شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵
کد خبر: 312856

در سال‌های اخیر، پیامدهای ناشی از ضربه مغزی در ورزش‌هایی مانند بوکس و فوتبال بحث و جدال زیادی ایجاد کرده است و افراد در مورد چگونگی آسیب‌های سر که منجر به زوال عقل در اواخر زندگی می‌شود آگاهی یافتند و از سازمان‌های مربوطه تقاضای محافظت بیشتر ورزشکاران در برابر آسیب‌های مغزی را دارند.

درمان آلزایمر ناشی از ضربه مغزی با داروی جدید

سلامت نیوز: در سال‌های اخیر، پیامدهای ناشی از ضربه مغزی در ورزش‌هایی مانند بوکس و فوتبال بحث و جدال زیادی ایجاد کرده است و افراد در مورد چگونگی آسیب‌های سر که منجر به زوال عقل در اواخر زندگی می‌شود آگاهی یافتند و از سازمان‌های مربوطه تقاضای محافظت بیشتر ورزشکاران در برابر آسیب‌های مغزی را دارند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، محققان ایالات‌متحده و استرالیا اعلام کردند: دارویی تولید کرده‌اند که می‌تواند شروع زوال عقل ناشی از آسیب‌های مکرر سر را متوقف کند. در واقع، ضربه مغزی نتیجه یک برخورد یا برخی از آسیب‌های دیگر به سر است که باعث می‌شود مغز در داخل جمجمه آسیب ببیند. نتایج مطالعات قبلی نشان دادند که این نوع آسیب‌ها ارتباط زیادی با بیماری‌های عصبی مانند آنسفالوپاتی مزمن ناشی از ضربه (CTE) دارند.


به گزارش  نیوز،طی چند سال گذشته آنسفالوپاتی مزمن ناشی از ضربه با  غلظت پروتئین NLF  مرتبط شده است و ابتلا به این بیماری مغزی کشنده در افراد با ضربات مکرر به سر بیشتر است. به‌طور خاص، این بیماری ناشی از تجمع پروتئینی به نام  هیپرفسفریلاسیون پروتئین‌های تاو است که بر عملکرد و رفتار شناختی تاثیر می‌گذارد.


محققان دانشگاه استرالیای جنوبی کشف کردند که مغز پس از آسیب به سر، یک انتقال دهنده عصبی به نام ماده پی (P ) آزاد می‌کند. این واکنش به ضربه مغزی احتمالی، باعث می‌شود مقدار غیرطبیعی پروتئین ناسالم در داخل سلول‌های عصبی مغز جمع شوند.


پروفسور باب وینک از دانشگاه استرالیای جنوبی (UniSA)  اظهار کرد: «تجمع پروتئین تاو از ویژگی‌های CTE است که منجر به مشکلات حافظه، گیجی، تغییر شخصیت، پرخاشگری، افسردگی و تفکر در مورد خودکشی می‌شود.»


وی ادامه داد: نتایج تحقیقات ما نشان می‌دهد که با مسدود کردن ماده P با یک داروی خاص می‌توانیم از ایجاد پیچ ‌و تاب پروتئین تاو در مغز و ایجاد مشکلات عصبی پیشگیری کنیم.


پروفسور وینک و گروه وی گفتند: این پیشرفت می‌تواند نه تنها برای ورزشکاران در تمام ورزش‌های تماسی فواید قابل‌توجهی داشته باشد  بلکه به سربازانی که در میدان جنگ دچار آسیب‌دیدگی مغزی می‌شوند نیز کمک کند.


آنان گزارش کردند که درمان جدیدشان با موفقیت از تجمع ماده P در افراد پیشگیری کرده است البته تا آغاز آزمایش‌های بالینی انسانی زمان زیادی لازم است.
در حال حاضر، دانشمندان فقط قادر به تشخیص یک مورد CTE هنگام بررسی مغز پس از مرگ هستند. با این حال، نتایج مطالعه اخیر نشان داد، افرادی که فقط یک ضربه به سر آنان وارد شده است  ۲۵ درصد بیشتر احتمال دارد که بعدا به زوال عقل مبتلا شوند (این مطالعه در تاریخ مارس ۲۰۲۱ منتشر شده است).
نتایج این تحقیق در نشریه Scientific Reports منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha