روز شنبه، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که اول آبان‌ماه همه مدارس کشور به‌صورت حضوری بازگشایی خواهند شد. همچنین از اول مهرماه ٣٠ تا ۴٠درصد مدارس که زیر ۱۰۰نفر جمعیت دارند، می‌توانند به‌صورت حضوری در مدارس حاضر شوند.

یک بام و دو هوای بازگشایی مدارس

سلامت نیوز:روز شنبه، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که اول آبان‌ماه همه مدارس کشور به‌صورت حضوری بازگشایی خواهند شد. همچنین از اول مهرماه ٣٠ تا ۴٠درصد مدارس که زیر ۱۰۰نفر جمعیت دارند، می‌توانند به‌صورت حضوری در مدارس حاضر شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،هفته پیش هم رییس‌جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا یک مصوبه مهم برای مسوولان وزارت آموزش‌وپرورش داشت. یکی اینکه، سال تحصیلی جدید مدارس از اول مهرماه است و موضوع مهم دیگر اینکه به‌خاطر شرایط کرونا این بازگشایی غیرحضوری خواهد بود. تصمیمی مهم که خیال ۱۴میلیون دانش‌آموز و خانواده‌های آن‌ها را حداقل برای شروع سال تحصیلی یعنی اول مهرماه راحت کرد.

چراکه در این مدت مسوولان آموزش‌وپرورش بارها اعلام کرده بودند که با واکسیناسیون معلمان، به‌سمت بازگشایی حضوری مدارس خواهند رفت. آن‌ها از مدل آموزش مجازی در مدارس رضایت چندانی ندارند، برای همین خواهان بازگشایی مدارس هستند. همین اظهارنظرها موجب ترس و نگرانی بسیاری از خانواده‌ها شد و ماجرا تا جایی پیش رفت که تعدادی از والدین در شبکه‌های اجتماعی نوشتند که فرزندان‌شان را به‌خاطر جهش ویروس کرونا و احتمال ابتلای دانش‌آموزان به مدرسه نمی‌فرستند.


باوجود مشکلات آموزش مجازی، ستاد کرونا تصمیم گرفت که حداقل شروع مدارس با آموزش آنلاین باشد. دیروز هم علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از آموزش ترکیبی مجازی و حضوری در مدارس گفت و تاکید کرد در مدارسی که جمعیت زیر ۱۰۰نفر دارند، آموزش‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی می‌تواند حضوری باشد. رئیسی اعلام کرد: «حتی در برخی مدارس دانش‌آموز دو روز به مدرسه برود و دروس اصلی در این روزها تدریس شود و تعداد روزهای حضور در مدرسه به جمعیت دانش‌آموزان در مدرسه بستگی دارد و اگر بتوانند سقف ١۵دانش‌آموز در کلاس را رعایت کنند، مدرسه می‌تواند هر روز حضوری برگزار شود.

ما ١١٢هزار مدرسه در کشور داریم که ۶٢هزار مدرسه زیر ١٠٠نفر جمعیت دارند و این‌ها می‌توانند در کلاس کمتر از ١٠ تا ١۵دانش‌آموز حضور داشته باشند. مقرر شد درباره بازگشایی مدارس دو تیم تشکیل شود، یک تیم وزارت بهداشت و دیگری وزارت آموزش‌وپرورش است تا شیوه‌نامه‌ها را درست تبیین و ابلاغ کنند. مصوب شد تا اهتمام بر بازگشایی مدارس به‌صورت حضوری باشد.

برای این کار هم باید واکسیناسیون معلمان و والدین و سرویس مدارس و کادر مدارس انجام شود.» با این اوصاف، هنوز درباره بازگشایی مدارس دولتمردان به جمع‌بندی نرسیده‌اند، برخی‌شان از منتفی بودن بازگشایی می‌گویند، برخی دیگر از بازگشایی حتی به فرض کندی روند. به بازگشایی مدارس خوش‌بین نیستم نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران درباره مباحثی که درزمینه بازگشایی مدارس مطرح شده بود، گفت: خیلی به بازگشایی مدارس خوشبین نیستم؛ البته تصمیمات در کمیته کشوری اتخاذ می‌شود اما با توجه به شرایطی که اکنون می‌بینم خیلی خوش‌بین نیستم که مدارس باز شوند و حضوری شوند.برای بازگشایی مدارس اگر پروتکل خاصی وجود داشته باشد و موفق شویم که کودکان را علیه کرونا واکسینه کنیم، به بحث بازگشایی مدارس کمک می‌کند.

 بازگشایی آرام و تدریجی مدارس

 از سوی دیگر، علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش درباره آغاز سال تحصیلی و ارائه آموزش‌ها از اول مهرماه ​گفت: آموزش دانش‌آموزان امسال به‌صورت ترکیبی از آموزش مجازی و حضوری خواهد بود.

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش ادامه داد: بیش از ۱۰۰هزار کلاس زیر ۱۵دانش‌آموز داریم و ۵۰درصد مدارس ما نیز کمتر از ۷۵دانش‌آموز دارند که این مدارس و این کلاس‌ها می‌تواند به‌صورت حضوری و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار شود. وی تاکید کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا کلیات این طرح را تصویب کرده و قرار است تفاهم‌نامه‌ای بین کمیته‌های ستاد کرونا و آموزش‌وپرورش تنظیم شود تا استانداردهای لازم بهداشتی تدوین و تا پایان هفته به مدارس ابلاغ شود.کاظمی خاطرنشان کرد: در آموزش مجازی تاکید ما استفاده مدارس از شبکه آموزش دانش‌آموزی یا همان« شاد» است اما مدارس می‌توانند به نسبت فعالیت‌های خود از سامانه‌های دیگر آموزشی نیز استفاده کنند.

درحال‌توسعه و رفع اشکالات شاد هستیم تا بتوانیم با یک مدیریت یکپارچه بهترین بستر آموزش مجازی را برای دانش‌آموزان ایجاد کنیم.او گفته است که واکسیناسیون معلمان در حال انجام است و تا پایان شهریور به پایان خواهد رسید. همچنین به مدارس قبل از شروع سال تحصیلی سرانه بهداشتی تعلق خواهد گرفت. همچنین بازگشایی مدارس امسال با 11برنامه اجرایی خواهد شد و اولویت ما این است که مدارس را به‌صورت آرام و تدریجی بازگشایی و با کمترین دغدغه و به‌صورت مطمئن و باکیفیت به کار خود ادامه دهند. 

اوضاع وخیم آموزش غیرحضوری 

این درحالی است که کارشناسان نیز از اوضاع وخیم تحصیلی در دوران پاندمی و آموزش مجازی می‌گویند و از تلاش‌های «هیچ» آنان برای فراهم کردن بستری جهت آموزش حضوری گلایه می‌کنند؛ به‌طوری‌که محمدرضا نیک‌نژاد، فعال صنفی و معلم باسابقه به  می‌گوید:

زمانی که هیچ درایتی در برخی مسوولان برای ریشه‌کردن کردن شیوع این ویروس در کشور نمی‌بینیم، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم برای آموزش‌وپرورش اولویتی قائل باشند و به سمت‌وسویی بروند که آموزش حضوری از سر گرفته شود.او با بیان اینکه مسوولان آموزش‌وپرورش اقدامات زیادی می‌توانستند برای مهیا کردن مدارس انجام دهند، ادامه می‌دهد:

کشور‌های دنیا راهکار‌های زیادی را برای آموزش حضوری به‌ویژه در مقاطع پایه انجام دادند، زیرا آمار‌های جهانی به‌شدت ناکارآمدی آموزش مجازی را برای سطوح پایه نشان داده و نهاد‌های جهانی سفارش می‌کنند که کشور‌ها به‌سمت آموزش حضوری بروند.این کارشناس حوزه آموزش تاکید می‌کند: اما مسوولان ما به این سمت نرفته و در این مسیر کاری نکردند.

برای مثال، در برخی کشور‌ها ازآنجایی‌که ارتباط‌گیری کودکان با فضای مجازی سخت است، آموزش دانش‌آموزان مقاطع بالاتر را مجازی و غیرحضوری کرده و از فضای مدارس آنان برای آموزش دانش‌آموزان مقاطع پایین‌تر استفاده و بچه‌ها را پخش کرده بودند تا تراکم کلاسی را پایین بیاورند.نیک‌نژاد اضافه می‌کند: همزمان درمانگاه‌های سیاری در محدوده مدارس درست کردند تا به‌صورت مکرر از دانش‌آموزان تست گرفته شود و نظارت‌های دقیقی بر رعایت پروتکل‌ها صورت گیرد. اگر کشوری بخواهد و برایش اولویت باشد به سمت فراهم کردن شرایط جهت آموزش حضوری خواهد رفت.

او تاکید می‌کند: مسوولان هنوز نتوانستند شیوع کرونا را مدیریت کنند و انصافا نباید انتظار داشته باشیم که مدارس حضوری شوند اما راهکار وجود دارد و کشور‌های دیگر به کار بستند و حداقل بچه‌ها در سطح پایه از آموزش حضوری بهره‌مند می‌شوند و این مساله، آسیب‌های جدی آموزش مجازی را تا حدودی کاهش دادند.این معلم باسابقه آموزش‌وپرورش در پاسخ به این پرسش که در این صورت چه پیش‌بینی درباره شرایط تحصیلی دانش‌آموزان می‌توان متصور بود، اظهار می‌کند: دولت دوازدهم مدام شعار می‌داد که اولویتش آموزش حضوری است اما اینکه چه کاری برای آموزش حضوری انجام داده مشخص نیست و با این وضعیت شیوع سویه دلتا خیلی نباید انتظار داشت که کلاس‌ها حضوری باشد. اغلب معلمان دوز اول واکسن را دریافت کرده‌اند اما ما نمی‌توانیم ۱۴میلیون دانش‌آموز را مجبور به حضور کنیم و مدارس را منشأ شیوع گسترده کنیم. اولویت با جان دانش‌آموزان است.

نیک‌نژاد می‌گوید:بر کسی نه در ایران و دنیا پوشیده نیست که آموزش مجازی بسیار ناکارآمد است. زیرساخت‌های لازم در ایران وجود ندارد و شاد واقعا نتوانسته آنچه در آموزش مجازی بایدوشاید را پیش ببرد. به همین دلیل اولویت با آموزش حضوری است.او با بیان اینکه آموزش غیرحضوری آسیب‌های بلندمدت و زیادی خواهد داشت، اظهار می‌کند: اما درعین‌حال چشم‌انداز مثبتی تا زمانی که حداقل ۷۰درصد کشور واکسینه نشوند و مرگ‌ومیر کاهش پیدا کند نمی‌توان داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha