خوزستان همچنان تشنه آب است، یک هفته است که حجم آب رها شده از سد کرخه در سخت‌ترین و پر ریسک‌ترین شرایط آبی از دو برابر برنامه پیش‌بینی شده فراتر رفته و 70 درصد سد خالی شده است تا آب به پایین دست سد برسد.

تنش آبی در ۷۰ روستای خوزستان رفع می‌شود

سلامت نیوز:خوزستان همچنان تشنه آب است، یک هفته است که حجم آب رها شده از سد کرخه در سخت‌ترین و پر ریسک‌ترین شرایط آبی از دو برابر برنامه پیش‌بینی شده فراتر رفته و 70 درصد سد خالی شده است تا آب به پایین دست سد برسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،شرایط بحرانی در بخش انتهایی این حوضه آبریز و در هور‌العظیم راه دیگری، به غیر از پذیرفتن این ریسک باقی نگذاشته. اکنون تمام امید‌ها این است که بارش باران‌های پاییزه برخلاف پیش‌بینی‌ها، زودتر رخ دهد تا تناسبی حداقلی بین ورودی سد و نیازهای آبی کشت پاییزه برقرار شود.مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با اشاره به اینکه بیشترین تنش آبی استان شامل ۷۰ روستای حوضه آبی کرخه است، گفت: با تلاش‌هایی که صورت گرفته، این روستا‌ها در آستانه خروج قطعی از تنش آبی قرار دارند و بزودی بخش زیادی از مشکل آنها رفع می‌شود.

محمد رضا کرمی‌نژاد افزود: در حال حاضر بررسی‌ها نشان می‌دهد که با رهاسازی ۲۰۲ مترمکعب آب بر ثانیه از سد کرخه، وضعیت آبرسانی به روستا‌ها در حالت تثبیت شده‌ای قرار دارد.وی ادامه‌ داد: رودخانه کرخه در حال حاضر وضعیت بهتری پیدا کرده است و با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته طی روز‌های آینده شاهد تثبیت کامل آبرسانی به روستا‌های اطرف این حوضه آبی خواهیم بود.

کرمی‌نژاد با بیان اینکه دولت برای بهبود شرایط آب شرب در استان خوزستان اعتبارات و منابع مالی قابل توجهی را اختصاص داده است، گفت: در این راستا تلاش می‌شود امکان پایداری هرچه بیشتر آب آشامیدنی روستا‌ها در طول شبانه روز به‌طور کامل محقق شود.وی همچنین با اشاره به وضعیت ۵۳۰ روستای دیگر استان خوزستان در محدوده اندیکا، لالی و ایذه که از نظر آب آشامیدنی دارای مشکلاتی هستند، گفت: این تعداد روستا نسبت به روستا‌های حوضه آبی کرخه (۷۰ روستای دارای تنش آبی) از پایداری آب‌شرب بیشتری برخوردار هستند.

کرمی‌نژاد گفت: برای بهبود وضعیت شبکه آب آشامیدنی در استان بخصوص روستا‌هایی که به‌صورت نوبتی آب دریافت می‌کنند نیز جدول زمانبندی تهیه شده است. وی همچنین با اشاره به اینکه طی روز‌های اخیر همزمان با تشدید تنش آبی در روستاها، بیش از ۱۰۰ تانکر آبرسان سیار با مشارکت سپاه، ارتش، ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) تأمین شد، گفت:

با بهبود وضعیت و پایداری بهتر شبکه آب روستاها، اعزام این تانکر‌ها بنابر نیاز صورت می‌گیرد.وی افزود: درحال حاضر تقاضای استفاده از این ناوگان (تانکر‌های سیار) روبه کاهش است.

تأمین رایگان خوراک دام مناطق دارای تنش آبی خوزستان

 رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز هم گفت: با همکاری مشترکی که از سوی انجمن کارخانجات تولید خوراک دام استان و سازمان جهادکشاورزی خوزستان در حال انجام است، بزودی نیاز دام‌های مناطق دارای تنش آبی این استان به علوفه برطرف می‌شود.

شهلا عموری اظهارداشت: تاکنون سه کارخانه تولید خوراک دام در استان فعالیت تولیدی خود را به جهت تأمین علوفه و خوراک مورد نیاز دام در مناطق دارای تنش آبی استان متمرکز کرده‌اند.وی افزود: طی برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته، پیش‌بینی می‌شود که به‌صورت مستمر خوراک مورد نیاز دام‌های سبک و سنگین در مناطق دارای تنش آبی استان تولید شود.دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان همچنین برای تسریع در تولید خوراک دام در کارخانجات، ترخیص و بارگیری نهاده‌های دامی از بندر امام خمینی(ره) ضروری است، گفت:

در صورتی که مواد اولیه تولید این نوع خوراک با سرعت بیشتری ترخیص شود، فعالیت مربوط به اختصاص خوراک به دامداران بهبود خواهد یافت.عموری یادآور شد: خوراک مورد نیاز دام در مناطق دارای تنش آبی استان به‌صورت رایگان و با حمایت دولت و وزارت جهادکشاورزی اختصاص خواهد یافت. بر اساس این گزارش، صندوق خسارت کشاورزی موظف شده که تا ۹۰ درصد پایه بیمه را به‌عنوان خسارت دام‌های تلف شده، علوفه، نیازهای دامی و کشاورزی پرداخت کند.

تاکنون ۶۰ درصد از ۱۱ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال تعیین شده هیأت دولت، مصوب ۲۸ تیرماه سال‌جاری، به دستگاه‌های اجرایی خوزستان اختصاص یافته است که بخشی از آن مربوط به تأمین علوفه و همچنین آب شرب دام در مناطق دارای تنش آبی است.

اقدام دامپزشکی خوزستان برای جلوگیری از اتلاف گاومیش‌های حمیدیه

با افزایش مرگ‌ومیر دام‌های سبک و سنگین بخصوص گاومیش‌ها در شهرستان حمیدیه، سازمان دامپزشکی ضمن بررسی وضعیت دام‌ها، واکسیناسیون آنها را آغاز و راهکارهای جلوگیری از اتلاف این دام‌ها را ارائه کرد.اداره کل دامپزشکی استان تیم‌های کارشناسی خود را در روزهای اخیر به روستاهای پایین دست حمیدیه که با مشکل کم آبی مواجه هستند اعزام کرد تا دام‌های روستاییان را واکسینه و مواد مکمل غذایی را در اختیارشان قرار دهد.

روستاهای طراح، سیدیابر، ملیحه سید حسن، گبیر زهیر در پایین دست حمیدیه و در امتداد رودخانه کرخه نور قرار دارند که این روزها به‌دلیل کاهش آب بی‌جان و بی‌رمق شده‌اند.مصطفی کنار کوهی مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان گفت: در شرایط بحران مانند خشکسالی و سیل دستورالعمل‌هایی تدوین شده داریم که حدود ۲ ماه پیش راهکاری برای مدیریت بحران تدوین کردیم و در حال اجراست.

ایجاد حوضچه در کنار رودخانه‌ها، آبپاشی روی گاومیش‌ها و خنک‌سازی با گل ولای لایروبی شده از رودخانه کارون از جمله این راهکارها بود؛ این طرح‌ها در روستاهای شهرستان‌های حمیدیه، دشت آزادگان و هویزه در حال اجراست.کنارکوهی گفت: در برنامه ریزی انجام شده اولویت ما آموزش مردم به عنوان نخستین اقدام، حفظ دام و در گام دوم ایمن‌سازی مضاعف است که به گفته او، برنامه بیماری پوستی خاص این فصل نیست اما بر اساس شرایط بحران اجرا می‌شود و این واکسن را تزریق می‌کنیم که ایمنی ایجاد شود و تقریباً صددرصد دام‌های منطقه واکسینه شدند. کنارکوهی تعداد گاومیش‌های استان را حدود ۸۵ هزار رأس دانست و گفت: این گاومیش‌ها از نوع بسیار با ارزش هستند و حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد گاومیش‌ها در مسیر رودخانه کرخه هستند که در بحث کیفیت شیر، کیفیت در این مناطق در حد قابل قبول است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha