عضو انجمن تغذیه ایران گفت: چاقی و پرخوری یا سوءتغذیه اولیه قبل از بارداری و در طول مدت حاملگی مادر نقش تعیین‌کننده در سرنوشت جنین، به خصوص دخترها دارد.

چاقی و سوء تغذیه مادران باردار تاثیر منفی روی جنین دارد

سلامت نیوز:عضو انجمن تغذیه ایران گفت: چاقی و پرخوری یا سوءتغذیه اولیه قبل از بارداری و در طول مدت حاملگی مادر نقش تعیین‌کننده در سرنوشت جنین، به خصوص دخترها دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،ضیاءالدین مظهری عضو انجمن تغذیه ایران روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و سلامت ایرنا افزود: نوزادان از جمله دخترها اگر با شیر مادر تغذیه نشوند و یا غذای کمکی آنها که بعد از ۶ ماهگی آغاز می‌شود از کمیت و کیفیت متناسب برخوردار نباشد، زمینه ابتلای آنان را به اضافه وزن و چاقی فراهم کرده ایم و متاسفانه این کودکان چاق از همان ایام سال‌های آغاز زندگی در معرض بیماری‌های متعدد و مختلفی قرار خواهند گرفت.


وی توصیه کرد: مادران اجازه دهند بچه‌ها با طعم طبیعی غذاها آشنا شده و با تهیه غذا به شیوه آب‌پز، بخارپز، فرپز آنها را به غذاهای پرچرب و در روغن غوطه‌ور و پر از نمک عادت ندهند.


وی تصریح کرد: بی‌اعتنایی به تامین نیازهای واقعی کودکان و ادامه بدخوری، تک‌خوری، بیش‌خوری و اجبار در خوراندن مواد غذایی زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌های حاد،  مزمن و بسیار خطرناک سنین بزرگسالی در آینده می شود.


این استاد دانشگاه با بیان اینکه دختران چاق در دوران کودکی با خطرات و بیماری‌های گوناگونی روبرو می شوند، گفت: بلوغ زودرس و نرسیدن به جهش قد،  بروز تخمدان پلی‌کیستیک،  کم‌کاری غدد جنسی و رویش موهای زائد در صورت و بدن از جمله مشکلاتی است که آنان با آن مواجه خواهند شد.
به گفته مظهری، دختران چاق به علت اختلالات چربی و فشارخون، اختلالات انعقادی و التهابات مزمن در معرض خطر جدی قرار می گیرند، اغلب دچار آسم شده  و حتی وقفه تنفسی در خواب آنها به وجود می‌آید،  همین موضوع روز به روز موجب کاهش اعتماد به نفس آنها خواهد شد.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: التهابات کبدی و اختلالات دستگاه گوارش نیز از پیامدهای چاقی کودکان بویژه دختران بوده و  صافی کف پا، مشکلات اسکلتی، افزایش خطر شکستگی استخوان این  کودکان از عوامل سوءتغذیه است.


مظهری تاکید کرد: عادات تغذیه‌ای خوب و مفید از بدو تولد، به خصوص از آغاز تغذیه تکمیلی ماندگار می‌شود و لازم است جهت حفظ سلامتی جسم و داشتن بدن سالم و مقاوم  اقدامات اصلاحی را به موقع و زودهنگام به صورت اصولی و سیستماتیک برنامه‌ریزی و اجرا شود.


 بر اساس گزارش وزارت بهداشت، زنان حدود ۵۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند و امید به زندگی در آنها بیش از مردان است، اما سال های ناتوانی تحت تاثیر انواع بیماری ها در زنان ایرانی رو به افزایش است. بیش از ۳۲ درصد زنان ایرانی چاقی مفرط دارند،  سرطان سینه  سالانه حدود ۱۵ تا ۱۶ هزار زن را درگیر می‌کند،  دیابت، اختلالات چربی خون، پرفشاری خون، بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌های مغزی و قلبی و بیماری‌ مزمن دستگاه تنفسی، پوکی استخوان و تحلیل مفاصل حرکتی و سرطان‌های مختلف و بیماری‌های خودایمنی نیز میان آنها  افزایش یافته و به سرعت از بیماری‌های عفونی پیشی می‌گیرد.
اهمیت حفظ سلامتی زنان بسیار مهم و حائز اهمیت است، چرا که به دنیا آورندگان  نسل فردا و پرورش‌دهندگان و حافظ سلامتی سلول جامعه یا خانوار بوده و سرمایه‌گذاری در حفظ،  تثبیت و گسترش سلامتی جسمی آنها  سودی سرشار برای خانواده و جامعه به خصوص نسل فردا در پی خواهد داشت.


بررسی‌های متعدد نشان می دهد عوامل خطر رفتاری و بیولوژیک مرتبط با اغلب بیماری‌های غیرواگیر از دوران جنینی شکل گرفته و تا سنین بزرگسالی،  میانسالی و سالمندی پایدار می‌ماند،  لازم است اقدامات ابتدایی و اولیه نیز از همان زمان آغاز و با اصلاح بنیادی الگوی تغذیه،  شیوه زندگی،  تامین تغذیه متعادل متناسب و متنوع در دوران بارداری، شیردهی مادر و همچنین بعد از تولد نوزاد و شیرخوار پرداخته شود تا جنین و نوزاد امروز به فردی کاردان، کارآمد، سالم و سرزنده فردا تبدیل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha