چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱
کد خبر: 317747

کارشناس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به نقش مصرف غذاهای حاوی ویتامین A در سلامت کودکان زیر پنج سال، گفت: ویتامین A در تنظیم و تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به کرونا و بیماری‌های تنفسی تاثیرگذار است.

نقش ویتامین A در مقابله با کرونا

سلامت نیوز: کارشناس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به نقش مصرف غذاهای حاوی ویتامین A در سلامت کودکان زیر پنج سال، گفت: ویتامین A در تنظیم و تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به کرونا و بیماری‌های تنفسی تاثیرگذار است.


به گزارش سلامت نیز به نقل از ایسنا،ندا فرح‌بخش با اشاره به نقش ویتامین A در مقابله با کرونا در کودکان زیر پنج سال، اظهار کرد: ویتامین A یکی از ویتامین‌های بسیار مهم است که نقش مهمی در بسیاری از فعالیت‌های حیاتی بدن دارد؛ این ویتامین در رشد و نمو، کیفیت بینایی، حفظ بافت‌های مخاطی بدن مانند لایه‌های مخاطی اندام‌های گوارشی و تنفسی و همچنین در دستگاه ایمنی بدن مؤثر است.


وی افزود: ویتامین A در شکل فرم اصلی خود تنها در منابع حیوانی مانند جگر، شیر و لبنیات وجود دارد. پیش‌سازهای ویتامین A یعنی کاروتنوئیدها نیز در منابع گیاهی وجود دارند که به ویتامین A تبدیل می‌شوند.


فرح‌بخش ادامه داد: میوه‌های نارنجی و زرد مانند طالبی، گریپ‌فروت، زردآلو و سبزیجاتی مانند هویج، کدوتنبل، سیب‌زمینی شیرین و کدو حلوایی از منابع بتاکاروتن هستند. کلم بروکلی، اسفناج و انواع سبزیجات تیره نیز از منابع بتاکاروتن هستند.
وی گفت: باید توجه کرد که میزان بتاکاروتن در میوه و یا سبزی پررنگ‌تر، بیشتر است.
کارشناس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: با توجه به نقش ویتامین A در تنظیم و تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به کرونا و بیماری‌های تنفسی، مرحله نخست برنامه مکمل‌یاری‌ مگادوز ویتامین A برای کودکان دو تا پنج سال، در برخی استان‌ها از جمله خوزستان اجرا شده است.


وی افزود: برای کودکان زیر دو سال مصرف قطره مولتی ‌ویتامین یا قطره AD جهت مکمل‌یاری، این گروه استفاده می‌شود.
فرح‌بخش بیان کرد: آموزش و مشاوره تغذیه برای مادران دارای کودک زیر پنج سال در زمینه مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین A توسط بهورزان در مناطق روستایی و توسط مراقبین سلامت در پایگاه‌های سلامت شهری، به منظور تغذیه بهتر این کودکان و با هدف تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به کرونا در شرایط کرونایی ارائه می‌شود.


وی عنوان کرد: همچنین کارشناسان تغذیه در ستاد مرکز بهداشت استان و شهرستان و مراکز خدمات جامع سلامت با ارائه مراقبت‌های تغذیه‌ای ضروری، آموزش و مشاوره تخصصی تغذیه به صورت حضوری و غیرحضوری خدمات مورد نیاز را ارائه می‌دهند. از طریق سامانه تلفنی مشاوره تغذیه ۴۰۳۰ نیز مشاوره در خصوص تغذیه مناسب برای پیشگیری از کرونا و تغذیه مناسب حین بیماری و دوره نقاهت، به مردم ارائه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha