شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹
کد خبر: 315488

بالا بودن فشار خون ، با مشکلات قلبی جدی مرتبط است که ضرورت کاهش آن را گوشزد می‌کند. نکته کلیدی در کاهش این موضوع، کم خوردن برخی از غذا‌های خاص است.

نکاتی برای جلوگیری از افزایش فشار خون

سلامت نیوز:  بالا بودن فشار خون ، با مشکلات قلبی جدی مرتبط است که ضرورت کاهش آن را گوشزد می‌کند. نکته کلیدی در کاهش این موضوع، کم خوردن برخی از غذا‌های خاص است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ، فشار خون بالا یعنی قلب شما مجبور است سخت‌تر کار  کند تا خون را در سراسر بدن شما پمپاژ کند. این مکانیسم می‌تواند خطر بیماری‌های گردش خون را با گذشت زمان افزایش دهد؛ از این رو باید سعی کنیم فشار خون را کاهش دهیم و برای این کار باید از  مصرف مواد غذایی خاص پرهیز کنیم .بر اساس اعلام «کلینیک کلیولند» (واقع در ایالت اوهایوی آمریکا)، باید برای کاهش فشار خون،

مواد زیر را کمتر مصرف کنید:

۱- کره و مارگارین (کره گیاهی)

۲- سس‌های سالاد معمول

۳- گوشت‌های چرب

۴- محصولات لبنی پرچرب

۵- غذا‌های سرخ شده

۶- تنقلات نمکی

۷- سوپ‌های کنسرو شده

۸- فست فود‌

۹- گوشت‌های آمادهبسیاری از موارد بالا دارای محتوای نمکی فراوانی است که سبب می‌شود سطح فشار خون بالا برود.

 نمک و افزایش فشار خون

رژیم غذایی با نمک فراوان، تعادل طبیعی سدیم را مختل می‌کند. طبق اعلام مؤسسه «Action on Salt»، مصرف نمک سبب نگهداری مایعات می‌شود که همین موضوع فشار خون را بر دیواره‌های رگ‌های خونی افزایش می‌دهد. 

سریع ترین راه کاهش فشار خون 

کاهش نمک، یکی از سریع ترین راه‌های کاهش فشار خون است؛ مقدار نمک توصیه شده نباید بیش از ۶ گرم در روز باشد.بررسی مقدار نمک روی برچسب‌های مواد غذایی بسیار ضروری است. مایو کلینیک که از معتبرترین مراکز و دانشگاه‌های علوم پزشکی جهان به شمار می‌رود، می‌گوید:« رژیم غذایی دش، می تواند یک رویکرد مادام العمر برای مصرف سالم چیز‌هایی باشد که برای کمک به درمان یا جلوگیری از فشار خون طراحی شده است.»

بر اساس این گزارش، رژیم غذایی دش، شما را به کاهش مصرف سدیم در رژیم غذایی خود و خوردن غذا‌های گوناگون غنی از مواد مغذی مانند پتاسیم، منیزیم و کلسیم تشویق می‌کند که می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

 رعایت چند نکته

رژیم غذایی DASH بر مصرف بسیاری از غلات کامل، سبزیجات و محصولات لبنی کم چرب تأکید دارد. این رژیم همچنین  شامل مصرف مقداری ماهی، مرغ و حبوبات  می شود و مصرف مقدار اندکی آجیل‌ها و دانه‌ها را برای چند بار در هفته توصیه می‌کند.بر اساس اعلام کلینیک مایو، شما می‌توانید گوشت، شیرینی جات و چربی را به میزان اندک مصرف کنید.همچنین علاوه بر اصلاح رژیم غذایی، ورزش منظم می‌تواند به شما در کاهش فشار خون کمک کند. 

چه غذاهایی مفید هستند ؟ 

مصرف غذای سالم  و مواد غذایی حاوی پتاسیم، منیزیم و کلسیم در بهبود فشار خون بسیار موثر است و مصرف کم مواد غذایی حاوی سدیم و چربی های اشباع موجب کاهش فشار خون خواهد شد.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha