کمبود برخی داروهای موردنیاز بیماران کرونایی، خالی نبودن تخت‌های بیمارستانی و نیز کمبود سرم برای بیماران ازجمله مسائل و دشواری‌های افرادی است که عزیزان‌شان در بستر بیماری کرونا هستند.

13 میلیون نفر واکسن زدند

سلامت نیوز:کمبود برخی داروهای موردنیاز بیماران کرونایی، خالی نبودن تخت‌های بیمارستانی و نیز کمبود سرم برای بیماران ازجمله مسائل و دشواری‌های افرادی است که عزیزان‌شان در بستر بیماری کرونا هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،حجم انبوه بیماران کرونایی که این روزها به مراکز درمانی و پزشکی مراجعه می‌کنند نشان می‌دهد که کرونا همچنان در حال تاخت‌وتاز است و حتی در این شرایط دشوار هم برخی توجهی به رعایت پروتکل‌ها ندارند.براساس آمار رسمی وزارت بهداشت و درمان، در فاصله ظهر روز دوشنبه تا ظهر روز سه‌شنبه 12مردادماه 378بیمار کرونایی جان خود را از دست داده و 39هزار و 19بیمار جدید هم در سراسر کشور شناسایی شدند.

بر این اساس، مجموع جان‌باختگان کرونا در کشور به 91هزار و 785نفر و مجموع بیماران کرونایی کشور هم به سه‌میلیون و 979هزار و 727نفر رسید که با توجه به تعداد بیماران شناسایی‌شده در یک روز، این آمار ظهر دیروز از چهارمیلیون نفر خواهد گذشت. این در شرایطی است که پنج‌هزار و ۷۹۳نفر از بیماران کرونا در شرایط وخیم بیماری در مراکز درمانی تحت مراقبت هستند.

اما مشاهدات عینی  از برخی مراکز درمانی و بیمارستان‌ها نشان می‌دهد که اورژانس بیمارستان‌های بزرگ پایتخت به‌طور کامل درگیر بیماران کرونایی هستند. این در حالی است که معمولا فقط بیماران بدحال بستری می‌شوند و بیمارانی که از شرایط بهتری برخوردار هستند، روند درمانی خود را در منزل دنبال می‌کنند. یکی از همراهان بیمار جوان کرونایی به خبرنگار ما می‌گوید:

پسر من کرونا گرفته و البته چون همسرش جراحی کرده بود و بچه کوچک دارد او را به خانه خودم آورده‌ام تا همسر و فرزندش بیمار نشوند. او درباره داروهای مورداستفاده می‌گوید: پسرم از داروی رمدسیویر استفاده می‌کند؛ بنابراین او را به بیمارستان خاتم‌الانبیا؟ص؟ می‌برم و در این یکی، دو روزه هر بار حدود هفت ساعت در صف بوده‌ایم. او در ادامه به مشکل کمبود سرم هم اشاره می‌کند و اینکه برای تهیه سرم دردسرهایی داشته است.

یکی دیگر از همراهان بیمار کرونایی می‌گوید: در این چند روز فقط در مسیر داروخانه و بیمارستان بوده‌ایم. بیمارستان که تخت خالی نداشت و مریض‌مان را به منزل برده‌ایم اما برای رمدسیویر معطلی زیاد داریم چون بیمارستان خیلی شلوغ است. او در ادامه به زحمات کادر درمان اشاره کرده و می‌گوید: اما ما هم نگران مریض‌مان هستیم و همین مساله گاهی موجب بروز تنش بین مردم می‌شود.

وضعیتی که هنوز قرمز استواکسیناسیون کرونا از یک‌سو و موج مهلک آن از سوی دیگر در کشور ادامه دارد. براساس آمار وزارت بهداشت و درمان تا ظهر دیروز ۱۰میلیون و ۷۴۱هزار و ۹۵۶نفر دوز اول واکسن کرونا و دومیلیون و ۸۴۴هزار و ۲۵۰نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۳میلیون و ۵۸۶هزار و ۲۰۶دوز رسید. همچنین اعلام شده است که درحال‌حاضر ۲۸۵شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰شهر در وضعیت نارنجی، ۵۳شهر در وضعیت زرد قرار دارند.


 ورود محموله سرم تزریقی؛‌ به‌زودیسخنگوی سازمان غذا و دارو هم درباره کمبود برخی اقلام دارویی ازجمله سرم در کشور از دستور وزیر بهداشت برای خرید فوریتی سرم تزریقی و ورود آن به زنجیره توزیع در اسرع وقت خبر داد و همچنین درباره نحوه ثبت‌نام بیماران دیابتی در سامانه واکسیناسیون وزارت بهداشت، توضیح داد. دکتر کیانوش جهانپور درباره کمبود سرم تزریقی، گفت: با توجه به اینکه یکی از خطوط تولید درحال اصلاح بوده است و پیش‌بینی کاهش نسبی تولید انجام شده بود و از مدتی قبل تمهیداتی برای خرید و واردات سرم از کشورها انجام شده بود که متاسفانه با توجه به گرفتاری شدید این کشور در همه‌گیری کووید۱۹، از خروج این محموله ممانعت شد.

وی افزود: ظرف ۴۸ساعت گذشته با دستور وزیر بهداشت دستور خرید فوریتی سرم تزریقی از کشور ثالث صادر شده که به‌زودی و در اسرع وقت وارد زنجیره توزیع خواهد شد. علاوه‌بر‌این، سرم‌های تزریقی تولید داخل هم مدیریت می‌شوند تا در بیمارستان‌ها، مراکز درمان سرپایی و اورژانس‌ها استفاده شوند. فعلا داروخانه‌های بیمارستانی این سرم‌ها را در اختیار بیماران قرار می‌دهند. جهانپور تاکید کرد: محموله خریداری‌شده هم ظرف یکی، دو روز آینده به میزان کافی وارد کشور خواهد شد و بعد از آن مازاد بر نیاز بیماران بستری و مراکز درمانی، در شبکه داروخانه‌ای کشور هم توزیع می‌شود.


 سیستان‌وبلوچستان به‌سمت آرامشدرست در روزهایی که شرایط کرونایی در استان‌های نیمه‌شمالی کشور رو به حاد شدن گذاشته است، خبرهای حکایت از آن دارد که وضعیت سیستان‌وبلوچستانرو به آرامش است. نماینده ویژه وزیر بهداشت در استان سیستان‌وبلوچستان با موفق خواندن شیوه مدیریت بیماری کرونا در این استان، درعین‌حال از افزایش واکسیناسیون و بهبود شرایط در این منطقه خبر داده است. دکتر حمید سوری با اعلام این خبر گفت: اگر به نقشه‌های کشوری هم نگاه کنیم خوشبختانه استان سیستان‌وبلوچستان به‌مرور درحال تغییر است و اکنون شاید بتوانیم استان را جزو استان‌های کم‌خطر تلقی کنیم.

خوشبختانه تعداد موارد فوت، بستری و ابتلا کاهش یافته است.وی با تاکید بر اینکه همچنان پروتکل‌های بهداشتی در این استان به‌درستی رعایت نمی‌شود، اظهار کرد: در بسیاری از مناطق هنوز رعایت پروتکل‌ها کمتر از حدود ۴۰درصد است ولی با پوشش واکسیناسیون حداکثری با پویشی که از اواخر تیرماه در استان آغاز شد، توانستیم به پوشش خوبی از واکسیناسیون برسیم، به‌نحوی‌که بیش از ۶۵درصد افراد بالای ۵۰سال در این استان در زیرمجموعه سه دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر، زابل و زاهدان واکسینه شدند و همین امر سبب شده شدت ابتلا، بستری و فوت کاهش چشمگیری داشته باشد.ر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha