انزوای محیط زیست ایران پس از چهار سال شکسته شد و حضور در مجامع بین المللی و تعامل با جهان برای حل بحران های زیستی از سر گرفته شد. در حالی که عیسی کلانتری علاقه ای به شرکت در نشست ها و مجامع جهانی نشان نمی داد و رویکردی تک روانه در پیش گرفته بود، رییس جدید سازمان حفاظت محیط زیست تنها یک هفته پس از انتصاب، با حضور در چهارمین مجمع وزیران و مراجع محیط زیستی آسیا و اقیانوسیه از وزاری محیط زیست خواست تا برای "نجات زمین" هم افزایی کنند.

درخواست سلاجقه در چهارمین مجمع وزیران محیط زیستی آسیا و اقیانوسیه: هم‌افزایی برای نجات زمین

سلامت نیوز: انزوای محیط زیست ایران پس از چهار سال شکسته شد و حضور در مجامع بین المللی و تعامل با جهان برای حل بحران های زیستی از سر گرفته شد. در حالی که عیسی کلانتری علاقه ای به شرکت در نشست ها و مجامع جهانی نشان نمی داد و رویکردی تک روانه در پیش گرفته بود، رییس جدید سازمان حفاظت محیط زیست تنها یک هفته پس از انتصاب، با حضور در چهارمین مجمع وزیران و مراجع محیط زیستی آسیا و اقیانوسیه از وزاری محیط زیست خواست تا برای "نجات زمین" هم افزایی کنند.

 

به گزارش سلامت نیوز، در این مراسم که به صورت ویدئوکنفرانس، به زبان انگلسی و به میزبانی سوون در کشور کره جنوبی برگزار می شد دکتر علی سلاجقه رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران شرکت و سخنرانی کرد.

 

دکتر سلاجقه با اظهار خرسندی از گرایش جهانی برای ساختن جهانی بهتر و شکل گیری طبیعت متعادل و متوازن گفت:« توجه ویژه به بازیابی سبز در دستیابی به اهداف توسعه پایدار و سایر اهداف ابزارهای مختلف بین المللی مربوط به حفظ و ارتقای اکوسیستم ها و تنوع زیستی کمک شایانی می نماید. این هدف غایی، با ایجاد مشاغل سبز، ترویج تولید و مصرف پایدار، اقتصاد چرخه ای سالم محقق خواهد شد.»

 

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به مسائل و مشکلات فشرده نوظهور محیط زیستی در آسیا و اقیانوسیه گفت:« برای مواجه با این چالش ها، ما باید در دستیابی به نتیجه ای بهتر برای نجات زمین، تلاش های خود را هم افزا کنیم؛ بدین منظور، ما باید از سیاسی شدن محیط زیست اجتناب ورزیم و به حفظ مسئولیت های مشترک اما متفاوت جهانی شناخته شده، نیاز داریم.»

 

او با تاکید بر بحران کمبود آب به عنوان معضلی جهانی به راهکارهای هم افزایی کشورها برای حل این بحران پرداخت و در این زمینه به برخی اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با خشکسالی از جمله احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد.

 

متن کامل سخنان رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در چهارمین مجمع وزیران و مراجع محیط زیستی آسیا و اقیانوسیه" به شرح زیر است:

 

 

به نام خداوند بخشنده مهربان 

 

 

سرکار خانم رئیس مجمع، وزیران عالیقدر، نمایندگان محترم 

خانم ها، آقایان 

 

 

در ابتدا ، مایلم از دولت کره جنوبی برای میزبانی عالی این مجمع ترکیبی تشکر نمایم. امیدوارم بتوانم به زودی با همکار گرانقدرم ، سرکار خانم هان جونگ ملاقات نمایم تا نتایج به دست آمده از این مجمع را پیگیری نماییم.

 

در منطقه آسیا و اقیانوسیه، با مسائل و مشکلات فشرده نوظهور زیست محیطی روبرو هستیم که روز به روز در حال افزایش و تشدید است. کمبود آب یکی از مهمترین آنهاست که بسیاری از کشورها در تلاش هستند تا با این چالش کنار بیایند. از اینکه شاهد یک گرایش جهانی برای ساختن جهانی بهتر از قبل و شکل گیری طبیعت متعادل و متوازن ایجاد شده است، خرسندیم. همچنین خوب است که توجه ویژه به بازیابی سبز در دستیابی به اهداف توسعه پایدار و سایر اهداف ابزارهای مختلف بین المللی مربوط به حفظ و ارتقای اکوسیستم ها و تنوع زیستی کمک شایانی می نماید. این هدف غائی، با ایجاد مشاغل سبز، ترویج تولید و مصرف پایدار، اقتصاد چرخه ای سالم محقق خواهد شد.

 

خانم رئیس 

برای مواجه با این چالش ها، ما باید در دستیابی به نتیجه ای بهتر برای نجات زمین، تلاش های خود را هم افزا نماییم. بدین منظور، ما باید از سیاسی شدن محیط زیست اجتناب پذیریم و به حفظ مسئولیت های مشترک اما متفاوت جهانی شناخته شده،  نیاز داریم. کشورهای توسعه یافته بایستی به تعهدات خود مبنی بر تأمین ابزارهای اجرایی مانند کمکهای مالی و انتقال فناوری متعهد باشند و کشورهای در حال توسعه نیز بایستی از این منابع به بهترین نحو استفاده نمایند. هم اکنون، توسعه پایدار در مرکز تلاش های سازمان ملل متحد قرار دارد. با این حال، ما  بایستی در نظر داشته باشیم که توسعه نمی تواند به عنوان یک راه حل جهانی متناسب با سیاست های ملی و بومی تجویز شود. ضرورت دارد به تحریم های یک جانبه علیه برخی از کشورها از جمله کشورم، ایران ، بپردازیم چرا که مانع مهمی برای اخذ کمکهای مالی توسط این کشورها برای حفظ سرعت حفاظت از طبیعت است.

 

از جمله اقدامات موفقیت آمیز جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر، احیای دریاچه ارومیه به عنوان دریاچه ای وسیع که با حمایت و همکاری کشورهای دوست انجام شده، اشاره می نمایم.

 

 

نمایندگان محترم 

جمهوری اسلامی ایران همچنین قصد دارد طرح های پایدار برای حفاظت از طبیعت مناطق خشک و نیمه خشک از طریق راه حل های مبتنی بر طبیعت و درس های آموخته شده در مواجهه باتغییرات اقلیمی ومقابله با طوفان های گرد وغبار اجرا نماید.  همچنین در زمینه کاهش اثرات گرد وغبار در منطقه، قطعاً به حمایت کشورهای دارای تجربه و فناوری و همچنین کشورهای آسیب پذیر و برنامه محیط زیست ملل متحد و سایر سازمانهای بین المللی مرتبط با گرد و غبار، از طریق سرمایه گذاری و استفاده از داده های علمی و تعامل میان علم و سیاست نیاز داریم. بنابراین ، به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران ، به عنوان رهبر و مبتکر در مقابله با طوفان های گرد و غبار در غرب آسیا ، دستان خود را برای دستیابی منطقه و فراتر از آن برای مقابله با طوفانهای گرد وغبار در منطقه آسیا و اقیانوسیه دراز می نمایم.

  

از حسن توجه و حمایت شما متشکرم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha