سلامت نیوز : یک مرد چهل ساله که به دلیل بیماری قلبی در حال مرگ بود بعد از گذاشتن یک قلب مصنوعی قرار است به زودی از بیمارستان مرخص شود.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از بی بی سی  ،  جراحان بیمارستان پاپ‌ورس در کمبریج‌شایر می گویند، متیو گرین، که اکنون قلبی از پلاستیک دارد، می‌تواند به زودی به خانه برود و منتظر بماند تا نوبت عمل تعویض قلبش فرا برسد.
آقای گرین که ازدواج کرده و یک فرزند پسر دارد می گوید این قلب جدید، که باتری اش در یک کیف دستی جا می شود، “انقلابی” در زندگی او به وجود آورده است.
این اولین باری است که در بریتانیا یک قلب مصنوعی به طور کامل در بدن یک بیمار گذاشته می‌شود.
تا کنون نهصد عمل جراحی مشابه در سراسر جهان انجام شده است.
آقای گرین گفت: “این دستگاه زندگی من را دگرگون خواهد کرد. قبلا من نمی‌توانستم پیاده جایی بروم، به زحمت از پله‌ها بالا می‌رفتم. اما الان مدتی است که بیرون پیاده روی می‌کنم و در حال بازگشت به زندگی عادی هستم.”
او که در لندن زندگی می‌کند افزود: “در تعطیلات آخر هفته برای ناهار به یک رستوران رفتم و از این که دوباره در کنار مردم سالم بودم، حس خیلی خوبی داشتم.”
استیون سویی، جراح قلب و مسئول تیم جراحی می گوید اگر آقای گرین از این قلب مصنوعی استفاده نمی‌کرد، آنقدر زنده نمی‌ماند تا بتواند برای عمل تعویض قلب صبر کند.
آقای سویی می‌گوید “همیشه در بیمارستان پاپ‌ورس، دست کم سی نفر منتظر دریافت قلب هستند و یک سوم آنها باید بیشتر از یک سال منتظر باشند.”

با وخامت حال آقای گرین پزشکان امکان گذاشتن این دستگاه را به جای قلب با او مطرح کردند، چرا که معتقد بودند او بدون قلب مصنوعی زیاد زنده نخواهد ماند.
اکنون آقای گرین اولین کسی در بریتانیا است بدون داشتن قلب طبیعی زنده است.
او از پرستاران و پزشکان بیمارستان تشکر کرد و گفت: “دو سال پیش من مسیر ۹ مایلی (حدود پانزده کیلومتر) خانه تا محل کارم را هر روز با دوچرخه می‌رفتم اما زمانی که در بیمارستان بستری شدم به زحمت می‌توانستم چند متر راه بروم.”
قلب مصنوعی موقتی که آقای گرین در بدن خود دارد دستگاهی به نام ‘سین کاردیا توتال آرتیفیشال هارت’ است که به بیمارانی داده می شود که قلبشان در مراحل پایانی کار خود است و تا زمان عمل تعویض قلب دوام نمی آورد. این دستگاه تا زمانی که این بیماران فرصت دریافت قلب طبیعی را پیدا کنند، آنها را زنده نگه می‌دارد.
اما این دستگاه برای استفاده طولانی مدت مناسب نیست.
آقای سوِیی که رییس بخش تعویض قلب بیمارستان پاپ‌ورس است می‌گوید عمل جراحی آقای گرین که روز ۹ ژوئن (۱۹ خرداد) انجام شد “کاملا موفقیت آمیز بود.”
او گفت: “انتظار دارم او زود به خانه برگردد و زندگی‌اش را با کیفیت بهتری ادامه دهد تا زمانی که یک اهدا کننده مناسب برایش پیدا شود.”
در طول سال دو هزار عمل جراحی مهم قلب در بیمارستان پاپ ورس انجام می‌شود. اولین عمل جراحی قلب در بریتانیا در سال ۱۹۷۹ در این بیمارستان انجام شد و این بیمارستان از دهه هشتاد میلادی برای کمک به بیمارانی که قلبشان دچار مشکل جدی است از دستگاه استفاده می کند.
قلب کاملا مصنوعی مدل تازه‌ای از دستگاه “جارویک ۷” است که در دهه هشتاد ساخته شده بود. در نوامبر سال ۱۹۸۶ برای یک بیمار دستگاه جارویک نصب شد و او دو روز و تا زمانی که برای عمل تعویض قلب آماده شد با این دستگاه زنده بود.
ظاهرا پیش از این هم بیمارانی با قلب‌های مکانیکی از بیمارستان مرخص شده‌اند اما هیچکدام تا کنون هر دو بطن در قلبشان عوض نشده بود.
پروفسور پیتر وایزبرگ رییس بخش پزشکی در بنیاد قلب بریتانیا می‌گوید برای برخی از بیماران که قلبشان در وضعیت بسیار بدی قرار دارد، چاره ای جز تعویض قلب نیست اما اهدا کننده مناسب برای این کار همیشه در دسترس نیست.
او همچنین می‌گوید “بیمارانی که از قلب مصنوعی استفاده می‌کنند همیشه باید این دستگاه را از طریق سیمی که از زیر پوستشان بیرون آمده به باتری وصل نگه دارند و همین ممکن است باعث عفونت شود.”
باتری این قلب مصنوعی ابعاد کوچکی دارد که به راحتی می‌توان آن را در یک کیف گذاشت و به این ترتیب بیماران می‌توانند حرکت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha