کارشناس مسئول تجویز و مصرف منطقی دارو، در مورد انواع هپاتیت ها و نحوه ابتلا به آنها، توضیحاتی ارائه داد.

هپاتیت دلتا چیست/انتقال از طریق تماس مستقیم با خون آلوده

سلامت نیوز: کارشناس مسئول تجویز و مصرف منطقی دارو، در مورد انواع هپاتیت ها و نحوه ابتلا به آنها، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، مهری محمدی تصریح کرد: در سال ۲۰۱۶ با هدف سرمایه گذاری و آغاز حرکت در جهت ترویج حذف جهانی هپاتیت تا سال ۲۰۳۰ میلادی برابر با سال ۱۴۱۰ شمسی، سیاست حذف جهانی هپاتیت تصویب شد و افزایش سریع امکان دسترسی افراد به آزمایش هپاتیت ویروسی و تضمین دسترسی به درمان مؤثر، اولویت عمده در همه نقاط جهان از اهداف آن بود.

وی با توصیف تفاوت‌های انواع مختلف هپاتیت و عوامل ایجاد آن اظهار داشت: عوامل مختلفی ممکن است باعث التهاب کبد شوند و در این میان ویروس‌ها شایع‌ترین عوامل ایجاد کننده بیماری هپاتیت قلمداد می‌شوند.هپاتیت A ، بیماری حاد و کوتاه‌مدت است در حالی که انواع هپاتیت B، C و D مزمن محسوب می‌شوند.

کارشناس مسئول تجویز و مصرف منطقی دارو، در خصوص راه‌های انتقال انواع هپاتیت‌ها، گفت: هپاتیت A از طریق خوردن مواد آلوده مثل: آب و غذای آلوده به فاضلاب، انتقال می‌یابد در حالی که هپاتیت B از طریق تماس با مایعات بدن فرد آلوده به ویروس، نظیر خون و… منتقل می‌شود و مصرف داروهای تزریقی، رابطه‌ی جنسی با فرد آلوده، استفاده مشترک از تیغ با فرد آلوده، ریسک ابتلاء به هپاتیت B را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: هپاتیت C اغلب هیچ علائمی ندارد و معمولاً از طریق استفاده داروهای تزریقی و تماس جنسی منتقل می‌شود و هپاتیت D که هپاتیت دلتا نیز نامیده می‌شود، یک بیماری جدی کبدی است که توسط ویروس H D V ایجاد شده و از طریق تماس مستقیم با خون آلوده انتقال می‌یابد.

محمدی در خصوص هپاتیت E هم گفت: عامل این بیماری منتقل شونده با آب ویروس H E V است و عمدتاً در نواحی با سیستم تخلیه فاضلاب و در نتیجه مصرف آب‌های آلوده به مواد دفعی ایجاد می‌شود.

وی درباره هپاتیت الکلی هم اظهار کرد: این بیماری با مصرف زیاد الکل ایجاد می‌شود و در گذر زمان می‌تواند به آسیب‌های دیگر نظیر از کار افتادگی کبد و سیروز کبدی منجر شود.

کارشناس مسئول تجویز و مصرف منطقی دارو، هپاتیت ویروسی B و C را چالش‌های عمده سلامت بشر عنوان کرد و افزود: این دو ویروس سالیانه باعث مرگ حدود ۱.۵ میلیون نفر در جهان می‌شوند و دومین بیماری عفونی کشنده بعد از سل هستند و حداقل ۶۰ درصد موارد سرطان کبد ناشی از آزمایش و درمان دیرهنگام ویروس هپاتیت B و C و علت دو مورد در هر سه مرگ و میر، سرطان کبد است.

وی ، هپاتیت B و C را از عفونت‌های مزمن توصیف کرد که ممکن است برای مدت زمان طولانی، گاهی سال‌ها یا دهه‌ها علائم را بروز ندهند.

محمدی خاطر نشان کرد: در حالی که هپاتیت ویروسی منجر به بیماری‌های ناتوان کننده‌ای می‌شود که بار اقتصادی زیادی را نیز بر خانواده تحمیل می‌کند، آموزش راه‌های پیشگیری، آزمایش و درمان به موقع هپاتیت ویروسی B و C می‌تواند جان افراد بسیاری را نجات دهد.

وی با بیان اینکه بسیاری از مبتلایان به ویروس HIV از جمله کسانی که از مواد مخدر و بویژه تزریق مشترک استفاده می‌کنند می‌توانند به ویروس هپاتیت C نیز مبتلا شوند، تاکید کرد: دو عفونت ویروس HIV و هپاتیت B و یا C نیز بر اساس تجربیات، بیشتر در زنان و مردانی که رفتار جنسی کنترل نشده و حفاظت نشده دارند دیده می‌شود؛ بنابراین مبتلایان به این عفونت‌های ترکیبی، می‌بایست با دو یا چند بیماری هم زمان دست و پنجه نرم کنند.

محمدی اظهار داشت: انواع خفیف هپاتیت A نیازمند درمان نیست و بیشتر افراد مبتلا بدون هیچ گونه آسیب دائمی درمان می‌شوند اما هپاتیت B ، عفونت کبدی خطرناک است و این نوع هپاتیت به انواع حاد و مزمن تقسیم می‌شود که شکل مزمن آن در برخی بیماران، منجر به نارسایی کبدی، سرطان کبد یا سیروز و سپس سیروز کبدی باعث زخم و سخت شدن پایدار بافت کبدی می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شایع‌ترین انتقال هپاتیت B در ایران از طریق مادر به نوزاد است، گفت: با تزریق واکسن در نوزادان این مشکل مهار شده است.

کارشناس مسئول تجویز و مصرف منطقی دارو، تاکید کرد: سرفه و عطسه، در آغوش گرفتن، بوسیدن، استفاده از ظروف مشترک، تماس‌هایی مانند دست دادن، استفاده از آب و غذای مشترک و شیردهی (مگر اینکه نوک پستان ترک خورده یا خونریزی داشته باشد) از راه‌های انتقال هپاتیت C محسوب نمی‌شوند.

محمدی در پایان گفت: برخی افراد و گروه‌های پرخطر و افرادی که در زندان‌ها هستند، بیشتر در معرض ابتلاء به هپاتیت هستند و اعتیاد و رفتار جنسی پرخطر، خالکوبی غیر بهداشتی و رعایت نکردن بهداشت، عامل اصلی شیوع هپاتیت در میان زندانیان است.

وی افزود: برای هپاتیت C درمان و برای هپاتیت B درمان و واکسن وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha