اگر می‌خواهید شادتر باشید باید راه حل را در هورمون‌ها و انتقال دهنده‌های عصبی بدن مانند دوپامین، سروتونین و اکسی توسین – که معمولاً به عنوان “هورمون‌های شاد” شناخته می‌شوند پیدا کنید.

انواع روش‌های مختلف برای تقویت هورمون‌های شاد

سلامت نیوز: اگر می‌خواهید شادتر باشید باید راه حل را در هورمون‌ها و انتقال دهنده‌های عصبی بدن مانند دوپامین، سروتونین و اکسی توسین – که معمولاً به عنوان “هورمون‌های شاد” شناخته می‌شوند پیدا کنید.

۱ ماساژ بگیرید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا از ام اس ان، محققان دریافتند که ماساژها میزان کورتیزول (هورمون استرس) را ۳۱٪ کاهش می‌دهند و به ترتیب ۲۸٪ و ۳۱٪ میزان سروتونین و دوپامین را افزایش می‌دهند.

چای سبز بنوشید

در یک مطالعه، محققان دریافتند L-theanine، یک آمینو اسید موجود در چای سبز، اثر آرام بخشی بر بدن دارد.

نوشیدن چای سبز نه تنها میزان استرس شما را کاهش می‌دهد، بلکه به شما کمک می‌کند احساس خوشبختی کنید، زیرا اثر آرامش بخش چای باعث افزایش غلظت سروتونین و دوپامین در بدن می‌شود.

از گرمای خورشید لذت ببرید

طبق این مطالعه، بین خورشید و سروتونین تولید شده توسط مغز شما ارتباط وجود دارد. از جمله دلایل دیگر این است که گزارشات بیشتری از افسردگی و خودکشی در ماه‌های زمستان وجود دارد. کمبود آفتاب در این ماه‌ها تولید این هورمون شاد را کاهش می‌دهد.

به موسیقی گوش دهید

طبق این مطالعه، لذت شدیدی که هنگام گوش دادن به موسیقی مورد علاقه خود تجربه می‌کنید، تولید دوپامین را در مغز شما تحریک می‌کند.

کربوهیدرات بیشتری بخورید

محققان کشف کرده‌اند که دریافت بیش از حد کربوهیدرات توسط زنان مبتلا به سندرم قبل از قاعدگی و افراد مبتلا به اختلال عاطفی فصلی به عنوان نوعی خود درمانی است که باعث افزایش غلظت سروتونین در بدن آن‌ها می‌شود، تقریباً مانند مصرف “داروهای ضد افسردگی طبیعی”.

یوگا تمرین کنید

یوگا فواید بی شماری برای سلامتی دارد. از جمله، خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد و فشار خون را کاهش می‌دهد.

یک مطالعه همچنین نشان داد زنانی که به طور منظم یوگا تمرین می‌کنند بیشتر از دیگران از زندگی خود راضی هستند، روحیه بهتری دارند، استرس و اضطراب کمتری دارند.

در مطالعه دیگری دانشمندان نتیجه گرفتند که یوگا میزان استروژن را در زنان یائسه افزایش می‌دهد. استروژن ضمن افزایش تولید سروتونین، با اضطراب و تحریک پذیری مقابله می‌کند.

ورزش

ورزش فقط شما را در برابر انواع بیماری‌ها محافظت نمی‌کند – همچنین می‌تواند روحیه شما را بهتر کند. بسیاری از مطالعات فواید فعالیت بدنی سطح سروتونین و دوپامین در بدن شما را نشان داده است.

شیر گاو بنوشید

شیر گاو حاوی آلفا لاکتال آلبومین، یک پروتئین آب پنیر است.

محققان با مطالعه بر روی افرادی که رژیم غذایی غنی از آلفا لاکتالبومین دارند، نتیجه گرفتند که این پروتئین می‌تواند عملکرد شناختی را در افرادی که به استرس آسیب پذیر هستند با افزایش سطح تریپتوفان و سروتونین در مغز افزایش دهد. چطور

روان درمانی کنید

همه شجاعت رفتن به روان درمانی را ندارند. بسیاری از مردم می‌ترسند که عزیزانشان درباره آنها قضاوت کنند یا اینکه آنها را ضعیف قلمداد کنند. با این حال، مراجعه منظم به روانشناس می‌تواند به شما در یافتن خوشبختی کمک کند.

در آغوش گرفتن

در آغوش گرفتن چیزی بیش از روشی برای نشان دادن محبت به دیگران است همچنین برای سلامت جسمی و روانی بسیار مناسب است.

خنده

خندیدن می‌تواند واقعاً روحیه شما را بهتر کند. در این مطالعه، محققان نتیجه گرفتند که خندیدن باعث افزایش سطح سروتونین و دوپامین در مغز می‌شود. علاوه بر این، اندورفین‌هایی که هنگام خندیدن ترشح می‌شوند در صورت اضطراب یا افسردگی می‌توانند به شما کمک کنند.

از اسطوخودوس استفاده کنید

روغن ضروری اسطوخودوس دارای فواید بی شماری در سلامت روان است؟ از جمله، می‌تواند اضطراب و تحریک را کاهش دهد. حتی برخی افراد از آن برای درمان بی خوابی استفاده می‌کنند.

در یک مطالعه، محققان دریافتند که استنشاق اسطوخودوس به میزان قابل توجهی غلظت سروتونین را در بدن افزایش می‌دهد.

ویتامین B6 مصرف کنید

ویتامین B6 به بدن شما در تولید سروتونین کمک می‌کند. در مورد افرادی که افسرده هستند، به کاهش علائم کمک می‌کند.

ماهی، بوقلمون یا مرغ، جگر گاو یا گوشت بره، عدس، هویج یا اسفناج را امتحان کنید – همه منابع عالی ویتامین B6 هستند.

اهداف تعیین کنید

بدن شما هنگام اتمام پروژه‌ها آن را دوست دارد. هر زمان که هدفی را انجام می‌دهید، بدن شما دوپامین ترشح می‌کند.

دوش آب گرم بگیرید

بعد از یک روز طولانی، چیزی بهتراز حمام گرم وجود ندارد. از مدت‌ها قبل مشخص شده است که غوطه ور شدن در آب گرم تأثیر آرام بخشی بر بدن دارد. حمام گرم همچنین بر روی هورمون‌های شاد شما تأثیر مثبت دارد و به آزاد شدن استروژن و اکسی توسین کمک می‌کند.

شکلات بخورید

شکلات تلخ نه تنها به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان کمک می‌کند، بلکه می‌تواند روحیه شما را نیز بالا ببرد. شکلات به ویژه به افزایش سطح سروتونین و دوپامین در بدن کمک می‌کند.

بازی‌های ویدیویی بازی کنید

هر از گاهی انجام یک بازی ویدیویی مشکلی ندارد – کاملاً برعکس! این مقاله علمی نشان می‌دهد که مغز گیمرها هنگام انجام بازی مورد علاقه خود دوپامین آزاد می‌کنند.

ویتامین C مصرف کنید

ویتامین C فقط به جلوگیری از سرماخوردگی کمک نمی‌کند – همچنین به افزایش سطح پروژسترون، هورمون استروئیدی که اضطراب و نوسانات روحی را کاهش می‌دهد، کمک می‌کند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha