هم‌افزایی بین مسئولان دستگاه‌های اجرایی و بسیج همه ظرفیت‌های کشور برای واردات واکسن، فضای امید وارکننده و آرامی را در جامعه ایجاد کرده است به طوری که طی چند روز گذشته تقریباً هر روز یک محموله چند میلیونی واکسن کرونا وارد کشور شده است.

سرازیر شدن سیل واکسن به کشور

سلامت نیوز:هم‌افزایی بین مسئولان دستگاه‌های اجرایی و بسیج همه ظرفیت‌های کشور برای واردات واکسن، فضای امید وارکننده و آرامی را در جامعه ایجاد کرده است به طوری که طی چند روز گذشته تقریباً هر روز یک محموله چند میلیونی واکسن کرونا وارد کشور شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،این اقدامات آنچنان با سرعت و شتاب بالایی انجام می‌گیرد که وزیر بهداشت و در‌مان می‌گوید به جای باران، سیل واکسن به کشور سر ریز شده است. از طرفی فعالیت‌های حمایتی نهاد‌هایی همچون سپاه، ارتش ، هلال احمر و شهرداری تهران در افزایش مراکز تجمیعی واکسیناسیون باعث شده منحنی تزریق واکسن در کشور همچنان صعودی باشد.

گزارش های سازمان گمرگ کشور هم نشان می دهد بیش از 46 میلیون دوز واکسن در 49 محموله طی 7 ماه از 15 بهمن 99 تا 18 شهریور ماه سال جای از کشورهای چین، ژاپن، ایتالیا، روسیه، کره‌جنوبی، اتریش و هند وارد کشور شده و این روند همچنان ادامه خواهد داشت حالا با اقدامات انجام شده آمار تزریق واکسن روز‌به‌روز در حال افزایش است. تزریق بیش از 33 میلیون دوز واکسن و تلاش برای شکستن پی‌درپی رکورد واکسیناسیون روزانه امید به واکسیناسیون بیش از 70 درصد ایرانی‌ها در آینده‌ای نه چندان دور و بازگشت به زندگی عادی را قوت بخشیده است. 

۱۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا تا آذر امسال وارد کشور می‌شود

غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه واکسیناسیون گسترده و مهار اپیدمی کرونا اولویت مهم دولت سیزدهم است از تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه می‌گوید: از ابتدای فعالیت دولت جدید و فقط از ابتدای شهریور تاکنون حدود 30 میلیون واکسن کرونا وارد شده و تا پایان شهریور و فقط در همین ماه [تا پایان شهریور] 40 میلیون واکسن کرونا وارد کشور می‌شود.

او که مهم‌ترین اقدام برای مهار این بیماری را واکسیناسیون گسترده می‌داند عنوان می‌کند: همه تلاش در دولت این است که در مهر و آبان از طریق واردات و تولید داخل، میزان واکسن تأمین شده در کشور را به 100 میلیون دوز برسانیم.رئیس دفتر رئیس جمهوری همچنین از تزریق دوز سوم واکسن خبر می‌دهد و می‌گوید: یکی از اقدامات مهمی که در دستور کار دولت است، تزریق دوز سوم واکسن برای پرستاران و تأمین و تزریق واکسن به خانواده کادر پرستاری است.البته برای آحاد مردم نیز به جد به‌دنبال این هستیم که تا چند ماه آینده حداقل 70 درصد جامعه علیه کرونا واکسینه شوند.

تمرکز وزارت بهداشت بر تأمین واکسن

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم با تأکید بر شکسته شدن رکورد واردات واکسن در کشور، از واردات 40 تا 50 میلیون دوز واکسن تا پایان شهریورماه خبر می‌دهد. دکتر بهرام عین‌اللهی از هم قسم شدن شخص رئیس جمهور، معاون اول و وزیر خارجه و راه و شهرسازی برای حل مشکل واکسیناسیون و غلبه بر بیماری کرونا می‌گوید و تأکید می‌کند:

وقتی دولت را تحویل گرفتیم اصلاً واکسن نداشتیم و ذخیره ما صفر بود. همه مسئولان در این زمینه وارد کار شدند و خداوند نعمت‌های خود را فراوان به ما رساند و از جایی به ما عنایت کرد که اصلاً فکر نمی‌کردیم.او با اشاره به اینکه وضع واکسن کشور خوب است و محموله‌های واکسن روزانه به کشور وارد می‌شود می‌گوید: هیچ نگرانی در این زمینه نداریم و مطمئن هستیم شدت معضل کرونا در چند ماه آینده کم می‌شود و دیگر مرگ و میرها را شاهد نخواهیم بود.

عین‌اللهی می‌افزاید: همه کارگران باید بدون رده‌بندی و اولویت سنی واکسینه شوند چرا که جمعیت کارگران محدود است و از طرفی هم نقش مهمی در اقتصاد جامعه دارند و در یک فضای تجمعی کار می‌کنند.وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه با تأکید بر اجرای قرنطینه هوشمند، بیان می‌کند: با اجرای این طرح، کسانی که واکسن تزریق کرده باشند می‌توانند به مسافرت، کار و امور خود بپردازند و شرط انجام کارها تزریق واکسن خواهد بود.

30میلیون دوز واکسن در مهر وارد می‌شود

علیرضا رئیسی نیز با بیان اینکه در هفته گذشته حدود 10 میلیون دوز واکسن وارد کشور شده است، می‌گوید: خبرهای خوبی هم برای هفته آینده داریم؛ یکشنبه و پنجشنبه هفته آینده هم حداقل دو محموله پنج میلیون دوزی واکسن وارد کشور خواهد شد. به احتمال زیاد اواسط هفته هم حدود 3.2 میلیون دوز واکسن به کشور وارد خواهد شد.

  معاون بهداشت وزارت بهداشت از ورود حدود 30 میلیون دوز واکسن به کشور در مهر ماه خبر می‌دهد و می‌گوید: با این حساب واکسیناسیون دوز اول را برای گروه هدفمان که حدود 61میلیون و 200 هزار نفر هستند، کامل خواهیم کرد و برای دوز دوم هم مشکلی نداریم؛ ان‌شاءالله واکسن در دسترس خواهد بود. او این آمار‌های اعلامی را بدون احتساب واکسن‌های تولید داخل عنوان می‌کند و از سرعت گرفتن تولید داخلی واکسن می‌گوید:تاکنون حدود4 میلیون دوز واکسن از داخل دستمان رسیده است که با استقبال بسیار خوبی مواجه شده‌اند. 

دوبرابر شدن مراکز واکسیناسیون

از آنجایی که یکی از دغدغه‌های رئیس جمهوری و وزیر بهداشت تزریق بموقع واکسن‌های وارداتی و قبل از وقوع پیک ششم بیماری است برای افزایش مراکز تجمیعی واکسن هم تصمیمات مهمی گرفته شده است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه با اشاره به اینکه طی سه روز گذشته رکورد تزریق روزانه واکسن شکسته شده است، می‌گوید: برنامه داریم تعداد مراکز تجمیعی را که حدود هزار و هشت عدد است دو برابر کنیم. علاوه بر آن برنامه داریم اکثر مراکز به‌صورت دوشیفته فعالیت کنند که سرعت واکسیناسیون افزایش پیدا کند تا ان شاءالله از مرز یک تا یک و نیم میلیون دوز تزریق در روز عبور کنیم.

واکسینه شدن استان تهران بالاتر از میانگین کشوریحالا در شرایطی که کشور از پیک پنجم عبور کرده و می‌توان گفت حدود 21 استان کاملاً از پیک عبور کرده و سیر نزولی را طی می‌کنند، یک استان به تازگی از پیک عبور کرده ودر 9 استان دیگر نیز سیر افزایش بیماری متوقف شده و روزهای مهمی را پیش رو داریم.به اعتقاد متخصصان اگر در این روزهای طلایی روند واکسیناسیون در کشور افزایش یابد، آمار ابتلا و مرگ و میر در کشور روندی نزولی به خود خواهد گرفت همانگونه که در تهران و البرز نیز با روندی نزولی مواجه شده‌ایم.

علیرضا زالی فرمانده ستاد عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران نیز در این باره می‌گوید: تاکنون 33 درصد از جمعیت هدف استان بر مبنای جمعیت ساکن، در برابر کرونا واکسینه شده‌اند که از میانگین کشوری بالاتر است و مجموع آمار واکسن تزریق شده در استان تهران از پنج میلیون و 750 هزار دوز گذشته است که سهم استان در دوز اول و دوم دریافت شده از مرز یک میلیون و 750هزار نفر عبور می‌کند.وی اظهار می‌دارد: در استان تهران بیش از 90 درصد افراد گروه‌های شغلی پرخطر تاکنون واکسینه شده‌اند.

واکسیناسیون گروه‌های مختلف

برکسی پوشیده نیست که واکسیناسیون عامل مهمی در کاهش ابتلا به بیماری و همچنین کاهش شدت بیماری و مرگ و میر ناشی از آن است. از این‌رو با ورود محموله‌های واکسن در کشور و افزایش مراکز تجمیعی مشکل واکسیناسیون تا حدود قابل قبولی رفع شده است و گروه‌های مختلف سنی و شغلی برای واکسیناسیون علیه بیماری فراخوانده شدند.

یکی از این گروه‌ها دانشجویان هستند. به گفته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای بازگشایی دانشگاه‌ها، استادان واکسینه شدند و واکسیناسیون دانشجویان آغاز شده و برنامه‌ریزی برای واکسینه کردن خانواده‌های دانشجویان هم در دستور کار است تا سال جدید تحصیلی و بازگشایی دانشگاه‌ها دریافت‌کنندگان واکسن بتوانند به‌صورت حضوری در کلاس ها حاضر شوند.

بازگشایی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی از اواسط مهرماه خواهد بود و وزارت علوم برای بازگشایی دانشگاه‌های خود در حال برنامه‌ریزی است. وزیر بهداشت در این باره تأکید می‌کند: دانشگاه‌ها به‌طور قطع بازگشایی می‌شوند. در آینده نزدیک واردات واکسن کودکان انجام می‌شود ولی تأکیدی بر بازگشایی مدارس از مهرماه نیست. در همین راستا علی شریفی زارچی سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت‌ از فعالیت سامانه ثبت‌نام واکسیناسیون کرونا برای دانشجویان و طلاب می‌گوید.

دانشجویان زیرمجموعه وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد و طلاب حوزه‌های علمیه سراسر کشور می‌توانند به سایت salamat.gov.ir مراجعه و با ورود کد ملی، تاریخ تولد و شماره همراه ثبت‌نام و بلافاصله زمان و مکان تزریق واکسن را انتخاب کنند. دانشجویان و طلاب برای واکسیناسیون نیازی نیست به شهر محل تحصیل مراجعه کنند و این امکان فراهم شده است تا دانشجویان و طلاب بتوانند نزدیک‌ترین مرکز واکسیناسیون را انتخاب کنند. به گفته وزیر بهداشت همه کارگران نیز بدون رده‌بندی و اولویت سنی می‌توانند واکسینه شوند چرا که جمعیت کارگران محدود است و از طرفی هم نقش مهمی در اقتصاد جامعه دارند و در یک فضای تجمعی کار می‌کنند پس باید واکسیناسیون آنها نیز انجام شود.

کارکنان هتل‌ها و هتلداران در دسته‌بندی جدید وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا جزو مشاغل در اولویت واکسیناسیون قرار گرفته‌اند و رئیس هیأت مدیره جامعه هتلداران ایران نیز از آغاز واکسیناسیون شاغلان در مراکز اقامتی کشور خبر داده می‌گوید: فرایند واکسیناسیون هتلداران و شاغلان در هتل‌ها آغاز شده است.

تعداد محدودی از استان‌ها دو دوز واکسن کووید را زده‌اند و برای واکسیناسیون سراسری تمام مشاغل مرتبط با هتل و دیگر مراکز اقامتی، با معاونت وزارت بهداشت هماهنگی شده است، به محض این‌که فهرست شاغلان در این بخش به این معاونت و دانشگاه‌های علوم پزشکی ارائه شود، بلافاصله واکسیناسیون آغاز می‌شود.

آنچه به اسم فایزر فروخته می‌شود، تقلبی استدر این بین خبرهایی نیز از وجود برندهای خاصی از واکسن نظیر برند فایزر در ناصر خسرو و بازار آزاد به گوش می‌رسد؛ موضوعی که محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو آن را رد می‌کند و می‌گوید: تاکنون سابقه واردات رسمی واکسن فایزر به کشور نداشته‌ایم بنابراین شک نکنید آنچه به‌عنوان فایزر در بازار آزاد و ناصرخسرو فروخته می‌شود، تقلبی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha