یکشنبه ۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
کد خبر: 313713

یک متخصص تغذیه گفت: مصرف انواع نمک‌های دریا هم به دلیل اینکه حاوی ید نیستند و هم به‌دلیل آلودگی‌ها و فلزات سنگینی که دارند، سبب بروز انواع سرطان‌های کبد و مثانه می‌شود و نباید در برنامه غذایی روزانه ما قرار گیرد.

نمک دریا، شفابخش یا سرطان‌زا؟

سلامت نیوز: یک متخصص تغذیه گفت: مصرف انواع نمک‌های دریا هم به دلیل اینکه حاوی ید نیستند و هم به‌دلیل آلودگی‌ها و فلزات سنگینی که دارند، سبب بروز انواع سرطان‌های کبد و مثانه می‌شود و نباید در برنامه غذایی روزانه ما قرار گیرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر میترا زراتی به ضرورت کاهش مصرف نمک در همه افراد به ویژه افرادی با سابقه دیابت، فشار خون یا مشکلات گوارشی، تاکید و اظهار کرد: بهترین میزان مصرف نمک در تمامی افراد از سنین کودکی، مصرف روزانه پنج گرم معادل یک قاشق چای‌خوری است اما متأسفانه سرانه مصرف نمک ایرانی‌ها بسیار بیشتر از این مقدار در طول روز است.


زراتی ادامه داد: نمک خوراکی باید از نوع یُددار و تصفیه شده باشد در حالی‌که نمک دریا (نمک حاصل از تبخیر آب دریا) تصفیه نشده و حاوی فلزات سنگینی از جمله سُرب، جیوه و آرسنیک است که سبب افزایش احتمال ابتلاء به انواع سرطان‌ها می‌شود.


وی با بیان اینکه به‌هیچ‌وجه از نمک دریا برای تأمین نمک مورد نیاز روزانه خود استفاده نکنید، گفت: حتی نمک‌های دریایی که توسط برخی کارخانجات تصفیه و فلزات سنگین از آنها جدا می‌شود، حاوی یُد نبوده و در نتیجه قابل مصرف نیستند.


این متخصص تغذیه بیان کرد: وجود یُد در بدن برای تولید هورمون‌های تیروئیدی که نقش مهمی در متابولیسم بدن و تکامل مغز دارند، ضروری است و نمک خوراکی یکی از مهم‌ترین منابع تأمین یُد مورد نیاز بدن است. البته یُد موجود در نمک زمانی جذب بدن می‌شود که در آخرین مراحل پخت غذا اضافه شود یعنی اگر در ابتدای پخت اضافه شود، یُد موجود در نمک در اثر حرارت از بین می‌رود.


زراتی تصریح کرد: مصرف نمک‌های دریا هم به‌دلیل اینکه حاوی یُد نیستند و هم به‌دلیل آلودگی‌ها و فلزات سنگینی که دارند، سبب بروز انواع سرطان‌های کبد و مثانه می‌شود و نباید در برنامه غذایی روزانه ما قرار گیرد.


وی با اشاره به اینکه نمک تصفیه‌شده یُددار دارای رنگ سفید شفاف تا مات و بلوری شکل باشد، یادآور شد: اصلاح چنین عادت‌های غذایی نادرستی می‌تواند در جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها از جمله انواع سرطان‌ها مؤثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha