رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وضعیت آزمایشگاه‌های کوچک را بحرانی‌تر از سایر آزمایشگاه‌ها دانست و گفت: برخی از این آزمایشگاه‌ها ناچار تعطیل شده‌اند.

تعطیلی آزمایشگاه‌های کوچک/ ماجرای رانت در مگالب‌ها

سلامت نیوز: رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وضعیت آزمایشگاه‌های کوچک را بحرانی‌تر از سایر آزمایشگاه‌ها دانست و گفت: برخی از این آزمایشگاه‌ها ناچار تعطیل شده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز، عبدالرحیم نیک ضمیر، در گفتگو با مهر، در بیان مشکلات آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی در کشور گفت: آزمایشگاه‌ها یکی از ارکان اصلی نظام سلامت کشور هستند که متأسفانه دچار مشکلات عدیده ای شده‌اند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به تأمین مواد مصرفی، کیت‌ها، پروانه‌های آزمایشگاهی و عدم همخوانی هزینه‌ها با درآمد به دلیل نوسانات نرخ ارز به عنوان بخشی از این مشکلات اشاره کرد و گفت: این شرایط باعث شده برخی از آزمایشگاه‌های کوچک به دلیل نابسامانی‌هایی که وجود دارد، تعطیل شوند.

نیک ضمیر افزود: در پاندمی کرونا، آن دسته از آزمایشگاه‌ها که تست کرونا انجام می‌دهند، وضعیت بهتری داشته‌اند، اما آزمایشگاه‌هایی که تست‌های تخصصی و غیر تخصصی انجام می‌دهند، به دلیل ترس مردم از کرونا و عدم مراجعه به آزمایشگاه‌ها، با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند.

وی ادامه داد: سابقه ۳۰ ساله بنده در این حوزه و حرفه حکایت از این واقعیت دارد که در حال حاضر سرمایه گذاری برای تأسیس آزمایشگاه تشخیص پزشکی به صرفه نیست و آنهایی هم که هستند، مجبورند تعطیل کنند، زیرا هزینه‌های با درآمد آزمایشگاه‌ها همخوانی ندارد.

نیک ضمیر در پاسخ به این سوال که وجود مگالب ها (آزمایشگاه‌های بزرگ) به نفع جامعه آزمایشگاهی هست یا خیر، گفت: مگالب ها کپی از آمریکا و دیگر کشورها است که به درستی در کشور ما پیاده نشده‌اند، یعنی با توجه به آمایش‌های فرهنگی، پزشکی و…، مورد دقت نظر قرار نگرفته و برای آن آئین نامه نوشته نشده است.

وی در همین زمینه افزود: وجود مگالب ها بدون برنامه ریزی و آئین نامه اجرایی دقیق، منجر به تعطیلی آزمایشگاه‌های کوچک و متوسط می‌شود. زیرا، مگالب ها با جذب تعدادی پزشک و نیروهای دیگر، در صدد کسب درآمد بیشتر هستند. من معتقدم ایجاد مگالب ها در سطح دانشگاهی می‌تواند مؤثر و مفید باشد و در بخش خصوصی منجر به ایجاد رانت و کارتل می‌شود.

رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ارتباط با جایگاه سازمان نظام پزشکی در کشور گفت: ابتدا ما باید بدانیم که سازمان نظام پزشکی چه وظیفه‌ای دارد و بر اساس آن مطالبات خودمان را مطرح کنیم.

وی با عنوان این مطلب که سازمان نظام پزشکی یک سازمان مردم نهاد است که علاوه بر خدماتی که به صنف خودش ارائه می‌دهد به عنوان دادخواه بیماران نیز تلقی می‌شود، افزود: شرح وظایف این سازمان در جهت خدمت به نظام سلامت است که شامل دفاع از حقوق جامعه پزشکی و مردم می‌شود.

نیک ضمیر موفقیت سازمان نظام پزشکی را منوط به حضور افرادی مدیر و توانمند در راستای شرح وظایف این سازمان دانست و گفت: هویت سازمان نظام پزشکی با حضور افراد دستخوش تغییر نمی‌شود، بلکه با فراز و فرودهایی همراه می‌شود، لذا باید برای بازیابی هویت سازمان نظام پزشکی، افرادی وارد این سازمان شوند که از توانایی بالای مدیریتی و پشتوانه فکری و اجرایی قوی برخوردار باشند و بتوانند با همه دستگاه‌ها تعامل کنند.

وی تاکید کرد: تعامل کردن به معنای تسلیم شدن نیست، بلکه می‌تواند ما را به اهدافی که داریم، برساند. سازمان نظام پزشکی نه تنها با وزارت بهداشت، بلکه با سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی و خصوصی باید این تعامل را برقرار کند.

نیک ضمیر، یکی از اولویت‌های سازمان نظام پزشکی در دولت سیزدهم را بازگشت به جایگاه و هویت اصلی آن دانست و گفت: در سازمان نظام پزشکی باید کمتر به کارهای سیاسی پرداخت و فقط به فکر ارتقای جایگاه سازمان و حفظ منافع جامعه پزشکی و مردم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha