی کمتر و در نتیجه عفونت کمتری روبه رو خواهد بود. همچنین عوارض جراحی نیز کاهش می‌یابد و پس از مدتی لثه‌ی تحلیل رفته بازسازی خواهد شد. در صورتی که هزینه جراحی برای شما اهمیت دارد خوب است بدانید که هزینه‌های جراحی متفاوت بوده و بسته به تشخیص بهترین دندانپزشک می‌باشد. ولی به طور کلی در صورتی که لثه فقط در یک دندان و یا در بخش محدوی احتیاج به جراحی داشته باشد طبیعتا از هزینه پایین‌تری برخوردار است.

یکی از مسائلی که می‌بایست عنوان شود این است که انتخاب دندانپزشک خوب تاثیر بسیار زیادی در نتیجه کار دارد یعنی در صورتی که یک دندانپزشک خوب از تخصص و تجربه بالاتری برخوردار باشد قطعا در تمامی مسائل دندانپزشکی چه عصب کشی و چه کامپوزیت نتیجه بهتری را دریافت خواهید کرد. پس سعی کنید در انتخاب بهترین دندانپزشک کوشا باشید تا نتیجه دلخواه خود را کسب نمایید. از آنجایی که می‌بایست برای مشکلات دهان و دندان هزینه زیادی را متقبل شوید در صورتی که دندانپزشک شما نتواند مشکل را به درستی تشخیص داده و آن را حل کند قطعا بخشی از هزینه و زمان خود را هدر داده‌اید.

در صورت نیاز به خدمات زیبایی دهان و دندان مثل لیزر بلیچینگ، پرکردن دندان با کامپزیت، عصب کشی، لمینت و... می‌توانید به کلینیک نکودنت مراجعه نموده و مشکلات دهان و دندان خود را توسط تیم متخصص و مجرب آن بر طرف نمایید. مرکز نکودنت سعی دارد که بهترین و جامع‌ترین خدمات دندانپزشکی روز دنیا را در خدمت هموطنان و بیماران خود قرار دهد. اگر به دنبال کلینیکی هستید که علاوه بر دندانپزشکان عمومی از متخصصان دندانپزشکی در زمینه‌های فک و صورت و ایمپلنت هم بهره‌مند باشد نکودنت گزینه بسیار مناسبی می‌باشد.

برای مراجعه به سایت ما می‌توانید از آدرس https://necodent.com استفاده نمایید.

شماره تماس : 02144873425 - 02144873811

جهت مشاهده نمونه کار های ما به پیج اینستاگرام ما مراجعه کنید.کلیک کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha