به گفته یک پژوهشگر، نور سفید آستانه تحمل انسان را پایین می آورد و قدرت تفکر وی را تضعیف می کند. متاسفانه ایرانی‌ها از نور سفید زیاد استفاده می ‌کند.

نورسفید ساعت بیولوژیکی بدن را بر هم می زند

سلامت نیوز: به گفته یک پژوهشگر، نور سفید آستانه تحمل انسان را پایین می آورد و  قدرت تفکر وی را تضعیف می کند. متاسفانه ایرانی‌ها از نور سفید زیاد استفاده می ‌کند.

به گزارش سلامت نیوز، حامد میرزاخلیل، پژوهشگر در زمینه آلودگی های نوری در گفتگو با سیناپرس درباره تفاوت نور سفید و آبی در ساعت بیولوژیکی موجودات گفت: از آنجایی که هورمون ملاتونین تحت تاثیر مستقیم  نور سفید و آبی است با کوچکترین تابشی از این نور ترشح آن با اختلال مواجه می شود و حتی در بسیاری موارد متوقف می شود. گفتنی است؛ ملاتونین وظیفه کنترل کننده استرس در انسان و ساعت بیولوژیک در تمامی موجودات را بر عهده دارد. در واقع چرخه خواب و بیداری، گرسنگی و دوره های قاعدگی بانوان  و  میزان متابولیسم آقایان را کنترل می ‌کند. تحقیقات نشان داده است اگر در برخی موارد سیستم بیولوژیکی و متابولیسم بدن ما موجودات استاندارد نیست یکمی از مهمترین علت های آن به قرار گرفتن در معرض نور سفید به صورت طولانی مدت است. این نور آستانه تحمل انسان را پایین می آورد و قدرت تفکر وی را تضعیف می کند. متاسفانه ایرانی‌ها از نور سفید زیاد استفاده می ‌کند.

وی با اشاره به سلامت درختان و چرخه زیستی آن ها  با نورپردازی زیاد گفت: نور سفید و نورپردازی های بلند مدت چرخه زیستی درختان را با اختلال مواجه می کند. ممکن است درخت در همان سال ها خشک نشود، اما سیستم ایمنی آن بسیار ضعیف می ‌شود و در نتیجه با یک بیماری و تنش مضاعف وارد شده به درخت، از پا در می آید و رنجور می شود.  در واقع به شدت آسیب پذیر می‌شود و نمی ‌تواند تنش های زودگذر را رد کند. به همین دلیل بسیاری از درختان تهران خشک یا رنجور هستند و نمی توانند بسیاری از تنش‌ها را تحمل کنند و از گرمای شدید تابستان سربلند بیرون بیایند. به همین دلیل توانایی کمی در تحمل تنش‌های تابستانه دارند.

به گفته میرزا خلیل در طول تاریخ طبیعی کره زمین موارد زیادی از ضعیف شدن سیستم ایمنی موجودات را تجربه کرده است. برای مثال در عصر یخبندان بسیاری از گونه ها از پیش ضعیف شده بودند که پژوهشگران احتمال می دادند بدن موجودات از پیش با میکروب هایی آسیب‌پذیر شده بودند.

وی افزود: تابش مداوم و شدید نور سفید باعث می شود درخت به خزان زودرس مبتلا  شود که بعد از چند سال رو به ضعف می رود و با یک عامل بیرونی نظیر بادهای شدید درخت سرنگون می شود و به عمر خود پایان می دهد.

میرزاخلیل با اشاره به دیگر موجودات شب زی در مواجهه طولانی مدت با نور سفید گفت: برخی سوسک های شب زی با دیدن ستارگان و کهکشان ها مسیر خود را پیدا می‌کنند که تحت تاثیر الودگی نوری نمی توانند مسیر خود را پیدا کند یا نوعی شب پره وجود دارد که در ۵۰ سال گذشته آمار جمعیت آن به دلیل در معرض قرار گرفتن مداوم در نور سفید کاهش پیدا کرده است و تخم ریزی آن در شب دچار اختلال شده است.

وی افزود: بر مبنای تحقیقات انجام شده خانه هایی که نزدیک به معابر خیابانی و در معرض نور سفید قرار دارند، علاوه بر اینکه از اجتماع حشرات در محدوده زندگی خود بیشر رنج می برند، در معرض بیماری های مشترک میان حشرات با انسان قرار می گیرند در واقع افرادی که در این خانه ها زندگی می کنند بیشتر در معرض این نوع بیماری های التهابی قرار می گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha