محققان هندی احتمال می‌دهد واکسن قدیمی سل قادر به محافظت از سالمندان در برابر کووید ۱۹ است.

حفاظت از سالمندان در برابر کووید ۱۹ با واکسن سل

سلامت نیوز:محققان هندی احتمال می‌دهد واکسن قدیمی سل قادر به محافظت از سالمندان در برابر کووید ۱۹ است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، افراد با افزایش سن، مستعد التهاب مزمن و به تبع آن بیماری‌هایی مانند کووید ۱۹ هستند. از طرفی التهاب باعث می‌شود شدت بیماری و احتمال مرگ ناشی از آن افزایش یابد.


به گزارش پایگاه خبری هلث،در این مطالعه محققان نمونه خون ۸۲ داوطلب را که با واکسن قدیمی سل (BCG) واکسینه شدند، مورد بررسی قرار دادند.
در نمونه خون این افراد کاهش چشمگیر سایتوکین دیده شد که با کاهش التهاب مرتبط است. سایتوکین‌ها پروتئین‌های محلول در آب هستند که توسط سلول‌های مختلف تولید شده و وظیفه انتقال پیام بین سلول‌ها را بر عهده دارند. کاهش نشانگرهای التهابی دیگری نیز در خون این افراد دیده شد که در مجموع شدت کووید ۱۹ و مرگ ناشی از آن را کاهش می‌دهد.


نتایج مطالعه نشان می‌دهد واکسن قدیمی سل (BCG) سالمندان را در برابر عفونت محافظت می‌کند و احتمال مرگ و میر ناشی از کرونا را کاهش می‌دهد. با وجود پیشرفت‌های قابل توجه در زمینه درمان سل در دهه‌های گذشته، این بیماری همچنان خطرناک‌ترین قاتل عفونی جهان است که بیش از چهار هزار و ۵۰۰ نفر در روز تسلیم آن می‌شوند و واکسیناسیون تنها راه پیشگیری از آن است.


سل (TB) یک بیماری عفونی ناشی از باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس است که اغلب به ریه‌ها حمله می‌کند. در سال ۲۰۱۸ میلادی ۷.۳ میلیون نفر با این عارضه تشخیص و درمان شدند. این بیماری بیشتر در آفریقا،‌ هند و چین دیده می‌شود و در اروپا، به ویژه انگلیس نیز شمار مبتلایان رو به افزایش است.
در حال حاضر بیماران برای درمان، دُزهای قابل توجه آنتی بیوتیک را به مدت ۶ تا ۸ ماه دریافت می‌کنند که عوارض جانبی ناخوشانیدی دارد و احتمال بازگشت بیماری حدود ۲۰ درصد است.


بیماری سل یکی از ۱۰ علل اول مرگ و میر در سراسر جهان است. سل مهمترین عامل مرگ بیماران مبتلا به ایدز است.
محققان احتمال می‌دهند واکسن سل در مناطقی که واکسن کووید ۱۹ در دسترس نیست، می‌تواند سالمندان را تا حدی در مقابل ویروس کرونا محافظت کند.


ویروس کرونا موسوم به «کووید۱۹» اواسط ماه دسامبر سال ۲۰۱۹  میلادی، ۲۴ آذر ۱۳۹۸،  در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد و سازمان جهانی بهداشت ۲۱ اسفند ۹۸ همه گیری جهانی این ویروس را اعلام کرد.


کشورهای زیادی همچون آمریکا، ایران، هند، روسیه، چین، انگلیس و کوبا وارد عرصه تولید واکسن کرونا شده‌اند و موفقیت‌های چشمگیری در این زمینه کسب کرده اند.اکنون واکسیناسیون علیه ویروس کووید ۱۹ در بسیاری از کشورها در حال انجام است.
نتایج این مطالعه در نشریه Science Advances منتشر شده است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha