پنجشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۵
کد خبر: 317770

تحقیقات جدید نشان می دهد که کلسترول تولید شده در مغز نقش کلیدی در ابتلا به بیماری آلزایمر دارد.

کلسترول نقش کلیدی در ابتلا به آلزایمر دارد

سلامت نیوز:تحقیقات جدید نشان می دهد که کلسترول تولید شده در مغز نقش کلیدی در ابتلا به بیماری آلزایمر دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه ویرجینیا در آمریکا دریافتند که کلسترول تولید شده توسط سلول هایی به نام «آستروسیت» برای کنترل تولید پروتئین «آمیلوئید بتا» ضروری است.


به گزارش پایگاه اینترنتی نیوز مدیکال،«آمیلوئید بتا» پروتئینی چسبنده ای است که در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر تجمع می یابد. این پروتئین در پلاک های نامحلول که نشانه بارز بیماری آلزایمر است، تجمع می یابد.


تاکنون محققان تلاش های زیادی را برای هدف قرار دادن این پلاک ها انجام داده اند به این امید که حذف یا جلوگیری از آنها می تواند آلزایمر را درمان و یا از ابتلا به آن جلوگیری کند.


اکنون یافته های این مطالعه جدید بینش مهمی را در مورد نحوه و علت تشکیل این پلاک ها ارایه می دهد و می تواند توضیح دهد که چرا ژن های مرتبط با کلسترول با افزایش خطر ابتلا به آلزایمر مرتبط هستند. نتایج این همچنین مسیر مهمی را در اختیار محققانی قرار می دهد که برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر تلاش می کنند.


هیتر فریس از بخش غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه ویرجینیا گفت: داده های مطالعه ما بر اهمیت تمرکز بر تولید کلسترول در آستروسیت ها و انتقال به سلول های عصبی به عنوان راهی برای کاهش بتا آمیلوئید و جلوگیری از تشکیل پلاک ها اشاره می کند.


وی افزود: در حالی که کلسترول اغلب با گرفتگی عروق و بیماری های قلبی مرتبط است اما در بدن افراد سالم نقش مهمی را ایفا می کند. بدن به طور طبیعی کلسترول تولید می کند زیرا کلسترول می تواند هورمون تولید کرده و سایر عملکردهای مهم را انجام دهد.
اکنون نتایج این مطالعه ورودی جدیدی را به فهرست مسوولیت های کلسترول اضافه می کند. این مطالعه همچنین نقش آستروسیت ها در بیماری آلزایمر را روشن می کند.


محققان می دانند که این سلول های شایع مغزی (آستروسیت ها) در جریان بیماری آلزایمر دچار تغییرات چشمگیری می شوند ، اما هنوز مشخص نیست که آیا این سلول ها از این بیماری آسیب می بیند یا اینکه در بروز آلزایمر دخیل هستند. اکنون نتایج این مطالعه جدید نشان می دهد که این سلول ها در ایجاد بیماری آلزایمر دخیل هستند.


آنها در این مطالعه متوجه شدند که آستروسیت ها با ایجاد و توزیع کلسترول در سلول های مغزی به نام نورون ، به پیشرفت آلزایمر کمک می کنند. این تجمع کلسترول، تولید بتا آمیلوئید را افزایش می دهد و به نوبه خود باعث تجمع پلاک می شود.


به طور معمول ، کلسترول در نورون ها بسیار پایین نگه داشته می شود و تجمع بتا آمیلوئید را محدود می کند. اما در آلزایمر ، نورون ها توانایی خود را برای تنظیم بتا آمیلوئید از دست می دهند و در نتیجه پلاک ایجاد می شود.


این محققان در یک مقاله علمی جدید گزارش دادند که مسدود کردن تولید کلسترول ناشی از سلول های آستروسیت ها به طور قوی میزان تولید بتا آمیلوئید را در موش های آزمایشگاهی کاهش داد. با این حال آنها اظهار داشتند که هنوز خیلی زود است که بگوییم انجام این کار بر روی انسان ها می تواند از تشکیل پلاک در افراد جلوگیری کند. اما محققان معتقدند که تحقیقات بیشتر به احتمال زیاد بینش های مهمی را به همراه خواهد داشت که به نبرد علیه آلزایمر کمک می کند.


مشروح این مطالعه در مجله علمی PNAS منتشر شده است.
به گزارش ایرنا، آلزایمر یا بیماری فراموشی، یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که در اثر آن به تدریج توانایی‌های ذهنی بیمار تحلیل می‌رود. البته با بالا رفتن سن، اندکی فراموشکار شدن در افراد طبیعی است. اما در بیماری آلزایمر این اختلال حافظه به تدریج پیشرفت می‌کند.


یک هشتم از افراد دارای ۶۵ سال و بیشتر، این حالت مخرب زوال عقل را دارند. آلزایمر در مرحله اول ممکن است برای خانواده و دوستان قابل تشخیص نباشد. اما قبل از بروز، علائم هشداری از خود نشان می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha