تیمی از محققان بین‌المللی در تازه‌ترین مطالعات خود موفق به کشف یک داروی ترکیبی شدند که می‌تواند تا اندازه قابل توجهی خطر سکته قلبی و مغزی را کاهش دهد.

کاهش قابل توجه خطر حمله قلبی و مغزی با یک داروی ترکیبی

سلامت نیوز:تیمی از محققان بین‌المللی در تازه‌ترین مطالعات خود موفق به کشف یک داروی ترکیبی شدند که می‌تواند تا اندازه قابل توجهی خطر سکته قلبی و مغزی را کاهش دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مدیکال اکسپرس، یک مطالعه بین‌المللی به سرپرستی محققان همیلتون می‌گوید، درمان ترکیبی آسپرین، استاتین‌ها و حداقل دو داروی فشار خون در دوز‌های ثابت می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی عروقی کشنده (CVD) را تا بیش از نصف کاهش دهد.


رمان‌های ترکیبی دوز ثابت (FDC) با و بدون آسپرین در مقابل گروه کنترل در تجزیه و تحلیل ترکیبی بیش از ۱۸۰۰۰ بیمار بدون CVD قبلی از سه کارآزمایی بالینی بزرگ مورد بررسی قرار گرفت. FDC‌ها از جمله آسپرین خطر حمله قلبی را ۵۳ درصد، سکته مغزی را ۵۱ درصد و مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی را ۴۹ درصد کاهش می‌دهد.


نتایج مورد استقبال رهبران بین المللی در تحقیقات قلب و عروق قرار گرفت. تقریبا ۱۹ میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر بیماری قلبی -عروقی جان خود را از دست می‌دهند و دو برابر آن‌ها سالانه دچار حمله قلبی یا سکته مغزی می‌شوند.


حدود ۸۰ درصد از حوادث قلبی عروقی در افراد بدون سابقه قبلی چنین بیماری رخ می‌دهد، به این معنی که در صورت پیشگیری از اکثر حملات قلبی، سکته‌های مغزی و مرگ‌های مرتبط در جهان، استراتژی‌های پیشگیرانه موثر از جمله دارو در افراد بدون CVD ضروری است.


فیلیپ جوزف، استادیار پزشکی در دانشگاه مک مستر، محقق در موسسه تحقیقات سلامت جمعیت و متخصص قلب در مرکز سلامت همیلتون می‌گوید: این ترکیب، جداگانه یا به عنوان پلی پیل، به طور قابل توجهی رویداد‌های CVD کشنده و غیر کشنده را کاهش می‌دهد. بیشترین اثرات با درمان‌هایی که شامل عوامل کاهش فشار خون، استاتین و آسپرین است، مشاهده می‌شود که می‌تواند حوادث قلبی و عروقی کشنده و غیر کشنده را تا نصف کاهش دهد. مزایا در سطوح مختلف فشار خون، سطح کلسترول و با یا بدون دیابت ثابت است، اما مزایای بزرگتری ممکن است در افراد مسن ایجاد شود.


جوزف اولین نویسنده مطالعه متاآنالیز توسط موسسه تحقیقات سلامت جمعیت (PHRI) از دانشگاه مک مستر و علوم بهداشت همیلتون است. سلیم یوسف، مدیر اجرایی PHRI و استاد برجسته دانشگاه مک مستر، نویسنده ارشد و محقق اصلی است.


در این مطالعه محققانی از ۱۳ کشور شرکت کردند و شرکت کنندگانی از ۲۶ کشور و هر قاره مسکونی جهان در آن حضور داشتند. این مطالعه توسط The Lancet منتشر و همزمان توسط جوزف در کنگره انجمن قلب اروپا ارائه شد.


پیش از این تصور می‌شد که استراتژی‌های درمانی FDC که توسط محققان آزمایش شده است، به طور قابل توجهی رویداد‌های CVD را کاهش می‌دهد و هنگامی که در فرمول دارویی تک قرص استفاده می‌شود، «پلی پیل» نامیده می‌شود، اما اثبات مزایای آن تا دو سال گذشته در دسترس نبوده است.


مفهوم قرص ترکیبی اولین بار دقیقا ۲۰ سال پیش به عنوان راهکاری برای کاهش چشمگیر CVD در جمعیت و همچنین در افرادی که قبلا حمله قلبی یا سکته مغزی داشته‌اند، مطرح شد.


آزمایش‌های اولیه نشان داد پایبندی بیمار به رژیم‌های درمانی و کنترل عوامل خطر بهتر با استفاده از پلی پیپ در مقایسه با استفاده از دارو‌های منفرد، مراقبت‌های معمول یا دارونما، بهتر است.


یوسف می‌گوید: این نتایج بسیار بزرگ است و استفاده گسترده از آن می‌تواند بین ۵ تا ۱۰ میلیون نفر را که سالانه دچار سکته مغزی، حمله قلبی یا مرگ ناشی از این شرایط می‌شوند، جلوگیری کند.


او افزود: من می‌توانم آینده‌ای را با توسعه یک پلی پیپ قوی‌تر ببینم که در آن ما می‌توانیم بیماری‌های قلبی عروقی را ۶۵ یا ۷۰ درصد در سراسر جهان کاهش داده و حتی مزایای بیشتری را شاهد باشیم.


پلی پیپ‌ها را می‌توان با هزینه‌های اندک در اختیار مردم قرار داد و احتمالا بسیار مقرون به صرفه هستند. محققان یافته‌های خود را از ترکیب داده‌های سه مطالعه بزرگ در مجموع ۱۸۰۰۰ نفر که به مدت ۵ سال مورد بررسی قرار گرفتند، جمع آوری کردند که این‌ها شامل مطالعه بین المللی Polycap (TIPS) -۳، ارزیابی نتایج پیشگیری از قلب (HOPE) -۳ و کارآزمایی PolyIran بود.


سایر کارشناسان و سازمان‌های بین المللی نتایج این مطالعه را تحسین کردند.
پروفسور فائوستو پینتو، رئیس WHF گفت: فدراسیون جهانی قلب (WHF) متعهد است که با کاهش بار CVD در سراسر جهان، در جهت توسعه سلامت قلب و عروق برای همه در کشور‌های توسعه یافته و در حال توسعه، متعهد باشد.


نشان دادن یک رویکرد کم هزینه با استفاده از ترکیب دوز ثابت برای کاهش CVD در حدود ۵۰ درصد فوق‌العاده است و یک فرصت بزرگ برای مقابله با این بیماری در سطح جهانی است که تاثیر بالقوه عمده‌ای بر زندگی مردم دارد. WHF از استفاده از polypill در دهه گذشته و این نتایج شواهد محکمی برای تقویت استراتژی حمایت جهانی ما ارائه می‌دهد.


سر جرمی فرار، مدیر Wellcome Trust گفت: Wellcome Trust یکی از سه مطالعه اصلی را که بر اساس توصیه‌های حاصل از کارگاهی که با سازمان جهانی بهداشت در لندن در آگوست ۲۰۰۱ تشکیل شده بود، در بر می‌گیرد و متعهد به ارزیابی راه حل‌های کم هزینه و کاربردی گسترده برای بیماری‌های شایع از جمله بیماری‌های قلبی عروقی است. ما خوشحالیم که حمایت ما به توسعه شواهد محکمی کمک کرده است که نشان می‌دهد ترکیبات پلی پیل یا دوز‌های ثابت شامل کاهش فشار خون، استاتین‌ها و آسپرین می‌تواند CVD به طور قابل توجهی کاهش دهد.

ترجمه از باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha